چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان سیاه‌تر شد 

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نظرسنجی رویترز از ۲۵۰ اقتصاددان، نشان می‌دهد که رکود اقتصادی امسال جهان، از پیش‌بینی‌های قبلی نیز عمیق‌تر خواهد شد. 


«اتان هریس»، رئیس بخش تحقیقات اقتصادی جهانی در گروه تحقیقاتی بوفا می‌گوید:«مسیر پیش روی اقتصاد جهانی، شبیه به میدان موانع است. در مرحله اول، اقتصاد به گودالی بزرگ سقوط کرد که چین درسه ماهه اول امسال آن را آغاز کرد. بقیه کشورهای جهان در سه ماهه دوم به این گودال افتادند و در سه ماهه سوم سال نیز، به برخی از اقتصادهای نوظهور تسری پیدا می‌کند.» 

او ادامه می‌دهد:«مرحله دوم، تلاش برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی بدون بیماری است. مرحله سوم، سر و کله زدن با عدم اعتماد به نفس برای پرداخت هزینه کالاهای بادوام، خطر ناشی از محرک‌های مالی و پولی ناقص است، و همچنین یک جنگ تجاری و تکنولوژیک که به انتظار نشسته است.» 

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، نشان می‌دهد که سه‌چهارم از اقتصاددانان اعتقاد دارند که بهبود اقتصادی فرایندی U شکل خواهد بود؛ یک رکود و افت عمیق و طولانی در حالیکه فرایند بهبود به همان سرعت سقوط نیست. 

تنها ۱۵ اقتصاددان، فرایند بهبود سریع V شکل پیش‌بینی کرده‌اند. بقیه اقتصاددانان نیز اعلام کرده‌اند که روند بهبود، W شکل خواهد بود؛ شرایطی که بهبود فوری به رکود شدید دیگر منجر می‌شود یا شکل L شکل که در آن اقتصاد پس از رکود به سکته می‌افتد. 

حالا پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد جهان امسال ۳.۲ درصد کوچک شود. در حالیکه نظرسنجی قبلی در ماه آوریل، انقباض ۲ درصدی را نشان می‌داد. 

هیچ اقتصاددانی، انتظار رشد برای سال ۲۰۲۰ ندارد. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی امسال منفی و دربازه منفی ۰.۳ درصد تا منفی ۶.۷ درصد خواهد بود. بدترین سناریو نیز به صورت میانگین، افت منفی ۶ درصدی را پیش‌بینی می‌کند که در این سناریو، رشد اقتصادی در بازه منفی ۳ تا منفی ۱۵ درصد قرار دارد. 

تمام این‌ها در حالی است که پیش از عالم‌گیری بیماری کرونا، پیش‌بینی می‌شد که اقتصاد جهان امسال ۲.۳ تا ۳.۶ درصد رشد مثبت داشته باشد. 

البته نظرسنجی رویترز، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ اقتصاد جهان به مدار رشد باز می‌گردد. بنابراین در سال آینده، رشد اقتصادی سریع و ۵.۴ درصد خواهد بود. 

اقتصاد کلان
شناسه : 110162
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا