نشست اوپک پلاس فردا برگزار می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خبرگزاری تاس روز جمعه به نقل از این مقام و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: نشست برای اوایل ماه ژوئن برنامه ریزی شده بود اما تاریخ دقیق آن مشخص نشده بود و قرار بود تا زمانی که شرکت کنندگان در توافق اوپک پلاس درباره سهمیه تولید گفت وگو کنند به تعویق بیفتد.

وی افزود: سه چهارم توافق برای کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس اجرا می شود. عراق، نیجریه و قزاقستان توافق را اجرا نکردند. 

به گفته وی، روسیه و عربستان سعودی دو شرکت کننده اصلی این توافق، به صورت اولیه به این نتیجه رسیدند  که توافق برای کاهش تولید نفت را حداقل برای یک ماه دیگر تمدید کنند.  

تاس نوشت: بیشترین سهم در کاهش تولید نفت در چارچوب توافق اوپک پلاس را روسیه، کویت، عربستان سعودی و امارات داشتند. 

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروفند، توافق کردند که تولید خود را از اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم اوپک که متشکل از ۱۰ کشور با بیشترین تولید از اکتبر سال ۲۰۱۸ است، به میزان شش میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز است.

خبرگزاری رویترز دهم خرداد ماه اعلام کرد، تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس، تاکنون  ۴.۴۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که برابر با ۷۴ درصد از توافق ماه گذشته‌ است.

انتظار می رود در نشست فردا درباره تمدید توافق اوپک پلاس برای ماههای آینده گفت وگو شود. 

کارشناسان بازار نفت معتقدند در صورتی که اعضای اوپک پلاس به توافقی برای تمدید کاهش تولید دست پیدا کنند، ‌ می‌توان انتظار داشت تا قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کند. البته رشد قیمت نفت علاوه بر تمدید کاهش تولید به عوامل دیگری مانند بهبود تقاضا، حل مشکل کرونا و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز باز می‌گردد و تا زمانی که این ریسک‌ها در بازار وجود داشته باشد، ‌ نمی‌توان انتظار جهش قیمت طلای سیاه را داشت.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 112031
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا