بازی ۳۰ میلیون دلاری کاشف واکسن کرونا با بورس آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شرکت دارویی «مدرنا» روز دوشنبه اعلام کرد که آزمایش تجربی واکسن کرونا در بدن ۸ نفر مثبت بوده است. بعد  از آن، ارزش سهام این شرکت، موشک‌وار ۳۰ درصد جهش کرد. زمانی که سرمایه‌گذاران عادی درگیر این بازار شدند، دو کارمند داخلی بی سر و صدا به سمت درهای خروج رفتند.  


بررسی‌های سی‌ان‌ان‌بیزینس، نشان می‌دهد که رئیس بخش مالی شرکت مدرنا و رئیس بخش دارویی آن، گزینه‌هایی را اجرا کردند و در روز دوشنبه، نزدیک به ۳۰ میلیون دلار از سهام‌شان را فروختند.  

این فروش پس از آن اتفاق افتاد که شرکت مدرنا پیش از آغاز به کار وال‌استریت، اخبار دل‌گرم‌کننده‌ای از کشف واکسن منتشر کرد. به همین دلیل، ارزش بازار این شرکت به ۲۹ میلیارد دلار افزایش یافت؛ در حالی‌که مدرنا هیچ محصول بازاری ندارد.  

اما در روز بعد، کارشناسان بهداشت و درمان شبهه‌هایی را درباره نتایج آزمایش این شرکت مطرح کردند. به همین دلیل، ارزش هر سهم از سهام شرکت مدرنا که روز دوشنبه به ۸۷ دلار افزایش پیدا کرده بود، در روز سه‌شنبه به زیر ۷۰ دلار کاهش پیدا کرد.  

امنیت معاملات این اوراق از طریق برنامه‌ای با عنوان «۱۰b۵-۱» انجام شده بود که معاملات آتی سهام را با قیمت مشخص شده یا در زمان مشخص شده انجام می‌دهد.  

«لارنس کیم»، مدیر مالی مدرنا روز دوشنبه ۲۴۱ هزار گزینه را برای ۳ میلیون دلار فعال کرد. سپس او به سرعت آن‌ها را به ارزش ۱۹.۸ میلیون دلار فروخت. به همین ترتیب، او سود ۱۶.۸ میلیون دلاری به جیب زد.  

روز بعد «تال زاکز»، رئیس بخش پزشکی مدرنا، گزینه‌هایی به ارزش ۱.۵ میلیون دلار فعال کرد. او سپس به سرعت آن‌ها را با قیمت ۹.۷۷ میلیون دلار فروخت و سود ۸.۲ میلیون دلاری به جیب زد.  

اما شرکت مدرنا اعلام کرد که این فروش‌ها، طبق برنامه‌های معاملاتی۱۰b۵-۱، از قبل تعیین شده بود. مدرنا اعلام کرد: «این معاملات به طور خودکار و طبق برنامه‌ انجام می‌شوند.»

اگرچه سوءاستفاده کردن از موقعیت بازار و اعلام خبر کشف واکسن محرز است، اما به نظر می‌رسد که از لحاظ قانونی، هیچ تخلفی انجام نشده است. «چارلز وایتهد»، یک حقوق‌دان آمریکایی می‌گوید: «فروش این سهام هیچ پرچم قرمزی را بالا نبرده است. در ظاهر، هیچ چیز اشتباهی درباره این تجارت وجود ندارد. برای این تجارت یک طرح ۱۰b۵-۱ در نظر گرفته شد که تعیین می‌کند مدیران شرکت در چه زمان و به چه میزانی مجاز به فروش سهام هستند. این اقدامات معمولا بدون هیچ اقدامی، خودکار انجام می‌شوند.» 

مدیرعامل این شرکت حتی پیش از اعلام خبر کشف واکسن نیز، ۲۰ هزار سهم به ارزش ۱.۳ میلیون دلار را فروخت.  

ارزش سهام شرکت مدرنا، بعد از شبهه‌هایی که یک گزارش مطبوعاتی درباره نتیجه‌بخش بودن واکسن  آن مطرح کرد، در روز سه‌شنبه ۱۰ درصد افت کرد و هر سهم آن ۷۱.۶۷ دلار شد.   در روز پنج‌شنبه، افت سهام مدرنا به ۱۶ درصد رسید و هر سهم با ۶۷ دلار معامله شد اما در روز جمعه ۲ درصد بازار آن بهبود پیدا کرد و ارزش سهام آن به ۶۸ دلار رسید.  

مدرنا، یک شرکت بیوتکنولوژیک است که بیشتر از همه به کشف واکسن کرونا و تولید انبوه آن نزدیک شده است. این شرکت اعلام کرده که اگر مطالعات آینده آن به خوبی پیش رود، تا ماه ژانویه می‌تواند واکسن کرونا را در دسترس عموم قرار دهد.  

«چارلز السون»، یک کارشناس مدیریت در دانشگاه دلادور اعتقاد دارد که بازی مدرنا در بازار سهام، چندان معمول و درست نبوده است، چرا که مدیران یک شرکت تا زمان حضور در شرکت، نباید سهام خود را بفروشند. او می‌گوید: «حتی اگر که این کار از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد؛ چشم‌انداز آن وحشتنام است. چرا که نشان می‌دهد شما جای بهتری از شرکت خودتان برای سرمایه‌گذاری پول‌هایتان دارید. این نشان‌دهنده عدم اعتماد به روند پیش روی شرکت خودتان است.» 

 

اقتصاد کلان
شناسه : 109176
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا