هدر رفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارز دولتی در سال گذشته

جهان صنعت نیوز|  رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم دولت مبنی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی موردنیاز مردم، گفت: اختصاص ارز دولتی در سال گذشته نه تنها کمکی به معیشت مردم نکرد بلکه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و آزاد هدر رفت.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این دویست هزار میلیارد تومان بین هشتاد میلیون ایرانی تقسیم می‌شد عدد قابل توجهی به هر فرد می‌رسید، افزود: با توجه به اینکه مکانیسم مناسبی برای توزیع و نظارت بر ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور وجود ندارد به کارگیری این روش نمی‌تواند کمکی به معیشت مردم کند.

وی اظهار کرد: می‌توان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت نقدی بین بازار هدف توزیع کرد یا از طریق کالابرگ یا کوپن به دست مصرف کننده واقعی رساند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه به کارگیری مکانیزم سال گذشته باعث هدر رفت منابع ارزی کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: توزیع مجدد ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد و رانت‌های ایجاد شده در سال گذشته را تکرار می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان به جای اینکه سرچشمه رانت و فساد را خشک کنند و با روش‌های علمی به دنبال تامین کالای اساسی موردنیاز مردم باشند، پس از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی به سراغ نحوه هزینه کرد آن و فسادهای به وجود آمده، می روند در حالی که این روش کارآمد نیست.

وی با بیان اینکه توان اقدامات کارشناسی در بدنه اجرایی کشور کاهش چشمگیری پیدا کرده است، تصریح کرد: دولت به عدم ریسک‌پذیری از حذف ارز دولتی خودداری می‌کند و به دنبال توزیع کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی نیست.

انصاری با بیان اینکه در بسیاری از موارد برای ساماندهی امور باید کارهای کارشناسی و تصمیمات اساسی گرفته و ریسک این نوع تصمیمات نیز توسط مجلس و دولت پذیرفته شود، گفت: مسلماً بخشی از اعتبار ۱۴ میلیارد دلاری که مجلس برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در نظر گرفته با به کارگیری روش سال گذشته از بین می‌رود.

وی بیان کرد: برای استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی پیش‌بینی شده در بودجه سال جاری باید با احتیاط رفتار شود چراکه این احتمال وجود دارد این اعتبار ۱۰۰ درصد محقق نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به کارگیری روش سال گذشته برای توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی را روشی شکست خورده برشمرد و تاکید کرد: این روش نمی‌تواند به نفع طبقات محروم و مستضعف جامعه باشد.

اقتصاد کلان
شناسه : 31513
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا