افزایش ۶ درصدی سهم خاورمیانه و آفریقا از تولید گاز جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز: منطقه منا یا همان محدوده خاورمیانه و آفریقا ، ۴۶ درصد از منابع گازی جهان را در اختیار دارد و از این رو از نظر ذخیره گاز طبیعی، منطقه مهمی در جهان به شمار می رود. 
با این حال این کشورها با وجود سهم ۴۶ درصدی از منابع گازی تنها ۲۲ درصد گاز جهان را تولید می کنند.


البته آژانس بسن المللی انرژی اعلام کرده که سهم این منطقه از تولید گاز تا سال ۲۰۴۰ به ۲۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین این آژانس پیش بینی کرده که تولید گتز در خاورمیانه تا ۴ سال دیگر رشدی ۱.۸ درصدی را تجربه می کند که در این بین سهم ایران و عربستان بیش از سایر کشور ها خواهد بود. 

پیش از این نیز رییس جمهوری ایران اعلام گرده بود که تا پایان سال جاری، تولید گاز در کشور از مرز یک میلیارد متر مکعب عبور می کند. 

این رشد تولید در حالی محقق شده که شرکت های بزرگ بین‌المللی بعد از تحریم های آمریکا از توسعه میادین نفتی و گازی ایران خارج شدند. شرکت هایی که پیش بینی می شد تا سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۳۰ میلیارد دلار در صنایع بالادستی نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند.

با این حال ایران توسعه میدان پارس جنوبی را متوقف نکرد و در آخرین گام با نصب آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی، توسعه بخش دریایی این میدان از سوی ایران تکمیل شد. 
البته ایران در برداشت از این میدان تنها نیست. قطر در سال ۲۰۱۸ بزرگ ترین صادرکننده ال ان جی جهان بوده و به تنهایی ۲۵ درصد از کل تولید ال ان جی جهان را در اختیار دارد.

عربستان سعودی نیز در سال ۲.۱۸ بیش از ۹۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده و پیش بینی می شود تولید گاز این این کشور سالانه حدود ۲ درصد افزایش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب برسد.

در ۵ سال آینده تولید گاز در آفریقا نیز افزایش سالانه تا ۲.۷ درصد را خواهد داشت  و تولید گاز آن به بیش از ۲۷۰میلیاردمتر مکعب می رسد. 

در میان کشورهای شمال آفریقا کشور مصر با توسعه چند میدان گازی، در بحث تولید گاز پیشرو خواهد بود.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 94073
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا