کمک کره‌شمالی به بازسازی صنایع روسیه / حمایت مالی بانک جهانی از اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پس از سال‌ها تلاش ناموفق برای تصویب قوانین مهم برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، قانون کاهش تورم سنای ایالات‌متحده در آستانه تبدیل شدن به مهم‌ترین قانون مقابله با تغییرات اقلیمی در تاریخ ایالات‌متحده است. این لایحه نزدیک به ۳۷۰ میلیارد دلار را به مقابله با تغییرات آب و هوایی و تامین امنیت انرژی اختصاص می‌دهد. هدف این لایحه، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حدود ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ و کاهش هزینه‌های انرژی برای شهروندان آمریکایی است. بخش عمده‌ای از هزینه‌ها صرف ارائه اعتبارات مالی جدید برای توسعه تولید انرژی پاک، برق‌رسانی، بهره‌وری انرژی و استفاده گسترده‌تر وسایل نقلیه الکتریکی می‌شود. برخی از مفاد کلیدی این لایحه تاریخی در ادامه می‌آید.

اعتبار چند هزاردلاری برای خرید خودروهای برقی بدون آلایندگی: تا ۷۵۰۰ دلار برای خودروهای برقی جدید و ۴۰۰۰ دلار برای خودروهای برقی دست دوم. حوزه حمل ونقل حدود یک‌چهارم گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده را تولید می‌کند.

تمدید اعتبارات مالی برای سرمایه‌گذاری و تولید انرژی‌های بادی، خورشیدی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر: بهره‌گیری از انرژی بادی و خورشیدی برای پاک کردن بخش برق که منبع انتشار یک‌چهارم دیگر گازهای گلخانه‌ای ایالات‌متحده است، حیاتی است.

توسعه و گسترش اعتبار برای جذب و جداسازی کربن، از جمله از نیروگاه‌های بزرگ ساطع‌کننده: این انگیزه به کارخانه‌های سوخت فسیلی اجازه می‌دهد تا زمانی که تجهیزاتی را نصب می‌کنند که می‌توانند ۷۵ درصد یا بیشتر از تولید کربن خود را جذب کنند، به کار خود ادامه دهند.

اعتبارات تولید انرژی هسته‌ای و هیدروژنی دولت بایدن انرژی هسته‌ای و هیدروژنی را برای کربن‌زدایی حیاتی می‌داند. همچنین اعتبارات تمدیدشده برای بیودیزل و مشوق‌هایی برای سوخت هوانوردی پایدار که در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از صنعت خطوط هوایی موردنیاز است.

توسعه اعتبارات مالی برای جذب و جداسازی کربن، از جمله از نیروگاه‌های بزرگ: این بند به نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند، اجازه می‌دهد با نصب تجهیزاتی که می‌توانند ۷۵ درصد یا بیشتر از تولید کربن تولیدشده توسط نیروگاه را جذب کنند، به کار خود ادامه دهند.

اختصاص میلیاردها دلار به وزارت کشاورزی ایالات‌متحده برای توسعه کشاورزی سازگار با آب و هوا. تعیین جریمه برای انتشار گاز گلخانه‌ای متان از صنعت نفت و گاز، در کنار بیش از ۵/۱ میلیارد دلار مشوق برای تولید‌‌کنندگان نفت و گاز در صورت نصب فناوری جدید که به کاهش انتشار این گاز کمک می‌کند.

تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری چین و روسیه؟

سفیر چین در روسیه اخیرا از ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت چین و روسیه در سال ۲۰۲۲ سخن گفته است. او اعلام کرده است که با توجه به روند رشد روابط تجاری دو کشور، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲، حجم تجارت به رکورد تاریخی ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. او تاکید کرده است که به‌رغم همه‌گیری کرونا، رکود اقتصادی جهانی و شرایط دشوار بین‌المللی و منطقه‌ای، روابط تجاری دو کشور، توسعه پایدار را نشان می‌دهد. در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲، تجارت پکن و مسکو ۲۹ درصد افزایش یافت و به ۷۱/۹۷ میلیارد دلار رسید. در این مدت، صادرات چین به روسیه به ۲۶/۳۶ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده افزایش ۲/۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ است. واردات از روسیه با جهش ۸/۴۸ درصدی به ۴۴/۶۱ میلیارد دلار رسیده است. از منظر سفیر چین، اولویت‌های تجارت دوجانبه با روسیه، انرژی، انرژی هسته‌ای، هوانوردی، فضای کالاهای موردنیاز برای زیرساخت‌های اساسی و همچنین فناوری دیجیتال، پزشکی، انرژی سبز، کشاورزی، و علم و نوآوری هستند. چین مهم‌ترین شریک تجاری روسیه است و بیش از ۲۰ درصد تجارت خارجی روسیه با این کشور صورت می‌گیرد.

یوآن، ارز جدید در تجارت روسیه و هند

هند به طور فزاینده به استفاده از یوآن چین و درهم امارات برای تجارت با روسیه، روی آورده است. در ماه‌های اخیر، بخش قابل‌توجهی از واردات زغال‌سنگ هند از روسیه با یوآن و درهم پرداخت شده است. در ماه ژوئیه، روسیه، سومین تامین‌کننده بزرگ زغال‌سنگ هند شد و واردات آن با بیش از ۲۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰۶/۲ میلیون تن رسید. در ماه ژوئن، خریداران هندی حداقل ۷۴۲۰۰۰ تن زغال سنگ روسیه را با استفاده از ارزهایی غیر از دلار آمریکا پرداخت کردند که معادل ۴۴ درصد از ۷/۱ میلیون تن واردات روسیه در آن ماه است. در هفته‌های اخیر، فولادسازان هندی و تولید‌‌کنندگان سیمان، زغال‌سنگ روسیه را با استفاده از درهم امارات، دلار هنگ‌‌‌کنگ، یوآن چین و یورو خریداری کرده‌اند. یوآن چین در ماه گذشته ۳۱ درصد از پرداخت‌های غیر دلاری زغال‌سنگ روسیه را به خود اختصاص داد، در حالی که دلار هنگ‌کنگ ۲۸ درصد را به خود اختصاص داد. در همین مدت سهم یورو کمتر از یک چهارم و درهم امارات حدود یک ششم است.

افزایش صادرات گاز روسیه از طریق ترک استریم

این روزها کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی است. روسیه در عین کاهش صادرات گاز از مسیر خط لوله نورداستریم ۱، افزایش صادرات از طریق خط لوله ترک استریم به مجارستان، کشوری که منتقد سیاست‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و خواستار پایان دادن به تحریم‌هاست را افزایش داده است. بر مبنای اعلام وزارت خارجه مجارستان، گازپروم، صادرات گاز خود به مجارستان را ۲۶۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش داده است. صادرات توسط خط لوله ترک استریم که گاز را از طریق صربستان به مجارستان می‌رساند، تحویل می‌شود. دولت مجارستان تصمیم گرفته تا حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را علاوه بر حجم قراردادهای قبلی از روسیه خریداری کند. مجارستان که حدود ۸۵ درصد به گاز روسیه وابسته است، در تلاش است تا قبل از فصل سرما، ذخایر خود را تقویت کند. افزون بر این مجارستان همراه با لهستان از طرح سهمیه‌بندی اتحادیه اروپا با هدف کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز خودداری کرده است. بر اساس قراردادی که سال گذشته با گازپروم امضا شد، مجارستان سالانه ۵/۳ میلیارد مترمکعب گاز از طریق بلغارستان و صربستان و یک میلیارد مترمکعب دیگر از طریق خط لوله‌ای که از اتریش می‌گذرد، دریافت می‌کند.

روسیه دیپلماسی گازی پیچیده‌ای در قبال کشورهای اروپایی در پیش گرفته است. در این قالب مسکو می‌کوشد اتحادیه را دچار شکاف کند و کشورهایی چون مجارستان را در موقعیت بهتری قرار دهد. موفقیت مسکو در ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا می‌تواند موضع اتحادیه را به شدت تضعیف کند.

هدف‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری ترکیه و روسیه

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه اخیرا از نقشه راه ۱۰۰ میلیارد دلاری ترکیه و روسیه سخن گفته است. هفته گذشته پس از نشستی ۴ ساعته میان اردوغان و پوتین در سوچی روسیه، ترکیه و روسیه، نقشه راهی برای توسعه همکاری اقتصادی امضا کردند که بر اساس آن افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال هدف‌گذاری شده است. اردوغان تاکید کرده است که هدف دو کشور افزایش تجارت به ۱۰۰ میلیارد دلار است. در این راستا دو کشور، همکاری‌های خود را در زمینه‌هایی مانند انرژی، تجارت، گردشگری و کشاورزی توسعه می‌دهند. اردوغان همچنین اعلام کرد که ترکیه و روسیه توافق کرده‌اند که روبل روسیه را به عنوان ارز برای تجارت دوجانبه مورداستفاده قرار دهند.

افزون بر این نمایندگان بانک‌های مرکزی دو کشور درباره تقویت بیشتر همکاری‌های متقابل گفت‌وگو کردند. حجم تجارت دو کشور در سال گذشته نزدیک به ۶۰ درصد در مقایسه با ۲۰۲۰ افزایش یافته و در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ دوبرابر شده است. ترکیه به شدت تلاش می‌کند از محدودیت‌های تحریمی روسیه استفاده کند. از طرف دیگر روسیه تلاش دارد تا آثار تحریم‌های غرب را با بسط روابط با کشورهای در حال توسعه کاهش دهد.

کمک عربستان به اقتصاد بحران‌زده پاکستان

عربستان سعودی از تمدید سپرده ۳ میلیارد دلاری خود برای کمک به پاکستان در مدیریت بحران حساب جاری و مبارزه با تورم فزاینده، خبر داده است. عربستان همچنین قصد دارد ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار در ماه را برای ۱۰ ماه به منظور خرید محصولات نفتی به عنوان حمایت از پاکستان به این کشور ارائه دهد. برخی کارشناسان معتقدند چالش مالی پاکستان پس از تعهد عربستان پوشش داده شده است. تضمین مالی عربستان، راه را برای تصویب وام صندوق بین‌المللی پول به پاکستان در پایان ماه آگوست هموار می‌کند. در این هفته‌ها عربستان سعودی در حال هماهنگی با صندوق بین‌المللی پول بوده است تا اطمینان حاصل شود که پاکستان از حمایت کامل این نهاد برخوردار می‌شود.

تمدید توافقنامه سوخت عراق و لبنان

لبنان و عراق، توافقنامه صادرات نفت را تمدید کردند. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافقنامه با همان شرایط قرارداد قبلی برای یک سال تمدید شده است. عراق و لبنان در ژوئیه سال ۲۰۲۱ قراردادی را امضا کردند که بر مبنای آن عراق یک میلیون تن سوخت به مدت یک سال در اختیار لبنان قرار دهد. لبنان نیز به نوبه خود موافقت کرد که کمک‌های پزشکی در اختیار عراق قرار دهد. کمبود سوخت یکی از دشوارترین جنبه‌های ادامه بحران اقتصادی لبنان است. وضعیت به گونه‌ای بحرانی شده است که برخی شهروندان از هیزم برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

کمک کره‌شمالی به بازسازی صنایع سوریه؟

اخیرا کمیته فنی مشترک سوریه و کره‌شمالی، همکاری‌های مشترک صنعتی را در دمشق مورد بررسی قرار داد. در این نشست توانمندی‌های کره‌شمالی در بازسازی خطوط تولید و ماشین‌آلات سوریه در بخش صنعتی که در اثر جنگ داخلی آسیب دیده‌اند، مورد بحث قرار گرفت. سوریه در نتیجه جنگ داخلی، خسارات اقتصادی قابل توجهی متحمل شده است اما در توانمندی کره‌شمالی برای بازسازی صنایع سوریه تردیدهای جدی وجود دارد. البته این امکان وجود دارد که کره‌شمالی در تعامل با چین و برای کاهش ریسک شرکت‌های چینی در این روند نقش‌آفرینی کند.

سرمایه‌گذاری‌های جدید عربستان در مصر

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اخیرا از برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری در مصر و پیوند زدن این کشور به پروژه NEOM، از جمله ایجاد زیرساخت‌های جدید در منطقه توریستی شرم‌الشیخ در ساحل دریای سرخ خبر داده است. NEOM، شهر هوشمند و پست‌مدرن عربستان است که در استان تبوک در شمال غربی این کشور و در مجاورت شرق مصر ساخته می‌شود. این شهر که در سواحل دریای سرخ امتداد خواهد داشت، به نماد برنامه‌های بلندپروازانه بن سلمان برای تبدیل عربستان به کشوری توسعه‌یافته بدل شده است. عربستان سعودی و مصر در مارس ۲۰۱۸ مجموعه‌ای از قراردادهای سرمایه‌گذاری را امضا کردند و یک صندوق مشترک ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از اراضی مصر در جنوب صحرای سینا به عنوان بخشی از پروژه NEOM ایجاد کردند. در این راستا عربستان اخیرا خرید سهام برخی شرکت‌های مهم مصری به ویژه شرکت‌های بزرگ دولتی را آغاز کرده است.

تشکیل شورای تجاری سوریه و عراق

سوریه و عراق از تشکیل شورای تجاری مشترک خبر دادند. وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریه اعلام کرد که هدف این شورا بهبود روابط بین دو کشور و بخش خصوصی آنها در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، صنعت، کشاورزی و گردشگری است. این شورا همچنین برای تقویت صادرات سوریه به عراق فعالیت خواهد کرد. پیش از این، یک هیات تجاری عراقی در دسامبر گذشته برای گفت‌وگو در مورد تقویت روابط از سوریه بازدید کرد. قبل از آن در سال ۲۰۲۱، وزارتخانه‌های نفت این کشورها در مورد همکاری انرژی در بغداد گفت‌وگو کردند. سوریه و عراق در آغاز راهی جدید برای گذر از روابط پیچیده و قرار گرفتن در مسیر همکاری اقتصادی قرار دارند.

تفاهم ۱۲ میلیارد دلاری ازبکستان و عربستان

هفته گذشته شوکت میرزایف، رییس‌‌جمهور ازبکستان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جده دیدار کرد. میرزایف همچنین با وزرای انرژی، سرمایه‌گذاری، صنعت و سایر بخش‌های عربستان دیدار کرد. در جریان این سفر چند یادداشت تفاهم برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تقویت روابط بین بخش‌های خصوصی این کشورها امضاشد. این توافقنامه‌ها در بخش حمل و نقل هوایی، دام، کشاورزی، ورزش، آموزش، علم، رسانه، انرژی و فناوری بوده است. داده‌های الشرق‌الاوسط نشان می‌دهد که در نشست شورای تجاری عربستان و ازبکستان، ۱۳ قرارداد به ارزش حدود ۱۲ میلیارد دلار امضا شده است. از جمله ACWAPower  عربستان قراردادی ۴/۲میلیارد دلاری با دولت ازبکستان برای ساخت یک پروژه تولید انرژی بادی در این کشور امضا کرده است. تجارت بین عربستان سعودی و ازبکستان در حال افزایش است. صادرات عربستان به این کشور آسیای مرکزی در سال گذشته ۲۰ درصد و واردات ۳۷ درصد افزایش یافت.

رشد شتابان تجارت خارجی چین

تجارت خارجی چین در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲ شاهد رشد دورقمی بود. اجرایی شدن موافقتنامه جامع همکاری اقتصادی منطقه‌ای به عنوان مهم‌ترین موافقتنامه تجارت آزاد در جهان از ابتدای سال ۲۰۲۲ به عنوان یکی از دلایل کلیدی این رشد برشمرده شده است. توافقنامه جامع همکاری اقتصادی منطقه‌ای (بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد جهان) بین ۱۰ کشور عضو آسه‌آن به اضافه چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزیلند در اولین روز سال ۲۰۲۲ به اجرا در آمد و تاثیرات مهمی در توسعه تجارت خارجی چین داشته است. چین نقش کلیدی در این توافق داشت و با اجرایی شدن آن بازارهای بیشتری به روی چین گشوده شد. داده‌های تازه نشان می‌دهد که تجارت کالایی چین ۴/۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۶/۲۳ تریلیون یوآن (حدود ۵/۳ تریلیون دلار آمریکا) در هفت ماهه اول امسال رسید. رشد صادرات چین در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، ۷/۱۴ درصد افزایش یافت و به ۳۷/۱۳ تریلیون یوآن رسید. در همین مدت واردات ۳/۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است و به ۱۰/۲۳ تریلیون یوآن افزایش یافت. در این دوره، تجارت چین با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده به ترتیب ۲، ۱۳، ۹/۸ و ۸/۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

از ژانویه تا ژوئیه تجارت چین با کشورهای عضو کمربند و جاده ابریشم نسبت به سال قبل ۸/۱۹ درصد افزایش یافت و تجارت آن با سایر اعضای موافقتنامه جامع همکاری اقتصادی منطقه‌ای، ۵/۷ درصد افزایش یافت. در ماه جولای، تجارت با شرکای چین در موافقتنامه همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای به ۱۷/۱ تریلیون یوآن رسید که نسبت به سال قبل ۸/۱۸ درصد افزایش یافت. افزایش تجارت در قالب این توافقنامه، رشد کلی تجارت خارجی چین را ۶/۵ درصد افزایش داد. کشورهای عضو این موافقتنامه تقریبا ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. بیش از ۹۰ درصد تجارت کالا بین کشورهای عضو به تدریج بدون تعرفه خواهد شد. افزون بر این داده‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵/۲ درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در سرزمین اصلی چین، ۴/۱۷ درصد نسبت به سال گذشته  افزایش یافت و به ۳۱/۷۲۳ میلیارد یوآن (حدود ۱۰۷ میلیارد دلار) در نیمه اول سال رسید.

کمک ۵/۴ میلیارد دلاری بانک جهانی به اوکراین

بانک جهانی اعلام کرد ۵/۴ میلیارد دلار کمک مالی اضافی برای اوکراین در قالب پروژه مخارج عمومی برای استقامت ظرفیت اداری در اوکراین ‌(PEACE)، بسیج شده است. هدف این اقدام، کمک به دولت اوکراین برای رفع نیازهای فوری ناشی از جنگ روسیه علیه این کشور است. بسته مالی جدید توسط آمریکا ارائه شده است. تامین مالی اضافی به حفظ ظرفیت اداری و ارائه خدمات دولت در راستای اجرای وظایف اصلی در سطوح ملی و منطقه‌ای کمک خواهد کرد. به طور خاص، این پروژه به دولت اوکراین کمک می‌کند تا تامین اجتماعی، خدمات بهداشتی و حقوق بازنشستگی را که برای رفاه شهروندان این کشور و کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی جنگ ضروری‌اند، پوشش دهد. تا به امروز، بانک جهانی نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار در قالب تامین مالی اضطراری برای حمایت از تداوم خدمات ضروری دولتی و کمک به کاهش اثرات گسترده انسانی و اقتصادی جنگ بسیج کرده است. بیش از ۳/۶ میلیارد دلار از این تامین مالی تا پایان ژوئیه ۲۰۲۲ پرداخت شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 285417
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا