معافیت عراق از تحریم‌های ایران تمدید شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   رسانه های عراق ساعاتی پس از رای اعتماد پارلمان این کشور به کابینه الکاظمی در خبری نوشتند که وزارت امور خارجه آمریکا به نشانه حمایت از دولت جدید در عراق،  معافیت عراق از تحریم  واردات گاز و برق از ایران را چهار ماه تمدید کرد.


بر اساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده در جریان تماس تلفنی «مایک پمپئو» با مصطفی الکاظمی ساعاتی بعد از گرفتن رای اعتماد از پارلمان، وزیر امور خارجه آمریکا با معافیت ۱۲۰ روزه عراق از تحریم واردات برق از جمهوری اسلامی ایران اعلام موافقت کرد.

در بیانیه آمده است که در حمایت از دولت جدید عراق، این معافیت به مدت ۱۲۰ روز (۴ ماه) تمدید شده است.

آمریکا ماه گذشته ۳۰ روز به دولت عراق معافیت از تحریم واردات انرژی از جمهوری اسلامی ایران داده بود.

آمریکا جزو نخستین کشورهایی است که از دولت جدید عراق و مصطفی الکاظمی حمایت کرده است.

«ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نخستین مقام سیاسی خارجی بود که پس از کسب رای اعتماد پارلمان، به «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق تبریک گفت.

مسجدی بامداد پنجشنبه در توییتر نوشت: به جناب آقای مصطفی الکاظمی، وزرای وی و پارلمان عراق برای رای اعتماد به اکثریت کابینه تبریک می گویم.

پارلمان عراق بامداد پنجشنبه در نشستی جنجالی که چندین ساعت به درازا کشید با حضور ۲۳۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، به بخشی از وزیران کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.

نمایندگان حاضر در این نشست از مجموع ۲۱ وزارتخانه به ۱۵ وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند و از موافقت با ۴ وزیر پیشنهادی خودداری کردند. 

در این جلسه تصمیم گیری درباره دو وزارتخانه نفت و امور خارجه به دلیل وجود اختلاف ها بر سر وزیران پیشنهادی، به زمان دیگری موکول شد. 

به این ترتیب و با رای اعتماد پارلمان به اکثر وزیران کابینه، الکاظمی به طور رسمی نخست وزیر عراق شد. 

دولت مصطفی الکاظمی جایگزین دولت پیشبرد امور «عادل عبدالمهدی» می شود که در ۲۹ نوامبر سال گذشته (نهم آذرماه ۹۸) به علت اعتراضات خیابانی استعفای خود را اعلام کرد.

دولت الکاظمی در یک مدت یکساله موظف است فضا را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی مهیا و عراق را در برابر چالش های بهداشتی ناشی از کرونا و مشکلات اقتصادی متاثر از سقوط قیمت جهانی نفت، مدیریت کرده و در سریع ترین زمان ممکن بودجه ۲۰۲۰ را به پارلمان ارائه کند.  

به درخواست اکثر فراکسیون های شیعه در پارلمان عراق، رییس جمهوری این کشور در نهم آوریل گذشته (۲۱ فروردین ماه ۹۹) مصطفی الکاظمی را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 105249
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا