کولبری به رسمیت شناخته می ‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: شش هزار کولبر دارای کارت  کولبری در استان‌ کردستان اشتغال دارند  البته کولبرانی هم در استان کرمانشاه وجود دارند که آماری از آنها در دست نیست. طرح‌های اجرا شده ساماندهی کولبران از سوی دولت آنقدرها هم تاثیری در بهبود وضعیت آنها نداشته است. کولبری زاییده محرومیت در این استانها است. دولت برای بهبود معیشت مردم این استانها باید بر ظرفیت های آنان متمرکز شود تا  با ایجاد اشتغال از آمار مشاغل این چنینی کاسته  شود.


یکی از طرح های دولت در این راستا  تصویب الحاق استان‌های مرزی به مناطق آزاد تجاری صنعتی بوده است که با ایجاد این امکان رونق کسب و کار و گردشگری را خواهیم داشت.

کولبران با خطرات زیادی مانند قرار گرفتن در معرض شلیک مرزبانان در مقابل حمله احتمالی اشرار در در نقاط مرزی و اشتباه گرفتن با قاچاقچیان و یا با احتمال سقوط  از بلندی و ریزش بهمن جان خود را از دست می‌دهند.کولبران با  بازی با جان خود نان بر سر سفره می‌برند.

در این زمینه «عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با جهان صنعت نیوز گفت: درآمد حاصل از فعالیت غیر رسمی کولبری بیش از حداقل دستمزدهاست و همین امردلیل تمایل ساکنان ان مناطق به این شغل است.

‌منصوری در ادامه بیان کرد: این نوع حمل و نقل در مناطق مرزی به رسمیت شناخته شده و از روی اجبار انتخاب نمی‌شود برای اثبات این ادعا، پیشنهاد داده شدتا در این شهرها، معادل حداقل دستمزد به کارفرما در ازای اشتغال این افراد، کمک کنیم، اما تا کنون کسی داوطلب نمی شود.

منصوری با بیان این مطلب که ارزیابی‌های میدانی نشان می دهد سهم کولبران پنج هزارم درصد از زنجیره تجاری است که در آن اشتغال دارند و بیشترین سود درجیب حلقه های قبل و بعد این زنجیره می‌رود و سهم فردی که کالا را از مرز رد کرده تنها ۱۰ درصد مبلغ اولیه کالاست.

منصوری با اشاره به لزوم به رسمیت شناختن کولبری گفت: بررسی شهرهایی که فعالیت مرزی و کولبری در آنها رواج دارد، نشان می‌دهد که نرخ بیکاری بالایی دارند؛ برای نمونه کرمانشاه به عنوان یکی از شهرهای مرزی، بیشترین نرخ بیکاری را دارد، از سوی دیگر از آنجا که کولبری فعالیت غیررسمی است، کولبران در آمارگیری‌ها بیکار می شوند.

منصوری با تاکید بر اقدامات مثبت دولت برای ساماندهی کولبری گفت: بسته اقتصاد و اشتغال مناطق مرزی که بخشی از آن در خصوص استان‌های غربی است تهیه شده و دستگاه‌های ذیربط ارسال شده و منتظر هستیم که به عنوان مصوبه اجرایی شود.  

وی افزود: اکنون مسیر هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت را طی کرده‌ایم و بعد هم به شورای امنیت ملی ارائه کردیم که مورد استقبال قرار گرفته و منتظریم گام‌های بعدی نیز برداشته شود.

 

 

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 92459
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا