‌کابوس گرانی مصالح ساختمانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از این افراد با اشاره به تاثیر افزایش قیمت یونولیت بر قیمت مسکن، گفت: قیمت هر مترمربع یونولیت به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این محصول در شهریور حدود ۷۰ هزار تومان بوده است. بنابراین قیمت هر بار یونولیت در یک ماشین از ۱۲ میلیون تومان به حدود ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

با این وجود رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان ساختمانی کشور گفت: هیچ افزایش قیمتی در بازار مصالح ساختمانی وجود ندارد و تمامی این شایعات ایجاد شده را رد می‌کنم.

اسمعیل کاظمی‌قهی رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان ساختمانی کشور با بیان اینکه قیمت مصالح ساختمانی از جمله یونولیت و سیمان به هیچ عنوان افزایش نیافته است، گفت: تمامی افزایش قیمت مصالح ساختمانی که در این مدت مطرح شده است را رد می‌کنم و در حال حاضر به هیچ عنوان گرانی در این بخش وجود ندارد.

او ادامه داد: بازار مصالح ساختمانی در حال حاضر آرام است و روند فروش مصالح‌ ساختمانی از جمله سیمان هم توسط سازندگان در این بازار وجود دارد.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان اذعان داشت: پیش از این برخی از کارخانجات سیمان و یونولیت به سازندگان و انبوه‌سازان مصالح‌ ساختمانی را با تخفیفات بسیار و ویژه به فروش می‌رساندند اما در حال حاضر با توجه به آنکه این تخفیفات برداشته شده بود منافع برخی از این سازندگان برداشته شده است بنابراین این چنین ادعاهایی مطرح شد. کاظمی تاکید کرد: در حال حاضر و بعد از پیگیری‌های صورت گرفته تخفیفات مصالح ساختمانی دوباره بازگشته است، بنابراین به طور قطع بازار دوباره آرام خواهد شد.

«سیف‌الله امیری» مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیز موضوع گرانی سیمان را تکذیب کرده و گفته است: هر پاکت سیمان در بازار ۳۳ هزار تومان است، بنایراین تمامی شایعه‌ها در این خصوص را رد می‌کنم. او گفت: قیمت سیمان در هفته‌های گذشته نه‌تنها افزایش نداشته است، بلکه با کاهش نیز مواجه شده است.

مصالح ساختمانی دچار افزایش قیمت شده‌اند

دبیر کانون انبوه‌سازان کشور در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: شامگاه دوشنبه چهاردهم آذرماه، من و رئیس انجمن سیمان کشور در یک برنامه رادیویی حضور داشتیم. صحبت‌های مفصلی در این خصوص صورت گرفت. او تلویحا به صدور مجوز به منظور افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان برای برخی کارخانه‌ها در دو هفته پیش اشاره کرد؛ افزایش قیمتی که صورت گرفته است.

فرشید پورحاجت در ادامه گفت: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه قیمت سیمان به پاکتی ۸۰ هزار تومان رسیده است را تایید نمی‌کنم. قیمت سیمان در خردادماه سال جاری وارد بورس کالا شد. قبل از این اتفاق نیز ما شاهد افزایش قیمت بودیم. بخشی از کارخانه‌های کشور سیمانی را که در بورس توزیع می‌کردند، حدود ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر تن جلوی در کارخانه عرضه می‌کردند. قیمت‌های دیگر کارخانجات حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر تن بوده است. آن کارخانجاتی که قیمت‌هایشان حدود ۴۰۰ هزار تومان بوده شامل افزایش ۳۵ درصدی شدند. هر کسی که این موضوع را قبول ندارد، می‌تواند قیمت‌ها را استعلام کند.

قیمت سیمان پاکتی ۵۵ هزار تومان

دبیر کانون انبوه‌سازان کشور همچنین گفت: موضوعی که این روزها ایرادی اساسی به آن وارد است، این است که کارخانجات سیمان‌هایشان را در بورس کالا با قیمت ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان به ازای هر تن عرضه می‌کنند. از طرفی ۹ درصد ارزش‌افزوده به انضمام یک درصد کارمزد نیز دریافت می‌کنند. یعنی مجموعا ۱۰ درصد به مبلغی که در بورس کالا اعلام می‌شود، اضافه می‌شود.

پورحاجت افزود: مضاف بر این چیزی حدود ۱۳ درصد نیز هزینه بنکداری، حمل و تخلیه در کارگاه‌ها و مصالح‌فروشی‌ها لحاظ می‌شود. در این صورت قیمت سیمان از ۳۲ یا ۳۳ هزار تومانی که جلوی در کارخانه عرضه می‌شود، تا ۵۵ هزار تومان نیز به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. در این صورت حدود ۸۰ درصد هزینه از محل ارزش‌افزوده، هزینه‌های بنکداری و هزینه‌های باربری بر قیمت سیمان افزوده می‌شود.

ارائه قیمت‌های غیرواقعی جایز نیست

دبیر کانون انبوه‌سازان کشور در ادامه عنوان کرد: در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر افزایش نیافتن قیمت یونولیت سقفی باید گفت نیاز است تا طراح این ادعا اقدام به عذرخواهی کند، چراکه ما اعداد و ارقامی را اعلام کردیم که واقعیت‌های بازار مصالح ساختمانی هستند. من از مقام مسوولی که اعلام کرده پلاستوفوم دچار افزایش قیمت نشده است، درخواست دارم تا آدرس محل مورد نظر را ارائه کند تا ما اقدام به خرید صدها هزار قالب از این محصول با قیمتی که او مطرح کرده است، کنیم.

او ادامه داد: اینکه ما بخواهیم به خاطر خودنمایی در رسانه‌ها و مطبوعات اعداد و ارقام غیرواقعی ارائه کنیم، اساسا جایز نیست. قیمت پلاستوفوم در حال حاضر در بازار حدودا قالبی ۴۰۰ هزار تومان است. این قیمت به مسافت حمل این کالا نیز بستگی دارد. علت اصلی این گرانی نیز این طور عنوان شده که پتروشیمی پارس که تولید‌کننده مواد اولیه است، از مهرماه سال جاری مشغول انجام تعمیرات بوده و به همین دلیل مواد اولیه در بازار وجود ندارد.

ارتباط تنگاتنگ زنجیره تولید مسکن با یکدیگر

پورحاجت همچنین بیان کرد: زنجیره تولید مسکن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. یعنی شاید اگر بررسی صورت بگیرد، می‌بینیم که برخی مسکن‌ها با قمیت‌های حداقلی تولید می‌شوند. قیمت زمین نیز در این خصوص تاثیرگذار است. وقتی شاهد افزایش قیمت مسکن در مناطقی هستیم که ساخت خانه با هزینه‌های حداقلی انجام می‌شود، قطعا در بقیه مناطق نیز شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

دبیر کانون انبوه‌سازان کشور ادامه داد: شرایط امروزه نیز کاملا مشخص است. تاثیرگذاری نرخ دلار بر بازار به وضوح مشهود است. مصالح ساختمانی دچار افزایش قیمت شده‌اند. سیمان در برخی کارخانجات تا ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت پلاستوفوم از قالبی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به ۴۰۰ و حتی ۵۰۰ هزار تومان نیز رسیده است. امروزه بسیاری از کارگاه‌های ساختمانی دست به عصا راه می‌روند، چراکه کارگاه‌هایشان را به نوعی به حداقل ظرفیت رسانده‌اند؛ کارگاه‌هایی که منتظرند تا شاید تکلیف بازار در ماه‌های آینده مشخص شود.

او در پایان افزود: پلاستوفوم در پایان شهریورماه قالبی ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. در حال حاضر به طور متوسط با نرخ قالب ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مس نیز در همین آذرماه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دچار افزایش قیمت شده است. چنانچه کسی این اعداد و ارقام را قبول ندارد، می‌تواند قیمت‌ها را استعلام کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 312011
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا