زورآزمایی ریسک‌های اقتصادی در بازار طلای سیاه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بازار نفت هفته گذشته را با نیم نگاهی به کاهش عرضه از سوی کشورهای اوپک پلاس آغاز کرد. موضوعی که توانست قیمت‌ها را تا حد زیادی بهبود بخشد و دوباره به کانال ۳۰ دلاری وارد کند.

در کنار آن، اقتصادهای بزرگ و کوچک در گوشه و کنار دنیا، اعلام کردند که محدودیت‌های قرنطینه به تدریج کم خواهد شد. این موضوع امید به افزایش تقاضا برای نفت را افزایش داد تا قیمت‌ها بیش از پیش تقویت شود.

با این حال، در اواخر هفته، با بالاگرفتن تنش بین آمریکا و چین بازارهای مختلف واکنش منفی نشان دادند.

تنش بین اقتصاد اول و دوم جهان از آنجا شدت گرفت که دولت چین اعلام کرد در حفاظت از دو ناحیه ماکائو و هنگ کنگ در مقابل تجریه، دخالت خارجی و تغییر دولت محلی با شورش و تظاهرات جدی است.

در مقابل رییس جمهوری آمریکا با اعلام ناخشنودی از این قانون گفت که با قدرت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد و ۲ سناتور آمریکایی نیز در حال تدوین تحریم افرادی هستند که این قانون را اجرا کنند.

با توجه به این تنش لفظی، سرمایه‌گذاران از بازارهای سرمایه و نفت به سمت دارایی‌هایی با ریسک کمتر مانند طلا حرکت کردند که این موضوع قیمت نفت را در روز جمعه با کاهش همراه کرد.

از سوی دیگر، چین با ۳ ماه تاخیر نشستی را برگزار کرد که انتظار می‌رفت در آن چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور برای سال ۲۰۲۰ اعلام شود. اما این جلسه بدون اعلام عددی برای اقتصاد چین به کار خود پایان داد و همین موضوع نگرانی‌ها را مبنی بر تقاضای بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان افزایش داده است.

با توجه به این عوامل اما قدرت ریسک‌های تقویت‌کننده در بازار طلای سیاه بیش از عوامل کاهش‌دهنده بود تا آنجا که نفت برنت در جریان معاملات هفته گذشته با رشدی ۸ درصدی از ۳۲ دلار و ۵۰ سنت به ۳۵ دلار و ۱۳ سنت افزایش پیدا کرد.

نفت شاخص آمریکا نیز ۱۳ درصد گران شد و  از ۲۹ دلار و ۶۵ سنت به ۳۳ دلار و ۵۶ سنت رسید.

علاوه بر این موارد، ذخیره ۱.۲ میلیارد بشکه‌ای نفت خام در دنیا موضوعی است که می‌تواند ماه‌ها قیمت نفت را تحت تاثیر خود داشته باشد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 109185
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا