گرانی به بازار لبنیات رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز: در رابطه با گوشت نیز هفته گذشته دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی اعلام کرد: سرانه مصرف گوشت در ایران با ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۰ به روزانه هشت گرم در روز (سه کیلو در سال) رسیده است‌. مسعود رسولی از این میزان سرانه مصرف گوشت ابراز نگرانی کرد و گفت جامعه ایران از این نظر شرایط «وخیمی» دارد. رسولی‌، بر‌هم‌ریختگی اقتصادی را عامل کاهش «قدرت خرید مردم» دانست و اضافه کرد استاندارد جهانی مصرف گوشت برای هر نفر در روز ۱۰۰ گرم است. از این‌رو این روزها ضایعاتی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله که پیش‌تر پس از پاک کردن دور ریخته می‌شد، در حال حاضر، وارد سفره مردم شده‌ و البته از گرانی‌های اخیر‌، بی‌نصیب نمانده‌اند.

در واقع در شرایط فعلی ارز دولتی هنوز حذف نشده اما افزایش قیمت کالاها را در پی داشته است به طوری که برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند بر اساس قانون تنها درصورتی می‌توان ارز را حذف کرد که کلیه کالاها با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

قیمت شیرخام ۲ برابر شد

با این حال به بهانه قاچاق و جنگ اوکراین، آرد که معاش حداقلی مردم است در تیررس سیاست‌های دولت که بیشتر مبنی بر آزمون و خطا است قرار گرفته و هر روز اخبار جدیدی از تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش مردم می‌رسد. در این راستا یک منبع آگاه از تصمیم در وزارت جهاد کشاورزی برای دو برابر شدن قیمت شیرخام خبر داد که در پی آن افزایش بیش از دو برابری قیمت محصولات لبنی قطعی خواهد بود. شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۲/۳ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، از رقم ۵۰۰/۴ تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۴۰۰/۶ تومان افزایش داد. همچنین به ازای هر ۱/۰ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ ۸۰۰ ریال متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چربی به قیمت شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد. یک منبع آگاه به اقتصادآنلاین خبر داد که بار دیگر افزایش قیمت شیرخام و در پی آن لبنیات در ‌راه است.

به گفته این منبع آگاه، وزارت جهاد کشاورزی با افزایش دوبرابری قیمت خرید شیرخام از دامداران درب دامداری موافقت کرده است.
این منبع آگاه تصریح کرد: افزایش دوبرابری قیمت شیر خام منجر به افزایش بیش از دو‌برابری محصولات لبنی خواهد شد. بر این اساس، قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران دست‌کم ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

به نظر می‌رسد، افزایش قیمت جهانی نهاده‌های وارداتی (ذرت، جو و کنجاله) و همچنین افزایش هزینه‌های پرسنلی، کرایه حمل نهاده‌ها و سایر اقلام در سال جدید به همراه بروز خشکسالی بی‌سابقه در کشور و تورم سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش قابل توجه قیمت مواد علوفه‌ای نسبت به سال قبل، دلایل وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران باشد.
دولت تصمیم دارد برای کاهش فشار افزایش قیمت کالاهای اساسی بر اقشار کم‌درآمد کوپن الکترونیکی صادر کند و آن‌گونه که به تازگی رییس مجلس عنوان کرد یکی از اقلامی که توسط این کوپن به مردم عرضه خواهد شد پنیر است.

شیر خام ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود

زمزمه افزایش دو برابری نرخ شیر خام در حالی مطرح می‌شود که رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران مباحث مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت شیرخام را رد می‌کند. به گفته سیداحمد مقدسی، در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار است قیمت شیرخام ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان شود. مقدسی افزود: ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت تمام شده تولید است و دامداران روی آن هیچ سودی نمی‌گیرند.
این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم شیرخام با ۲/۳ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار در تیرماه سال گذشته ۴۰۰/۶ تومان تعیین شد و بر این اساس تا زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت فعلی باقی است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خلاف قانون است

به گفته فعالان بخش کشاورزی به‌خصوص بخش دام و طیور، ارز دولتی عملا حذف شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که از ابتدا بنا بر این بوده که بعد از پایان یافتن ماه رمضان این اقدام عملیاتی شود. با این وجود شاهد هستیم که پیش از اعلام رسمی این خبر نیز برخی کالاها از دو هفته پیش با افزایش قیمت در بازار توزیع می‌شوند و حتی گاهی در مورد برخی کالاها بازار با کمبود مواجه است که اگرچه تا حدودی ناشی از فعل و انفعالات در بازارهای جهانی است اما قطعا بخش زیادی از این اتفاقات نیز به گوش‌‌به‌زنگ‌بودن تولیدکنندگان برای افزایش قیمت‌ها متناسب با اخبار و شایعات برمی‌گردد. بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سال‌ها است مطرح شده و موافقان و مخالفان بسیاری نیز دارد و تحلیل‌ها و تفاسیر بسیاری از سوی صاحب‌نظران به‌خصوص کارشناسان مسائل اقتصادی کشور در این خصوص مطرح شده است.

محمدحسین فرهنگ یکی از اقتصاددانان کشور در این خصوص معتقد است که در حال حاضر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خلاف قانون است. وی می‌گوید: قانون می‌گوید تنها در صورتی می‌توانند ارز را حذف کنند که قیمت‌ها برای مردم همان قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ باشد، اما فعلا این شرایط را نتوانسته‌اند عملی کنند و فقط می‌خواهند آن قسمت مربوط به حذف ارز را انجام دهند که این بر خلاف صریح قانون است. فرهنگ در این زمینه اظهار کرد : در واقع در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجوزی به دولت داده شد که تنها در صورتی بتواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند که پیش‌بینی تامین کالا برای مردم را از طریق امکانات دیجیتال و کارت‌های الکترونیکی فراهم کند. در حالی که این کار را انجام نداده اما در چند قلم شروع به حذف ارز کرده‌اند! طبیعتا این برای اکثریت مردم قابل تحمل نیست. وی تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که می‌خواهند این کار را به صورت آزمایشی در مورد نان در یک شهر آغاز کنند. در حالی که لازم نیست در یک شهر باشد چون در کل کشور همه کارت یارانه دارند و بسته به تعریفی که برای هر کارتی می‌شود که تا چه سقفی می‌توانند نان را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند، می‌توانند این کار را اجرایی کند؛ البته باز هم تاکید می‌کنیم که به شرطی که به قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمان جنگ که شرایط بسیار نامناسب‌تر از الان بود این کار را با کوپن‌های کاغذی انجام می‌دادند و الان با امکاناتی که در کشور فراهم شده به راحتی می‌توانند اقلام ضروری و نیاز مردم را از طریق همین کارت‌هایی که گروه زیادی از مردم دارند فراهم کنند. وی تاکید کرد‌: بنده موافق قانون هستم و معتقدم در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قانون را باید اجرا کنند و نه چیزی غیر از آن را.

منتظر بودند ماه رمضان تمام شود

ناصر نبی‌پور رییس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران نیز در این خصوص به بازار گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی عملا حذف شده و منتظر فرمان رییس‌جمهور هستند و در واقع منتظر بودند بعد از ماه رمضان این اقدام را انجام دهند. نبی‌پور اظهار کرد: در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بنده بیشتر مخالف هستم تا موافق، چون مردم ما قدرت خرید ندارند. در حالی که وقتی ارز حذف شود قیمت محصولات از جمله مرغ و تخم‌مرغ چند برابر می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مردم توان خرید نداشته باشند تولید‌کننده از بین می‌رود چون تولید‌کننده تولید می‌کند اما نمی‌تواند بفروشد. نبی‌پور گفت: مساله‌ای که نباید نادیده گرفته شود این است که مرغ و تخم‌مرغ جزو کالاهایی نیست که بتوان آنها را انبار کرد، بنابراین تولید‌کننده مجبور است محصول خود را بفروشد و چون مردم نمی‌خرند قیمت‌ها ناگزیر پایین می‌آید و در نتیجه اولین کسی که از بین می‌رود تولید‌کننده است.

این مقام مسوول اظهار کرد: تنها در صورتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند اثربخش باشد که دولت قیمت‌ها را رها کند. یعنی اگر قرار است با ارزی غیر از ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا به دست تولید‌کننده برسد به قیمت‌ها کاری نداشته باشد و قیمت‌های دستوری دیگر در کار نباشد. نبی‌پور گفت: به عبارت دیگر قیمت باید تابع عرضه و تقاضا باشد نه اینکه دولت قیمت‌ها را تعیین کند.

یارانه هدفمند و عادلانه توزیع می‌شود

بر اساس آنچه گفته شد، گرانی‌های افسارگسیخته آن هم پیش از آنکه دولت برای مردم و تولیدکننده‌ها فکری کند، در حال وقوع است. در همین خصوص وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت بر اساس قانون، حذف ارز ترجیحی را انجام خواهد داد گفت: مردم بدانند یارانه حذف نمی‌شود و هدفمند و عادلانه توزیع می‌شود و از روی کالاها به سمت افراد مصرف‌کننده و آخرین حلقه می‌آید.

جواد ساداتی‌نژاد به برخی از علل افزایش قیمت مواد غذایی اشاره کرد و گفت: بخشی از این افزایش به افزایش‌های قانونی امسال از جمله افزایش دستمزد، انرژی و تورم و بخشی از آن به موضوعاتی مانند خشکسالی مربوط است.

وی درباره زمان توزیع کالابرگ برای اقلام اساسی اظهار کرد: طبق قانون باید به سمت کالابرگ برویم، اما چون در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست، ‌فعلا یارانه‌ها با واریز نقدی پرداخت می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: فراهم کردن زیرساخت‌های توزیع کالابرگ الکترونیک زمانبر است و هر زمان که این زیرساخت‌ها آماده شود، طبق قانون پیش خواهیم رفت. ساداتی‌نژاد همچنین درباره لزوم هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: عواملی مانند دستمزدها، تورم، افزایش بهای انرژی و خشکسالی که کمبود جهانی مواد غذایی را در پی داشته، باعث افزایش قیمت‌ها شده و اخیرا نیز بحران اوکراین به آن دامن زده است. وی با بیان اینکه مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوع مهم مورد نظر مجلس و دولت است و باید اجرا شود، به برخی از آسیب‌های ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: حذف این نوع اختصاص ارز یک اصلاح بزرگ اقتصادی است که دولت‌ها باید آن را انجام می‌دانند و دولت سیزدهم این کار را اصلاحی به سود مردم می‌داند. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مورد آرد صنف و صنعت نیز مبلغ جبرانی واریز خواهد شد و مردم دغدغه‌ای از این لحاظ نداشته باشند، تصریح کرد: دو ماه قبل از اجرای این طرح، واریز نقدی یارانه آغاز می‌شود تا قدرت خرید مردم بالا برود. وی تعیین مهلت بازپرداخت سه ماهه برای هزینه گندم بخش صنف و صنعت را از اقدامات دولت برای کمک به این بخش خواند. وزرا در حالی از فراهم‌سازی زیرساخت‌های توزیع کالا برگ الکترونیک خبر می‌دهند که برخی از مسوولان نیز سهمیه‌بندی کوپنی را بزرگ‌ترین خدمت دولت به مردم می‌دانند. در همین خصوص غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: کالاهای اساسی ولو به صورت سهمیه‌بندی با قیمت قبلی باید به دست مردم برسد، اگر این اتفاق بیفتد بزرگترین خدمتی است که دولت به مردم کرده است. نظیر این را در دوران جنگ تحمیلی داشتیم که دولت وقت با ارائه کوپن و سهمیه‌بندی کالاهای اساسی را به صورت یک قیمت در سراسر کشور به مردم می‌رساند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 260659
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا