تحریم دارو و تجهیزات پزشکی جنایت بشری است

جهان صنعت نیوز- سعید نمکی روز سه شنبه در مراسم افتتاح اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی در سالن اجلاس سران افزود: از دبیرکل سازمان بهداشت جهانی که در این اجلاس حضور دارد، انتظار داریم از مظلومیت کشور ایران که در اوج جنگ ظالمانه اقتصادی می کوشد بدون عقبگرد در حوزه سلامت و ارتقای خدمات بهداشتی تلاش کند، دفاع کرده و نگذارد سلامت مردم کشور ما لگدمال عهدشکنی و خودکامگی آمریکا شود.

وی اضافه کرد: ما متعهد به ارائه خدمات بهداشتی به همه افراد اعم از شیعه، سنی، کلیمی، مسیحی، زرتشتی و حتی زندانیان محکوم به اعدام هستیم و از سازمان بهداشت جهانی می خواهیم نگذارد سلامت هیچ کسی توسط جنگ افروزان و فرقه گرایان دستخوش آسیب، تهدید و بی عدالتی شود.

وزیر بهداشت گفت: ایران آماده است تا تجارب موفق خود را در حوزه بهداشت و درمان در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و بی تردید تنها راه کنترل بیماری های واگیر و کاهش آسیب به سلامت مردم از مسیر انتقال تجارب و هماهنگی کشورهای منطقه و حمایت سازمان بهداشت جهانی می گذرد و ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در این زمینه پایبندیم.

نمکی ادامه داد: جمهوری اسلامی به تمام تعهدات خود و قطعنامه های سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل برای پوشش همگانی سلامت پایبند است و دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای طرح تحول سلامت موفقیت های چشمگیری در این زمینه به دست آورده است.

وی گفت: اقدامات ایران برای پوشش همگانی سلامت از سی سال پیش و قبل از اعلامیه آلماآتا با ایجاد ۱۷ هزار خانه بهداشت در روستاها و اتصال آنها به پایگاه های بهداشتی شهری ۱۰۰ درصد روستاییان و ۹۰ درصد شهرنشینان را تحت پوشش قرار داد.

کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران و نوزادان

وزیر بهداشت اضافه کرد: کاهش مرگ و میر مادران از ۲۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر در دهه ۸۰ میلادی به ۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ و کاهش مرگ و میر نوزادان از ۱۲۰ در هزار تولد زنده به ۱۳.۴ در هزار تولد زنده و پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون کودکان بارها از طرف کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مورد بازدید و تقدیر قرار گرفته و در بسیاری از کشورها الگوبرداری شده است.

نمکی افزود: تابستان امسال نیز وزارت بهداشت طرح پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان را که از مسائل مورد توجه رئیس جمهوری بود، کلید زد که این اقدام ریل گذاری بزرگی برای اجرای برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و اجرای راهنماهای بالینی برای بهبود خدمات نظام سلامت است.

پایش فشار خون ۳۱  میلیون ایرانی

نمکی به اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه، فشار خون ۳۱ میلیون نفر افراد بالای ۳۰ سال بررسی شد و ۲ میلیون فرد جدید مبتلا به فشار خون که قبلا از بیماری خود مطلع نبودند، شناسایی شدند.

وی همچنین با اشاره به سیل نوروز امسال اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توانست بدون کمک خارجی این سیل را بدون حتی یک مورد همه گیری و شیوع بیماری های واگیر و اسهالی کنترل کند و نشان داد توان پاسخگویی به حوادث بزرگ را دارد و این الگوی بی نظیری بود که اجرا شد و مدل موفقی برای مدیریت در شرایط بحران است که می تواند به عنوان یک تجربه موفق در سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار گیرد.

نمکی گفت: چالش های مهمی در منطقه مدیترانه شرقی و جود دارد از جمله افزایش شیوع مصرف دخانیات که به عنوان رئیس کنوانسیون کنترل دخانیات از سازمان بهداشت جهانی می خواهیم در راستای کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۲۰۲۵ و مبارزه با تجارت غیرقانونی محصولات دخانی همکاری کند.

ایران رهبر بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی است

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی نیز در این اجلاس گفت: ایران رهبر بهداشتی در منطقه مدیترانه شرقی است و توانسته است با ارتقاء خدمات بهداشتی مرگ و میر کودکان، زنان و بیماری های واگیر را کنترل کند.

تدروس اوهانوم افزود: با توجه به دستاوردهای بهداشتی ایران سازمان بهداشت جهانی موظف است به این کشور کمک کند تا به کیفیت بهتر و بالاتر خدمات بهداشتی دست پیدا کند.

وی افزود: گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که مشکلات بهداشتی متعددی در منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد اما فعالیت وتلاش کشورها دلایلی برای خوشبینی بوجود آورده است.

وی اضافه کرد: ما نیازمند تعهد سیاسی هستیم تا به بهبود وضعیت بهداشتی در کشورهای این منطقه از جمله افغانستان، اردن، ایران، پاکستان و سایر کشورها کمک کنیم.

لزوم اجرای برنامه هپاتیت جهانی

وی به برنامه هپاتیت جهانی اشاره کرد و گفت: این یک برنامه جهانی برای کنترل، پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی ازهپاتیت است که باید برای اجرای آن در کشورهای این منطقه بخصوص افغانستان تلاش کنیم اگر چه مرگ و میر این بیماری تا حدی کاهش یافته است اما هنوز مواردی از مرگ و میر این بیماری را در این منطقه شاهد هستیم.

دبیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: باید چارچوبی برای کنترل این مرگ و میرها تهیه شود تا مادران، نوزادان و بیماران بتوانند زندگی سالمی داشته باشند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند پرستاران، بهیاران و نیروهای بهداشتی بیشتری هستیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و نرخ مرگ و میر را در این منطقه کاهش دهیم.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف برنامه ای را تدوین کرده ایم و من تعهد می دهم امسال برای اجرای آن کمک کنم البته در این منطقه مشکلات دیگری مانند مصرف کنترل نشده مواد مخدر و مسائل زیست محیطی هم داریم که آماده هستیم برای رفع این چالش ها کمک کنیم.

منبع: ایرنا

عمومی
شناسه : 54858
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا