۳۰ سال بلاتکلیفی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در سال ۱۳۶۸ قطعه زمینی به صورت مشاع توسط چهارده تعاونی مسکن به نسبت سهامی مورد نیاز و تعداد اعضایشان خریداری کردند؛ زمین‌هایی که در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داشت. در آن زمان بنیاد مستضعفان برای تعیین کاربری این اراضی اقدام کرد، اما قبل از حصول نتیجه و مشخص شدن کاربری زمین‌ها، اقدام به فروش اراضی به تعاونی‌ها کرد.

مدتی بعد مشخص شد که این زمین‌ها فاقد هرگونه کاربری هستند. ولی با هماهنگی سازمان زمین شهری و بنیاد مستضعفان زمین‌ها به فروش رسیدند. در بنچاق‌های خریداران نیز ذکر شد که خریداران نمی‌توانند هیچ‌گونه ادعایی در خصوص زمین‌ها داشته باشند.

این در حالی است که یکی از سیاست‌های کاری سازمان زمین شهری و بنیاد مستضعفان، تهیه زمین برای ساخت مسکن است. با این وجود خریداران این اراضی بیش از سی سال است که با انواع و اقسام مشکلات در خصوص تعیین‌تکلیف زمین‌هایشان رو‌به‌رو هستند. در این سال‌ها در خصوص تعویض و خرید این اراضی از متقاضیان نیز به آنها وعده‌هایی داده شد.

در سال ۱۳۹۱ بنا بر دستور علی نیکزاد وزیر وقت راه‌وشهرسازی قرار شد تا تفاهمنامه‌ای مبنی بر ورود اراضی مذکور به حریم شهری و تعیین کاربری مسکونی برای این زمین‌ها امضا شود؛ تفاهمنامه‌ای که میان مسوولان مربوطه و تعاونی‌های چهارده‌گانه به امضا رسید اما متاسفانه به آن عمل نشد.

در سال ۱۳۹۹ مجددا بنا به دستور محمد اسلامی وزیر وقت راه‌وشهرسازی قرار شد این تفاهمنامه اجرایی شود. قرار بود مجوز ساخت ۴۰ درصد از این اراضی به صاحبان آنها اعطا شود. متاسفانه این بار هم به تعهدات عمل نشد و همچنان اجازه ساخت به صاحبان داده نشد.

اواخر سال گذشته نیز مالکان این اراضی در خصوص تعیین‌تکلیف این زمین‌ها اقدام به مکاتبه با وزیر راه‌وشهرسازی کردند؛ مکاتبه‌ای که با عدم پاسخگویی وزارت راه‌وشهرسازی مواجه شد. در حال حاضر نیز اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز وعده‌هایی مبنی بر تعیین‌تکلیف این اراضی با صاحبان آن می‌دهد؛ وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده و راه به جایی نبرده است.

به تازگی اعضای تعاونی‌های چهارده‌گانه نامه‌ای به منظور تعیین‌تکلیف زمین‌های مهرشهر البرز برای ریاست‌جمهوری ارسال کردند، اما کماکان پاسخی در این خصوص دریافت نشده است. متن نامه ارسالی برای رییس‌جمهور به شرح زیر است:

«برادر بزرگوار حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر رییسی

ریاست محترم جمهور

با سلام و عرض ادب،

احتراما، به استحضار می‌رساند بیش از سه دهه قبل با تبانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سازمان زمین شهری وقت قطعه زمینی به متراژ ۹۴ هکتار واقع در مهرشهر و در مجاورت فرودگاه پیام به چهارده تعاونی مسکن ازجمله: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء، پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها)، صنایع هواپیمایی ایران (صها)، جهاد کشاورزی استان البرز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بیمارستان سوم شعبان، روزنامه ابرار، فروشگاه قدس (سابق) و… فروخته شد و پس از انتقال اسناد مربوطه بین تعاونی‌ها، تحقیق به عمل آمد که چون زمین فروخته شده موات بوده، با مشارکت سازمان زمین شهری و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بدون اینکه این موضوع را به اطلاع تعاونی‌ها برسانند، آن را فروخته و سود حاصله را بین خود تقسیم کردند.
نیت و قصد خرید تعاونی‌ها صرفا ساخت سرپناه برای اعضای خود بوده و چون اغلب اعضا از قشر ضعیف جامعه بوده، با اندک سرمایه‌ای که داشتند نسبت به خرید زمین اقدام کردند تا سرپناهی برای خود و خانواده‌شان درست کنند و این در شرایطی است که طی بیش از سه دهه گذشته و باتوجه به اینکه زمین فوق‌الذکر در حریم شهر واقع شده، همچنان اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز از تغییر کاربری از «فاقد کاربری» به «کاربری مسکونی» اجتناب کرده و مانع این می‌گردند که اعضای تعاونی‌ها به آرزوی دیرینه خود برسند.
ناگفته نماند که به دستور و تاکید وزیر وقت راه‌وشهرسازی جناب آقای نیکزاد، مسوولان وقت اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز در سال ۱۳۹۱ تفاهمنامه‌ای بین خود و تعاونی‌های چهارده‌گانه مبنی بر الحاق زمین تعاونی‌ها به محدوده شهری و تعیین کاربری مسکونی به امضاء رسانده‌اند (پیوست) و از آن تاریخ تاکنون نه‌تنها به دستور وزیر محترم توجهی نشد، بلکه به تعهد و وعده خود باقی نمانده‌اند.
طی این مدت بارها و بارها به مراجع ذیصلاح از جمله ریاست‌جمهوری وقت، وزیر راه‌وشهرسازی، ریاست مجلس شورای اسلامی و… مکاتبه و مراجعه صورت گرفته و حتی در پاره‌ای مواقع اعضای تعاونی‌ها نسبت به تجمع در اماکن مختلف اعتراض و بدعهدی مسوولان مربوطه را فریاد زده ولی متاسفانه گوش شنوایی نیافتند.
یکی از وعده‌های ارزشمند دولت جنابعالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال برای مردم بوده که بحق وعده‌ای ارزشمند و شدنی است مشروط به اینکه عوامل دست‌اندرکار نیز همت آن را داشته باشند. تعاونی‌های چهارده‌گانه چندین بار حتی پیشنهاد این را دادند که حاضرند درجهت احقاق وعده دولت جنابعالی و رفع مشکل زمین تعاونی‌ها، زمین ۹۴ هکتاری خود را طی یک توافقنامه‌ای در اختیار پروژه طرح مسکن در قالب اقدام ملی قرار داده تا هم مشکل مسکن اعضای تعاونی‌ها و هم وعده دولت جنابعالی محقق شود ولی متاسفانه با وجود موافقت با این ایده و طرح موضوع در کمیسیون زیربنایی، باز شاهدیم که مسوولان مربوطه به خصوص اداره کل راه‌وشهرسازی استان البرز مانع این مهم شده و حتی تعاونی‌ها را در جایگاهی نمی‌دانند که پاسخگوی پنج هزار اعضای آنها باشند.
باتوجه به مراتب فوق، از جنابعالی به عنوان کسی که چه در زمان حضورتان در جایگاه ریاست قوه قضاییه و چه حال که در مقام ریاست‌جمهوری قرار دارید، همواره دفاع از حق و مظلوم سرلوحه کارتان بوده، عاجزانه تقاضا داریم چه شخصا و چه از طریق معاون اجرایی جنابعالی دستور فرمایید هرچه سریع‌تر و پس از گذشت سی سال نسبت به رفع اجحافی که در حق پنج هزار خانوار روا داشته‌اند، اقدام لازم صورت گیرد.
قبلا از عنایت و مساعدت جنابعالی کمال تشکر را داریم.

با تشکر و ارادت»

در این رابطه شایسته است ریاست‌جمهوری اقدام به ابلاغ دستوراتی مبنی بر صدور اجازه ساخت مسکن یا ارائه هر راهکار مناسب دیگری در این خصوص بکنند. صدور مجوز ساخت در این زمین که متعلق به چهارده تعاونی موسوم به تعاونی‌های چهارده‌گانه است، از هر طریق ممکن و با هر راهکار مناسب، می‌تواند رویای خانه‌دار شدن اعضای تعاونی‌ها را بعد از گذشت ۳۲ سال به واقعیت تبدیل کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 282845
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا