پایان سناریوی جنگ قیمت نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  عربستان سعودی درست چند ساعت پس از رونمایی از تدابیر ریاضت اقتصادی اعلام کرد تولید نفت خود را علاوه بر میزانی که با متحدانش در گروه اوپک‌پلاس موافقت کرده بود، یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش می‌دهد و مجموع تولیدش را به ۵/۷ میلیون بشکه در روز می‌رساند که حدود ۴۰ درصد نسبت به سطح تولید این کشور در آوریل کاهش خواهد داشت.

بنابراین ریاض قصد دارد در ژوئن کمتر از ۵/۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کند در حالی که سهمیه تولید این کشور تحت توافق جدید اوپک‌پلاس، ۵/۸ میلیون بشکه در روز است.

تحلیلگران معتقدند اگر عربستان سعودی به وعده خود وفا کند، تولیدش به پایین‌ترین میزان از اواسط سال ۲۰۰۲ تاکنون سقوط خواهد کرد.این کاهش تولید از نظر نمادین قابل توجه خواهد بود زیرا کاهش تولید به پایین هشت میلیون بشکه در روز همواره به دلیل اهمیت درآمد نفتی برای عربستان سعودی از نظر بسیاری از مشاوران و معامله‌گران خط قرمز این کشور بوده است.اما به دلیل اینکه ریزش قیمت نفت باعث شده اقدامات ریاضتی به ارزش حدود ۲۷ میلیارد دلار اجرا شود، گزینه‌های عربستان سعودی محدود شده است و در نتیجه این کشور تولیدش را از اوج ۳/۱۲ میلیون بشکه در روز در جریان جنگ قیمت، اکنون حدود ۸/۴ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد.

استراتژی ترامپ برای رونق شیل

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در این رابطه می گوید: دوران جنگ قیمت نفت به پایان رسیده و اکنون همه تولید‌کنندگان در تلاش هستند بازار آشفته نفت را به سمت تعادل و بهبود قیمت‌ها سوق دهند.در این میان عربستان که در گذشته با به راه انداختن جنگ قیمت سعی در همراه کردن روسیه و سایر تولیدکنندگان با طرح کاهش تولید نفت داشت اکنون موضع خود را تغییر داده و کاهش بیشتر نفتش را اعلام کرده است.

وی در ادامه افزود: اگرچه عربستان سعودی تحت فشار آمریکا این تصمیم را گرفته اما طبیعتاً در شرایطی که بازار با مازاد عرضه روبه‌رو است، کاهش بیشتر تولید و پایبندی به تعهد از سوی کشوری که سهم بالایی از توافق کاهش تولید نفت را برعهده دارد می‌تواند در بهبود قیمت‌ها و ایجاد تعادل در بازار بسیار موثر باشد.

وی با عنوان اینکه کاهش اخیر قیمت‌ها تولید‌کنندگان نفت آمریکا را به شدت تحت فشار قرار داده به گونه ایکه کارشناسان نسبت به تعطیلی صنعت نفت شیل هشدار داده‌اند، گفت:این اتفاق در شرایطی که اقتصاد تمام کشور‌ها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا آسیب دیده به افزایش بیکاری در آمریکا منجر خواهد شد. در همین حال رییس‌جمهور آمریکا که در آستانه انتخابات قرار دارد در تلاش است با جلوگیری از توقف برنامه توسعه و تولید نفت شیل، از تولید‌کنندگان کشورش حمایت کند.

خطیبی تاکید کرد: دونالد ترامپ عربستان را برای ایجاد تعادل در بازار تحت فشار قرار داده است و حتی مطرح کرده بود که اگر این کشور برای بهبود شرایط بازار اقدامی نکند آمریکا بر نفت وارداتی از عربستان تعرفه وضع خواهد کرد. بنابراین در این شرایط کاهش یک میلیون بشکه نفت دیگر از سوی عربستان نشان‌دهنده آن است که سناریوی جنگ قیمت خاتمه یافته و در تلاش است به بازار آشفته نفت سر و سامانی دهد.

وی ادامه داد: چنانچه این تصمیم اجرایی شود در مرحله اول می‌تواند قیمت‌ها را در محدوده ۴۰ دلار افزایش دهد و قیمت‌های بالاتر نیازمند رشد مصرف و تقاضایی است که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شدت کاهش داشته است.از سویی فعالان بازار نفت امیدوارند مصرف‌کنندگان بزرگ نفت به قول خود برای پر کردن ذخایر استراتژیک عمل کنند چرا که این اتفاق می‌تواند در احیای تقاضا و بهبود قیمت‌ها موثر باشد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 106936
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا