اوپک به تنهایی نمی‌تواند مشکل بازار نفت را حل کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بیژن زنگنه امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه مازاد عرضه در بازار نفت بسیار بالا است، ادامه داد: در بحران کرونا که به کاهش مصرف شدید فرآورده‌ های نفتی منجر شده است، بخش مهمی از صنعت هواپیمایی تعطیل شد.


وی افزود: حمل مسافر دچار اختلال شده و این موضوع مصرف سوخت هوایی و بنزین را کاهش داده و پالایشگاه‌ها ناچارند تولید خود را کاهش دهند.

زنگنه با اشاره به اینکه تقاضا برای نفت خام به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: برآوردها در سه ماهه دوم سال میلادی برآوردهایی نشان می داد که بازار با سه میلیون بشکه افزایش عرضه نسبت به تقاضا رو به رو خواهد بود اما با شیوع کرونا و در نشست ۱۰ روز قبل این عدد به ۱۴ میلیون بشکه رسیده بود که به معنای آن است که ۱۱ میلیون بشکه کاهش تقاضا در سه ماه دوم میلادی به دلیل بیماری کرونا افزوده شده است.

وزیر نفت تاکید کرد: با شیوع کرونا تقاضا برای نفت با کاهش رو به رو بود اما از اسفند ماه پدیده جنگ قیمت را داشتیم که برخی تولیدکنندگان تولید بالای نفت را شروع کردند و با رجز خوانی بحران رو تشدید و تسریع کردند.

وی با بیان اینکه نفت هایی که در بازار به واسطه تولید بی رویه ریخته شده باید از بازار جمع شود، افزود: از همین رو در جلسه اوپک پلاس تصمیم بر آن شد تا ۱۰ میلیون بشکه تولید خود را جمع کند.

زنگنه تاکید کرد: در ماه آوریل نفت اضافه به بازارها عرضه کردند اما بر اساس تصمیم توافق کاهش تولید از اول ماه می ۱۰ میلیون بشکه از عرضه نفت کم می‌شود و در بازار آرام آرام تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: وضعیت ذخایر و تقاضای نفت و همچنین نامعین بودن زمان پایان کرونا باعث شده تا قیمت ها در برابر رشد مقاومت کنند و مشکلات تشدید شود.

زنگنه با اشاره به اینکه نفت برنت به زیر ۲۰ و سبد اوپک ۱۴.۵ دلار قیمت خورده است، ادامه داد: این قیمت ها سال ها است که در بازار نفت دیده نشده است.  

وی با اشاره به اینکه تنها اقدامات اوپک کافی نیست، افزود: باید تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک کاهش تولید را به عهده بگیرند.  

زنگنه گفت: تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا و کانادا تعهدی را بر عهده نگرفتند و همانگونه که می بینیم به طور طبیعی توسط بازار تنبیه می شوند.

وزیر نفت ادامه داد: همانگونه که در مبارزه با کرونا همه جهان باید همکاری کنند برای تعادل در بازار نفت نیز باید همکاری وجود داشته باشد به ویژه تولیدکنندگانی که نفت گران تولید می کنند.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 102045
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا