فضای ایران جزو امن‌ترین فضاها برای پرواز‌های تجاری است

جهان صنعت نیوز: غلامعلی مخبری، کارشناس هوانوردی که تجربه ای طولانی در زمینه امنیت پرواز دارد، اعتقاد دارد که فضای ایران یک فضای استراتژیک است و تمام ایرلاین ها دوست دارند از این فضا عبور کنند، چرا که در این صورت مسیرشان کوتاه می شود و سهولت دسترسی از فضای ایران به مسیرهای بین المللی و اروپایی برای آن ها جذاب است.

این استاد دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار جهان صنعت نیوز اذعان کرد: «استفاده از مسیر ایران باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف سایکل های موتور و در نهایت سایر هزینه های ایرلاین ها می شود که منفعت اقتصادی برایشان به همراه دارد»

مخبری اضافه کرد: «وقتی هواپیمایی می تواند یک مسیر را در عرض ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طی کند، اگر قرار باشد همین مسیر را در بیش از ۳ ساعت پرواز کند، مسیرهای جایگزین برای شرکت ها غیر قابل استفاده است و هزینه های بسیار بالایی که براساس کروی پروازی پیش می آید و تبعاتی که دارد، برای آن ها جذابیت ندارد. ضمن این که مسافری که می خواهد با این هواپیما پرواز کند زمان برایش مهم است.»

فضای ایران یکی از امن ترین فضاها برای پرواز های تجاری است

مخبری اضافه افزود: «موقعیت جغرافیایی ایران در خاورمیانه و در مسیر اروپا بسیار مهم است و اگر هم فعلا برخی از ایرلاین ها اعلام انصراف کرده اند، این وضعیت کوتاه مدت خواهد بود و تجربه ثابت کرده است که فضای خوب در کنار سرویس های بسیار مناسب با توجه به مسیر ها و کنار گذرهای مناسبی که در فضای ایران وجود دارد باعث می شود شرایط به قبل از حادثه برگردد و نرمال شود. فعلا اتفاقی افتاده رخ داده و گزارش های بدی هم احتمالا داده می شود و به گوش ایرلاین ها می رسد، ولی فکر می کنم با توجه به پتانسیل هایی که سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور دارند شرایط به حالت عادی بر می گردد. چرا که شرکت ها دوست ندارند ضرر کنند و آن ها مسیر خوب و راحت را ترجیح می دهند تا بتوانند از بهترین تجهیزات ناوربری استفاده کنند و منعفت اقتصادی برایشان فراهم شود.»

به گفته این کارشناس هوانوردی، «برای عبور از شرایط فعلی و جلب اعتماد جهانیان، مهم ترین مساله صداقت در گفتار است که برای اروپایی ها بسیار مهم است. ضمن این که نیازی به تغییر نوع سرویس ها نیست، چون بهترین سرویس ها در حال ارائه شدن است. خوش بختانه مسئولین کشوری هم که با صداقت گفته اند که اشتباهی صورت گرفته است که توسط اپراتور بوده و این مساله ارتباطی با مبحث پرواز های تجاری بین المللی ندارد.»

وی درباره تبعیت از قوانین و مقررات بین المللی تصریح کرد: «ما جزو سازمان های هواپیمایی بین المللی هستیم و از قوانین بین المللی ثابت تبعیت می کنیم. ما از قوانین تخطی نکرده ایم و در اشتباه هر زمان ممکن است صورت گیرد. خطا ممکن است تکنیکال و مربوط به هواپیما، خطای عوامل روی زمین و خطای انسانی باشد و باید قبول کرد که انسان هیچ وقت به طور مطلق خالی از اشتباه نیست. این اشتباه می توانست از سوی خلبان یا عوامل روی زمین صورت گیرد و هیچ کدام از این ها به طور مطلق قابل اجتناب نیست. ما حتی درمبحث ریلی و دریایی هم این خطاها را داریم که معمولا اتفاق می افتد»

مخبری درباره ایمنی پرواز ها اظهار داشت: «همان طور که امنیت پرواز براساس سیاست های شرکت های هواپیمایی تعریف می شود و آن ها طبق نظام نامه مدون خود عمل می کنند، ایمنی مسیرهای پرواز هم امری دولتی وکشوری است که چون تمام پروازها در یک مسیر مشخص بین المللی انجام می شود که ایمن بودن شان در تمام مسیر، توسط ارگان های درگیر از سازمان هواپیمایی کشوری تا شرکت فرودگاه های کشور و سایر بخش های متولی تامین می شود، طبق مقررات بین الملی تغییری در این شرایط ایجاد نشده است. در هرصورت یک سانحه نمی تواند امنیت یک آسمان را که در شرایط خاصی هست به طور کلی زیر سوال ببرد.»

به گفته غلامعلی مخبری «اگر موج رسانه ای سنگین اخیر شکل می گرفت این مساله نمی توانست این قدر بعد پیدا کند. به هرحال برای روی دادن یک سانحه گسستی در زنجیره ای از عوامل ایجاد امنیت رخ می دهد که منجر به حادثه می شود. اما در نگاه کلی سازمانی که متولی این موضوع هست و عضوی از جامعه جهانی است، شرایط را تضمین می کند؛ چون برای فعالیت این سازمان کارشناسان مختلفی می آیند و امکانات، تجهیزات ناوبری و ارتباطی و سایر زمینه ها را بررسی می کنند و تاییدیه می دهد که برای تمام شرکت هایی که به این منطقه خاص پرواز دارند ارسال می شود و دوستانی که اخیرا درباره عدم امنیت صحبت می کنند نگاهی غیر تخصصی و نامانوس نسبت به این مقوله دارند. »

وی در زمینه پیش نیازها و زمینه سازی های لازم برای بازگشت به شرایط عادی گفت: «چون شفاف سازی های لازم صورت گرفته و اعلام شده است که یک خطایی صورت گرفته و مسئولیت حادثه پذیرفته شده و این شفاف سازی برای کسانی که می خواهند از فضای این کشور استفاده کنند و عملیات پروازی انجام دهند شرط اساسی است، من فکر می کنم خیلی زود شرایط پروازها و عبور ایرلاین ها از آسمان ایران کاملا عادی خواهد شد. الان شرکت ها صرفا یک تضمین می خواهند که بدانند در یک فضای امن پرواز می کنند. با این حال این مساله سال های سال ثابت شده است که فضای ایران بسیار امن است. کافی است که فضای ایران با کشورهایی مانند عراق با این همه نابه سامانی و سوریه و افغانستان مقایسه شود»

وی در پایان اضافه کرد: « شرکت ها به دنبال همان مقوله صداقت هستند که در این باره مسئولین باید درکنار اعلام تاسف و تاثر به تمام کشورهای دخیل، وضعیت را به شرایط قبل برگردانند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 82118
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا