یکسان سازی نرخ ارز و اثرات آن بر صنایع بورسی

جهان صنعت نیوز|  -حامد مددی -این روزها گمانه زنی ها  در خصوص تشکیل بازار متشکل ارزی و یکسان سازی نرخ ارز بالا گرفته و زمزمه هایی از کنار گذاشتن نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز سامانه سنا نیز به گوش می رسد. این گونه که از صحبت ها پیداست کلیه صادر کنندگان از طریق صرافی ها می توانند از این پس ارز خود را در سامانه متشکل ارزی عرضه کنند و در نقطه مقابل وارد کنندگان نیز از همین مسیر می توانند تقاضای ارز داشته باشند.

بر این اساس، در صورت پیاده سازی این سازوکار شاهد تغییرات مهمی در صورت های مالی شرکت های بورسی خواهیم بود. احتمالا بیشترین افزایش رشد سودآوری را در صنایع و شرکت هایی مشاهده کنیم که در صورت های مالی ۱۲ ماهه سال ۹۷ آنها اختلاف بیشتری بین نرخ ارز تسعیر شده و نرخ ارز در بازار آزاد داشتند؛ در واقع نرخ ارز نیمایی را پایین تر از سایر شرکت‌ها در نظر گرفتند؛ بطور مثال بانک ها با تراز ارزی بالا مانند بانک ملت، پتروشیمی ها با نرخ فروش ریالی پایین تر مانند شاراک، معدنی ها با وزن صادرات بالا مانند کنور و … می توانند در سال پیش رو، درصورت یکسان سازی نرخ ارز سودی به مراتب بیشتر از سود سال قبل بسازند.

اما در سمت دیگر ماجرا شرکت هایی که مواد اولیه خود را در سال ۹۷ با ارز ۴۲۰۰ وارد می کردند با تنگنا مواجه خواهند شد. آنها مجبور خواهند بود با نرخ ارز در بازار متشکل ارزی نیاز خود را تامین کنند که بار مالی فراوانی برای آنها به همراه خواهد داشت؛ هرچند این دست صنایع با افزایش نرخ هایی که از چند ماه پیش گرفته اند آماده این اتفاق هستند ولی وزن افزایش هزینه ها بسیار بیشتر از وزن دریافت افزایش نرخ فروش داخلی برای آنها خواهد بود و ممکن است آنان را با مشکل کاهش تولید شدید مواجه کند.

از جمله صنایعی که با این شرایط به مشکل مواجه می شوند نیز می توان به صنعت دوده صنعتی، صنعت روغن خوراکی، برخی شرکت های صنعت دارو و .. اشاره نمود که بایستی با ریزبینی بیشتری به تحلیل این صنایع پرداخت.

هرچند تشکیل بازار متشکل ارزی شفافیت را در بازار آشفته ارز کشور افزایش داده و رانت ناشی از اختلاف نرخ ارز دولتی و آزاد را از بین می برد اما برای جامعه بورسی این مهم اتفاقی است که بسیاری از پیش فرض های محاسبات سوداوری شرکت ها را تغییر داده و سمت و سوی رشد بازار بورس را نیز تغییر می دهد. بر این اساس، سرمایه گذاران می بایست اخبار مرتبط با سازوکار و قوانین بازار متشکل ارزی، تاریخ راه اندازی و قوانین آن را با دقت مطالعه کرده و اثرات راه اندازی این بازار را در تصمیمات سرمایه گذاری خود دخیل کنند.

حامد مددی

تحلیلگر و مشاور حوزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 20641
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا