صنعت دارو قربانی یا برنده تحریم سیاه

جهان صنعت نیوز:  با مروری بر تاریخچه به وجود آمدن داروسازی در ایران به صراحت می توان گفت که ایران در زمینه علم داروسازی و شیمی دارای قدمتی طولانی است و ابوبکر محمد بن زکریای رازی شیمیدان ، داروساز ،داروشناس ،فیزیکدان پزشک و فیلسوف ایرانی برای نخستین بار اصول آزمایش دارو و مواد را در طب باب کرد و آنرابرای آیندگان به ارث گذاشته است . علاوه بر رازی شیخ الرئیس ابن سینا نیز که از ۵ جلد کتاب قانون خود در دو کتاب  به داروشناسی پرداخته است با روشی ساده و روشن خواص طبی حدود۷۶۰ دارو را که بیشتر گیاه دارویی بودند را شرح داده است .


تمامی این نشانه ها بیانگر این مطلب است که دارو و داروسازی در ایران ریشه در گذشته دارد و در حال حاضر نیز دانشمندان فعال در این حوزه روز به روز دستاوردهای جدیدی را ارائه  می کنند و با توسعه شرکت های داروسازی سعی دارند تا کشور را در این عرصه فعالتر کرده و بستری را فراهم کنند تا علاوه بر پاسخ دهی به نیازهای داخلی کشور زمینه های صادرات بیش از پیش فراهم شود که البته این امر منوط بر حمایت های همه جانبه  مسئولان حوزه بهداشت و درمان و دولت است.

 به گفته بسیاری از کارشناس و فعالان حوزه دارو در حال حاضر کیفیت داروهای داخلی بسیار مناسب است اما بالا بودن کیفیت به تنهایی نمی تواند دلیلی بر افزایش میزان صادرات باشد بلکه برای افزایش و رونق صادرات دارو باید در قوانین و مقررات صادرات تجهیزات پزشکی و دارو بازنگر هایی صورت بگیرد تا تولید کننده بتواندبدون دغدغه اقدام به عرضه محصول تولیدی خود کند.

بسیاری بر این باورند که بخش عمده ای از مشکلات در حوزه واردات و صادرات مربوط به عدم اجرای قانون در بخش گمرک است که اگر این معضل نیز رفع شود می تواند تاثیر شایان توجهی را در رشد این حوزه داشته باشد. اما علاوه بر مشکلاتی که در کشور در حوزه صادرات و واردات از گذشته تاکنون وجود داشته است شرایط بین المللی بخصوص تحریم ها، مشکل جدیدی است که مدتها حوزه دارو را نیز تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از این مساله ابراز نگرانی می کنند.

در حالی که برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در ایران چندی پیش اعلام کرده بود که ایالات متحده دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران را از تحریم ها معاف کرده است بسیاری از صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان معتقدند که با وجود معافیت های ویژه برای اقلام دارویی ، تحریم ها مانع از آن میشود که داروهای حیاتی به کشور برسد .

در همین خصوص اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان با اشاره به اینکه ایران به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه داروسازی تحریم شده است ، گفت: در شرایطی که زمینه های انتقال ارز به کشورهای دیگر وجود ندارد به طور غیر مستقیم امکان واردات  دارو کاهش یافته و از سوی دیگر نیز امکان فراهم شدن مواد اولیه نیز از کشورهای مختلف وجود ندارد و به صورت مستقیم نیز وجود ندارد و این امر باعث می شود که تا حدودی تولید نیز دچار مشکل شود زیرا حتی قیمت جلد داروها که برگرفته از محصولات دارویی است نیز افزایش داشته و در نهایت دیده می شود که ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت داروها افزایش یابد.

وی در رابطه با در نظر گرفتن ردیف بودجه ای خاص برای تسهیل تامین داروی مورد نیاز کشور گفت: در حال دارو در لیست کالاهای اساسی قرار دارد و ۵/۳ میلیارد دلار ارز تخصصی برای ذاین حوزه در تظر گرفته شده است تا از این طریق بتوان کمبودهای موجود را فراهم کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره یه ۵۰۰ میلیون یورو بودجه از صندوق توسعه ملی جهت حمایت از این حوزه اظهار داشت : با توجه به گلایه هایی که جهت عدم حمایت شبکه بانکی از حوزه بهداشت و درمان وجود داشت با این میزان گشایشی در این حوزه صورت گرفته که این اقدام مفید به نظر میرسد.

ترکی دررابطه با راهکارهای منطقی جهت رفع مشاکلات تامین دارو اظهار داشت: کنترل قاچاق،جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در حوزه دارو، نظارت دقیق و پیوسته نهادهای ناظر و وزارت بهداشت و درمان ، همسویی شبکه های بانکی و حمایت دولت جهت تامین بسترهای مناسب برای تولید با توجه به دانش موجود در کشور می تواند مشکلات دارویی را در کشور مرتفع کند.

 بشیر خالقی عضو دیگری از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد داروهای مصرفی در کشور در شرکت های داروسازی داخل تولید می شوند اظهار داشت : مواد اولیه داروهای تولید داخل بیشتر از چین و هند وارد کشور می شوند که خوشبختانه هنوز در این حوزه دچار مشکل نیستیم اما در زمینه برخی از داروهای خاص که امکان تولید آنها  در کشور وجود ندارد مشکلاتی وجود دارد زیرا متاسفانه قیمت بالای این داروها و همچنین دشواری در تبادلات ارزی با بانکهای خارجی امکان واردات را دشوار کرده و این امر میتواند در طولانی مدت باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:خوشبختانه در مدت اخیر وزارت بهداشت و درمان با مدیریت صحیح و نظارت توانسته در حد مطلوبی داروهای خارجی مورد نیاز را تامین کند تا بیماران دستخوش مشکل نشوند که امید میرود این روند در شرایط تحریمی کنونی ادامه یابد.

خالقی با اشاره به اینکه تفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز آزاد باعث ایجاد سوء استفاده هایی در حوزه داروسازی شده است ، گفت : در این بخش نیز انتظار میرود که نظارت ها گسترده تر شود تا احتمال هر گونه سوء استفاده به صفر برسد زیرا تامین دارو و مایحتاج پزشکی با جان مردم در ارتباط است و نمی توان از این امر به راحتی گذشت.

این نماینده مجلس در رابطه با کمبود داروها برای بیماران خاص ابراز داشت : خوشبختانه با فعالیت های مستمر وزارت بهداشت در خصوص بیماران سرطانی و بیماری های خاص مشکل کمبود دارو وجود ندارد و با همکاری بیمه ها زمینه های تامین و ارائه این نوع داروهای خاص در کشور وجود دارد.

خالقی در رابطه با ماشین  آلات و تجهیزات مورد نیاز تولید دارو در کشور اظهار داشت : با توجه به اینکه در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به طور پیوسته بازدید هایی از کارخانه های تولید دارو داریم به صراحت می توان گفت که در زمینه تکنولوژی و تجهیزات مشکلی وجود ندارد و در صورت بروز مشکلی در دستگاهها علم تولید و مجهز سازی و تعمیر آنها در کشور وجود دارد و این امر خود نقطه ای مثبت در جهت تامین داروهای مورد نیاز بیماران داخلی است.

این نماینده مجلس در راستای تولید داروهای های تک ( هوشمند ) نیز در کشور گفت: در حال حاضر کشور در تولید داروهای تکنولوژیی محور یا ( های تک ) به خوبی در حال فعالیت است و روز به روز در این حوزه رشد می کند خوشبختانه دانشمندان کشور هر روز دانش خود را با علم جهانی تطبیق می دهند و دستاورهای نوینی را ارائه می کنند به شکلی که ایران در این حوزه در دنیا میتواند رقابت مناسبی را داشته باشد اما هنوز جایگاه یا سکوی خاصی را به خود اختصاص نداده است .

خالقی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به کمپین جهانی علیه تحریم ایران گفت: مجلس شورای اسلامی از هر گامی که در راستای کمک های انسانی و امنیت و آرامش مردم جهان باشد حمایت می کند و در صورت لزوم وارد عمل می شود.

حال در چنین شرایطی که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری، سال رونق تولید نامگذاری شده است و با تکیه بر داشن علمی متخصصان صنعت داروی کشور در ابتدای سال گذشته تولید ۵۴۰ قلم داروی وارداتی در کشور امکان تولید یافته است امید میرود که با حمایت های دولت در جهت جلوگیری از قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی ، جلوگیری از سوء استفاده گران و ذخیره سازی های متخلفانه و همکاری بانکها و گمرکات زمینه های تامین مواد اولیه در کشور فراهم شود تا از خروج ۱۶۰ میلیون دلاری ارز که صرف واردات دارو می شود جلوگیری به عمل آید و خودکفایی در این حوزه مشاهده شود تا علاوه بر تامین مصرف سالانه ۴۲ میلیارد عدد داروی کشور امکان صادرات نیز بیش از گذشته فراهم شود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 50662
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا