سقوط صادرات نفت عربستان به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ساله

به گزارش جهان صنعت نیوز:  عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، تحت توافق اوپک پلاس به منظور تقویت قیمت‌ها که تحت تاثیر افت شدید تقاضا در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا ریزش کرده‌اند، تولیدش را در ماه‌های مه و ژوئن ۲۳ درصد کاهش داده و به حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند.

منابع صنعتی آگاه به رویترز گفتند: صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه حدود شش میلیون بشکه در روز خواهد بود و آسیا چهار میلیون بشکه در روز از این نفت را دریافت می کند. صادرات به آمریکا کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

کاهش تولید نفت به معنای تولید کمتر گاز است که به همراه نفت استخراج می شود. گاز به عنوان خوراک در صنعت پتروشیمی و برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

عربستان سعودی به دنبال تولید بیشتر برق از گاز به منظور صرفه جویی در مصرف نفت و اختصاص آن به صادرات است. اما تقاضای جهانی کمتر برای نفت به معنای وجود نفت ارزان بیشتر برای مصرف داخلی است و در نتیجه تابستان امسال که تقاضا برای برق به دلیل استفاده از دستگاه‌های خنک کننده هوا افزایش پیدا می کند، نفت بیشتری مصرف خواهد شد.

در سال ۲۰۱۹ که عربستان سعودی حدود ۹.۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، ۵۵۰ هزار بشکه در روز نفت در تابستان مصرف کرد که در مقایسه با ۷۰۰ هزار بشکه در روز در تابستان سال ۲۰۱۸ کاهش داشت. اما منابع صنعتی اکنون انتظار دارد که میزان مصرف نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ اندکی افزایش پیدا کند.

به گفته آمریتا سن، یکی از موسسان شرکت مشاوره “انرژی اسپکتس”، در مجموع پیش بینی می شود تقاضای داخلی برای نفت و محصولات نفتی به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و تقاضای صنعتی پایین‌تر، کمتر باشد و قیمت پایین نفت و کاهش بودجه اقتصاد عربستان سعودی را به ورطه رکود می کشاند.

پالایشگاه‌های سعودی که معمولا حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز نفت پالایش می کنند، به دلیل کاهش تقاضا برای فرآورده های نفتی، احتمالا نفت کمتری مصرف خواهند کرد.

سعد الحسینی، مدیر ارشد سابق شرکت آرامکو و مشاور انرژی به رویترز گفت: تحت توافق اوپک پلاس، عربستان سعودی احتمالا به تولید نفت سبک به جای نفت سنگین اولویت خواهد داد زیرا میادین نفت سبک، گاز بیشتری تولید می کنند و نفت سنگین معمولا هزینه بیشتری برای استخراج می برد زیرا در میادین فراساحلی تولید می شود. احتمالا نفت عرب لایت و عرب اکسترا لایت و همچنین عرب مدیوم عمده تولید نفت عربستان سعودی را تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش رویترز، این امر به معنای تشدید اشباع عرضه نفت سبک در بازار جهانی است به خصوص که شرکتهای نفت شیل آمریکا هم نفت سبک تولید می کنند.

اقتصاد کلان
شناسه : 104961
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا