امید بانک جهانی به بهبود “V” شکل اقتصاد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گزارش جدید بانک جهانی نشان از بهبود “V” شکل اقتصاد جهان دارد. در چنین حالتی، بعد از کاهش بسیار شدید تولید، اشتغال یا هر شاخص دیگر مربوط به سلامت اقتصادی، شاخص‌ها با همان سرعت هم بالا می‌رود و بازیابی می‌شوند.


شکل دیگری از بازیابی اقتصاد “L” شکل است. در این حالت اقتصاد برای مدت زمان طولانی‌تری در رکود قرار دارد. در حالت “W” شکل نیز، بعد از افت شدید، بهبود سریع حاصل می‌شود اما دوباره اقتصاد در رکود می‌رود و بعد هم برای دور دوم، بازیابی می‌شود.

حالا اقتصاددان‌ها، امیدوار هستند که بهبود “V” شکل ، پیش روی جهان بعد از بحران اقتصادی ناشی از عالم‌گیری ویروس کرونا باشد. با شیوع ویروس کرونا، کشورهای بسیاری برای کنترل بیماری صنایع بزرگ‌شان را تعطیل کردند و مرزها را بستند. کسب‌وکارهای بخش گردشگری و سرگرمی، تمام درآمدشان را از دست دادند. اما از آن‌جایی که این وضعیت با یک شوک بیرونی ایجاد شده است، به محض کنترل شدن بیماری یا کشف واکسن هم می‌تواند بهبود سریع داشته باشد.

بانک جهانی در گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهان» که به تازگی منتشر شده، با احتیاط از امید به چنین بهبودی صحبت کرده است. بر اساس این گزارش، اگر در نیمه دوم سال اقدامات خاص کشورها برای محدودیت‌ها و مقابله با بحران ویروس کرونا برداشته شود، سختی‌ها و چالش‌ها اندکی بهبود پیدا می‌کند و وضعیت بازارهای مالی بهتر می‌شود.

بانک جهانی برای سال ۲۰۲۰، رشد اقتصادی منفی ۵.۲ درصدی اما برای سال ۲۰۲۱، رشد اقتصادی مثبت ۴.۲ درصدی برای جهان پیش‌بینی کرده است. با این حال، هشدار داده است که ممکن است در سناریوی دیگر رشد اقتصادی امسال جهان به منفی ۸ درصد برسد و بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱، تنها مثبت یک درصد باشد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 113433
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا