کنسرسیوم سنگ؛ سپری در مقابل دلالان عراقی

جهان صنعت نیوز|  خریدارانی که تعداد زیادی از آنها را دلالان عراقی تشکیل داده و با آگاهی از وضعیت شکننده تولید و همچنین بهره‌گیری از دلارهای نقد نسبت به خرید محصولات با نرخ‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی اقدام می‌کنند. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان علاوه بر نرخ شکنی سنگ‌های تولیدی ایران در بازارهای بین المللی به ویژه کشور عراق که بیشترین بازار صادراتی این سنگ‌ها را تشکیل می‌دهد . به واسطه تمایل این دلالان برای خرید سنگ‌های درجه ۲ و ۳ اعتبار و کیفیت صنعت سنگ‌های ساختمانی را نیز تحت الشعاع قرارداده و رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی را در بازارهای جهانی هدف با چالش مواجه می‌کند. البته در مقابل مشکلات پیش روی صنعت سنگ‌های ساختمانی اگرچه برخی از فعالان حوزه حضور در رخدادهای نمایشگاهی و همچنین حمایت از توسعه نمایشگاه‌های تخصصی را مهمترین راهکار در بازاریابی و افزایش تعاملات  دانسته که به حذف دلالان منجر خواهد شد ، اما متولیان بخش صنعت و معدن کشور تغییر رویکرد تولید را مهمترین راهکار دانسته و بر بهره‌گیری از تجهیزات وفناوری‌های نوین برای ایجاد واحدهای فرآوری با ارزش افزوده بیشتر تاکید دارند .

راه اندازی نمایشگاه دائمی در عراق

احمد شریفی دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران در گفتگو با «جهان صنعت» در خصوص ورود دلالان به بازار گفت: رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز مسکن به همراه افزایش هزینه‌های تولید باعث شده تا میزان تولید سنگ‌های ساختمانی به حدود ۶۰ میلیون متر مربع در سال برسد که ۳۰ درصد از ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر مربعی کشور را شامل می‌شود

وی در ادامه افزود: عراق مهمترین بازار هدف صادراتی سنگ‌های ساختمانی بوده به گونه‌ایکه بیش از ۷۰ درصد از میزان ۱۰ میلیون متر مربع سنگ صادراتی را به خود اختصاص داده است.، اما در شرایط کنونی دلالان عراقی با حضور در  بازار ایران نسبت به خرید محصولات واحدهای تولیدی با قیمت‌های بسیار پایین تر اقدام می‌کنند.

شریفی گفت: فشارهای اقتصادی ناشی از رکود و تحریم‌ها باعث شده واحدهای فرآوری که غالبا محصولات درجه ۲ و ۳ تولید می‌کنند برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش نسبت به فروش محصلات خود با قیمت‌های بسیار پایین تر از نرخ واقعی اقدام کنند.

دبیرکل انجمن ملی سنگ ایران با عنوان اینکه عمده محصولات صادراتی به عراق از کیفیت مناسبی برخوردار‌اند گفت: دلالان عراقی با خرید سنگ‌های کیفیت پایین و ارزان قیمت علاوه بر شکستن نرخ محصولات ایرانی در بازار عراق اعتبار کیفی را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهند که این موضوع به تدریج به کاهش رقابت‌پذیری و حذف از بازار عراق منجر خواهد شد.

 شریفی ایجاد نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات ایرانی در بازار عراق مهمترین راهکار جلوگیری از حضور دلالان دانست و گفت: برای ایجاد و راه اندازی نمایشگاه دائمی عرضه و فروش سنگ‌های ساختمانی ایران در عراق انجمن  در تلاش برای  جمع بندی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است .

وی در پاسخ به اینکه تولیدکنندگانی که به واسطه مشکلات نقدینگی به فروش محصولات خود با نرخ‌های ارزان به دلالان عراقی تن می‌دهند، آیا در نمایشگاه دائمی حضور خوهند داشت، گفت: در راستای امکان عرضه محصولات مختلف در نمایشگاه دائمی، انجمن ایجاد کنسرسیومی مشترک را برنامه‌ریزی کرده تا به عنوان نمایندگان واحدهای تولیدی پس از فروش در بازار عراق و با قیمت واقعی تنها درصدی را به عنوان کارمزد دریافت کند

شریفی تاکید کرد: باید توجه داشت که ایجاد کنسرسیومی در این اندازه نیازمند حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی برای تامین سرمایه در گردش بوده که در این راستا کلیات طرح مورد تایید صندوق بیمه قرار گرفته است، اما با توجه به محدودیت‌های منابع تامین تمامی نیاز سرمایه‌ای امکان ‌پذیر نخواهد بود. اگر چه که پرداخت بخشی از این تسهیلات نیز حرکت بزرگی در تشکیل کنسرسیوم فروش خواهد بود.

دبیر انجمن سنگ ایران تاکید کرد: برای حفظ صنعت و جلوگیری از تعطیلی بیشتر واحدها گسترش بازارهای صادراتی تنها گزینه پیش روی خواهد بود و در این راستا حمایت بیش از پیش متولیان بخش صنعت و معدن را طلب می‌کند.

توسعه نمایشگاه‌های تخصصی

همگام با تشکیل کنسرسیوم فروش و راه اندازی نمایشگاه دائمی در عراق به عنوان مهمترین بازار صادراتی سنگ‌های ساختمانی و تزیینی برخی از فعالان این حوزه توجه به برگزاری نمایشگاه تخصصی سنگ در قطب‌های تولیدی را به عنوان یکی از راهکارهای اساسی در جذب متقاضیان خارجی دانسته و بر گسترش اینگونه رخدادهای نمایشگاهی تاکید دارند.

بهنام نیکفر نایب رئیس کانون سنگ ایران و مدیرعامل نمایشگاه بین المللی سنگ محلات و نیمور در خصوص نقش نمایشگاه‌های تخصصی در توسعه بازارهای صادراتی می‌گوید: نمایشگاه بهترین مکان در راستای بازاریابی و ارائه دستاوردها و ظرفیت‌های واحدهای تولیدی است و زمینه افزایش تعاملات فعالان حوزه را فراهم می‌کند.

وی با عنوان اینکه بیش از ۸۵ درصد  معاملات صورت گرفته در نمایشگاه از طریق خریداران خارجی بوده است، گفت: صادرات کلید رشد و توسعه صنعت سنگ محسوب شده و در راستای گسترش بازارهای صادراتی مذاکرات گسترده‌ای را با شرکت‌های خارجی و نمایشگاه‌های کشورهای چین، ترکیه، هند، برزیل، دبی و ایتالیا صورت گرفته است البته با اجرای دور جدید تحریم‌ها و به واسطه مشکلاتی که در زمینه مبادلات بانکی وجود دارد برخی از شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند.

نیکفر با عنوان اینکه رفع محدودیت‌های اینچنینی از عهده بخش خصوصی خارج است، گفت: انتظار می‌رود دولت حمایت و تلاش خود را برای کاهش اثرات ناشی از تحریم‌ها بیشتر کند.

وی گفت: افزایش قیمت ارز محصولات ایران از رقابت پذیری بالایی در بازاارهای صادراتی برخوردار شده‌اند، اما مشکلات بانکی باعث شده امکان بهره‌گیری از این فرصت برای تولیدکنندگان فراهم نشود . این در حالیست که نوسانات نرخ به واسطه افزایش قیمت تجهیزات هزینه‌های تولید را افزایش داده و در چنین شرایطی صادرات تنها راهکار برای خروج از بحران خواهد بود.

بی اعتمادی به ماشین‌آلات داخلی

در حالی کمبود نقدینگی به عنوان عامل اصلی برای سوء استفاده دلالان در بازار سنگ‌های ساختمانی و در نتیجه از دست رفتن بازار صادراتی مطرح می‌شود که به عقیده فعالان این حوزه عدم بهره‌گیری برخی واحدها از تجهیزات و فناوری‌های نوین و در نتیجه تولیدات با کیفیت پایین از دیگر عوامل مهمی است که در کاهش رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای صادراتی نقش اساسی را برعهده دارد. موضوعی که به اعتقاد تولید کنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع سنگ ناز عدم آگاهی از روند تولید و کیفیت به همراه بی اعتمادی به محصولات داخلی نشات می‌گیرد.

محمد یاوری مدیرعامل شرکت «گلپا برش» که در زمینه تولید دستگاه‌ها و تجهیزات برش سنگ فعالیت دارد در گفتگو با «جهان صنعت» در خصوص کاهش کیفیت محصولات به واسطه عدم برخورداری از تجهیزات نوین گفت: متاسفانه تفکر نادرست و غالبی که در بین واحدهای سنگ مطرح است  عدم کیفیت تجهیزات تولیده شده از سوی شرکت‌های داخلی است به گونه‌ایکه در مقایسه با نمونه‌های بی کیفیت چینی تمایل برای خرید این محصولات بیشتر از تولیدات داخلی است .

وی در ادامه افزود: محصولات و تجهیزاتی که در صنایع داخلی تولید می‌شود به لحاظ فنی و مهندسی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده به طویکه قابلیت رقابت با نمونه‌ای اروپایی را نیز دارد. اما مهمترین چالش تولید تجهیزات تامین قطعات و مواد اولیه‌ای است که هم اکنون تحت الشعاع شرایط تحریمی قرار گرفته است.

وی  به عدم توجه برخی از شرکت‌ها به کیفیت محصولات اشاره کرد و گفت: تولیدکننده‌ای که تنها رویکرد خود را بر عرضه محصولات درجه ۲ و ۳ در بازارهای داخلی متمرکز کرده تمایلی برای تهیه تجهیزات داخلی با کیفیت که اختلاف قیمت اندکی نسبت به نمونه‌های بی کیفیت دارند نداشته و با توجه به گسترش بالای این گونه واحدها تولید را برای سازندگان داخلی سخت کرده است

این فعال حوزه صنعت افزاش حمایت از تولیدکنندگان و اطلاع رسانی در راستای اعتماد سازی به محصولات داخلی را خواستار شد.

اقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 22705
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا