زنگ خطر تعطیلی برای صنایع نفتی آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «نرسی قربان» امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه منفی شدن قیمت نفت آمریکا برای سررسید یک محموله اتفاق افتاده،‌ گفت: در مکانیسم بازار نفت، ‌زمانی که محموله‌ای سررسید می‌شود یا باید حواله آن فروخته شده و یا توسط خریدار به صورت فیزیکی تحویل گرفته شود.

وی ادامه داد: در این مورد که مربوط به قراردادهای آینده بود،‌ محموله بدون خریدار ماند و از آنجا که احتمال تحویل گرفتن فیزیکی آن نیز وجود نداشت،‌ فروشنده حاضر شد با ضرری ۳۷ دلاری، ‌محموله را به فروش برساند.  

به گفته قربان، قیمت نفت آمریکا برای معاملات ماه بعد ۱۵ دلار است و از همین رو نباید تصور کرد که فروش نفت آمریکا با قیمت‌های منفی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون نفت در کف قیمتی قرار دارد و از همین رو نمی‌تواند برای مدت طولانی چند ماهه ادامه‌دار باشد.

این کارشناس بازار انرژی افزود: صنایع نفتی آمریکا با این قیمت‌ها به طور کامل بسته می‌شود در نتیجه این داستان ادامه‌دار نخواهد بود و به تدریج قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند.

قربان گفت: ‌البته بازگشت تقاضا به بازار نفت بستگی به زمان مهار کرونا در جهان دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر کاهش ۳ درصدی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰، ادامه داد: این صندوق برای سال ۲۰۲۱،‌ رشد اقتصادی ۵ درصدی را پیش‌بینی کرده و اگر این رشد محقق شود می‌توان انتظار داشت، تقاضا برای نفت در دنیا با جهش مواجه شود.

قربان افزود:‌توافق کاهش تولید می‌تواند عرضه را در بازار نفت کاهش دهد اما همانگونه که از شواهد بر می‌آید این حجم از کاهش تولید برای توازن قیمت‌ها کافی نبوده است.

قیمت نفت آمریکا در معاملات دیروز تا منفی ۳۷ دلار در هر بشکه سقوط کرد. به این معنا که فروشندگان در قبال تحویل نفت خود به جای دریافت پول، ‌۳۷ دلار در هر بشکه به خریدار پراخت کردند.

این موضوع در تاریخ نفت جهان بی سابقه بوده است.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 101765
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا