سرخابی ها به کمک بودجه آمدند

به گزارش جهان صنعت نیوز: حسن روحانی به وزیر اقتصاد دستور داده تا هرچه سریع‌تر مراحل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس انجام گیرد.این دستور که طبق مصوبه اخیر دولت، در ادامه روند عرضه سهام بنگاه‌هایی است که در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هستند باید در سازمان بورس واوراق بهادار انجام شود.

این اقدام دولت در راستای خصوصی سازی املاک و موسساتی که تا کنون در دست دولت بودند و به دلایلی مانند عدم مدیریت منابع و ضعف درسیستم اقتصادی زیان‌ده بودند نشان از امید دولت به بازدهی بازار بورس و اوراق بهادار است. براساس نظر کارشناسان تا کنون بورس موفق‌ترین بازار سرمایه بوده است و تمایل سرازیری نقدینگی مردم به این بازار به رونق تولید و گردش چرخ اقتصاد خواهد انجامید. این اقدام دولت با استفاده حداکثری از  ظرفیت‌های  بورس برا ی سرمایه گذاری‌هاست تا بتواند از این طریق بخشی از کسری بودحه امسال خود را جبران کند . روند رو به رشد و صعودی شاخص بورس یکی از دلایل تمایل دولت به حضور شرکت ها و نهادهای دولتی در این بازار است. علاوه بر این مردم اعتماد بیشتری به سرمایه‌ گذاری در این بازار دارند.

گرچه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تحت نظارت وزارت ورزش هستند و وزیر رئیس مجمع هر دو باشگاه است و تا کنون متحمل ضررهای زیادی بودند و املاکی  و دارایی به نام آنها ثبت نشده است .بنابراین مردم تمایلی به خرید سهام شرکت‌های زیان‌ده ندارند و قطعا نمی‌توانند در بورس حضور قدرتمندی داشته باشند.

اما یکی از شرایط ورود  این دو شرکت به بازار بورس ثبت برندینگ است بر این اساس از زمان ثبت  برند این دو شرکت   دیگر صنایع و خدمات نمی‌توانند ازبرندشان استفاده کنند. مراحل ثبت برند شرکت های فرهنگی ورزشی ۴۵ طبقه استاندارد بین المللی دارد که  تمام  تیم‌های خارجی برای ثبت برند خود مراحل را طی کردند البته در کشور به دلیل معذورات شرعی و عرفی دو طبقه از این ۴۵ طبقه اجرا نمی‌شود.

علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در بررسی امتیازهای ورود این دو شرکت فرهنگی ورزشی به بازار بورس و اوراق بهادار و زمان واگذاری سهام آنها در بورس به جهان صنعت نیوز می گوید: درست است که این دوباشگاه تا کنون ضرر داده اند اما برای ورود به بازاربورس باید املاک و دارایی هایی به نامشان ثبت شود که اداره کل تربیت بدنی در این راستا اقداماتی داشته  و با انتقال سند مالکیت دو ورزشگاه یکی شهید مرغوبکار برای تیم استقلال و درفشی فر را به تیم پرسپولیس  به دارایی های آنها اضافه کرده است البته ساحتمان فدراسیون فوتیال هم در حال انتقال مالکیت به نام این دو باشگاه است. احتمالا شهریور ۹۹ سهام این دو شرکت در بورس عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه این دو باشگاه زیان ده هستند و طبق قانون نمی توانند وارد بورس شوند افزود:این دو تیم با توجه به ارزش دارایی هایی که به نامشان ثبت شده دیگر وزشکسته نیستند و داراییشان بیشتر از بدهی هایشان است .در اینجا مشمول ماده ۱۴ قانون  می شوند یعنی نمی توانند از طریق دارایی هایش بدهی ها را بپردازد.

صالح  با تحلیل  طی مراحل برندسازی این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار بورس ادامه داد: درگام دوم باید طبقات ۴۵ گانه برندسازی این دو تیم هر در اداره کل مالکیت معنوی ثبت بشود و در مرحله دوم ارزش گذاری باشگاه انجام می گیرد.تیم پرسپولیس تقریبا ۴۵ طبقه را به ثبت رسانده و کارشناسان رسمی دادگستری هم ارزیابی این برندینگ را انجام دادند.

وی با تاکید بر قیمت گذاری این دو شرکت در سازمان بورس و اوراق بهادار  گفت:قیمت گذاری این دو شرکت قرار است در  سازمان بورس اوراق بهادار انجام شود و تا کنون ارزش دارایی‌های ثابت اعم از ساختمانها و ورزشگاههایشان برآورد شده و در حال ثبت و بررسی است.

گفتنی است وزارت ورزش  و جوانان در حال حاضر مشغول انتقال مالکیت دو ورزشگاه و ساختمانهای فدراسیون فوتبال به دارایی های ایندو شرکت است. و بعد از قیمت گذاری و بررسی صورت‌های مالی آماده ورود به بورس می‌شوند سال مالی پرسپولیس ۳۱/۳/۱۳۹۹  است و سال مالی استقلال ۳۱/۴/۹۹ که استقلال از ۴۵ طبقه ثبت برند موفق به ثبت  ۵ طبقه شده و ۴۰ طبقه اش باقی مانده اما باشگاه پرسیولیس تمام مراحل ثبت برند را طی کرده است.

 

اخبار برگزیدهبانک و بیمهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 100042
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا