صادرات پتروشیمی بر مدار آشفتگی

محمدصادق جنان‌صفت*آمریکا پس از آنکه توانست مشتریان اصلی نفت ایران را متقاعد کند از ایران نفت خریداری نکنند در خردادماه امسال به سراغ تشدید تحریم علیه صنعت پتروشیمی ایران رفت تا دومین منبع تامین ارز ایران را از کار بیندازد.

در حالی که گمان می‌رفت تحریم این فعالیت اقتصادی به دلایل گوناگون ناممکن و کم‌اثر باشد و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی به دلیل تنوع محصولات و شمار خریداران ادامه یابد اما به دلایل گوناگون به نظر می‌رسد ضعف‌های داخلی صنعت پتروشیمی و البته تاثیر بر سایر فعالیت‌های مرتبط با صنعت به مرور آثار خود را بر صادرات بر جای می‌گذارد.

تنوع اندک محصولات تولید شده و تمرکز روی شمار اندکی از محصولات، ظرفیت‌های خالی و طرح‌های پرشمار در دست اجرا و فقدان گسترش صنعت پیشین، بازاریابی سنتی و ناکارآمد و تکمیل نشدن زنجیره تولیدات پتروشیمی از مشکلات امروز صنعت است.

از طرف دیگر رقبای نیرومندی در آسیا مثل عربستان و کره جنوبی و حتی سنگاپور و در اروپا مثل آلمان و به تازگی شرکت‌های آمریکایی راه را بر توسعه شتابان صنعت پتروشیمی تنگ کرده‌اند. حرف‌های یکی از مدیران ارشد در صنعت پتروشیمی که می‌گوید صادرات محصولات این صنعت به دلیل مسائل لجستیکی با آسیب جدی مواجه شده است را باید جدی گرفت.

این مقام ارشد شرکت بازرگانی پتروشیمی در تیرماه امسال نیز با صراحت تاکید کرده بود به دلیل رشد سرسام‌آور هزینه‌های حمل محصولات پتروشیمی، صادرات این محصولات با دشواری‌های قابل توجه مواجه شده است.

مدیران سیاسی- اقتصادی ایران توجه دارند که ادامه دشواری‌ها برای صیانت از صادرات پتروشیمی می‌تواند درآمدهای ارزی را با تنگنای جدی مواجه کرده و از مسیر اثرگذاری این موضوع بازار سهام که شرکت‌های پتروشیمی در آن سهم قابل توجهی دارند و همچنین بازار ارز با مشکلات تازه مواجه شود. هشدار را جدی بگیریم.

*روزنامه نگار

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 72791
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا