کمبود بودجه عامل رکود گردشگری کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اگرچه انتظار می‌رفت با ایجاد وزارتخانه مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توجه ویژه‌ای به حوزه گردشگری صورت گرفته و مشکلات متعدد این حوزه مرتفع شود اما واقعیت این است که همچنان این حوزه مغفول مانده و مورد توجه لازم قرار نمی‌گیرد.

نگاهی به بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گواه آن است که کمترین بها به این وزارتخانه داده شده است و به همین علت هم نهادی که می‌بایست امور مرتبط با گردشگری کشور را تسهیل کند هر روز با مشکلات متعددی در زمینه تامین بودجه رو‌به‌رو است و جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی کشور هر روز در اثر نبود بودجه لازم برای مرمت با خطر تخریب مواجه می‌شوند.

در این گزارش سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با یکی از فعالان صنعت گردشگری کشور که در زمینه تورهای مسافرتی فعالیت می‌کند مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات این حوزه را بررسی کنیم.

* تامین بودجه مشکل اول وزارتخانه

ایران کشوری است که به لحاظ جاذبه‌های گردشگری در ردیف کشورهای جاذب به لحاظ میراث فرهنگی و طبیعی‌اش قرار می‌گیرد. قرار گرفتن در چهارراه تمدن جهان و برخورداری از اقلیم متغیر در سرزمین ایران، کشورمان را به یکی از کشورهای شاخص در حوزه جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است.

با وجود بهره‌مندی از این ظرفیت بالقوه اما ایران برخلاف کشورهای همسایه همچون ترکیه، امارات متحده عربی، آذربایجان و حتی در این اواخر ترکمنستان، سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه گردشگری انجام نداده است.

میلاد نائینیان فعال حوزه گردشگری ضمن تایید کمبود بودجه و سرمایه‌گذاری دولتی در این حوزه به «جهان‌صنعت» گفت: هنوز نگاه دولت به گردشگری یک نگاه حرفه‌ای و آینده‌دار نیست‌. این را می‌شود از بودجه وزارت گردشگری فهمید. در میان بودجه‌بندی وزارتخانه‌ها، این وزارتخانه معمولا در ردیف آخر یا یکی مانده به آخر قرار می‌گیرد. بودجه این وزارتخانه نسبت به رقم ناچیز سال گذشته پنجاه و چهار درصد رشد داشته و به مبلغ دو هزار و صد و چهل و هفت میلیارد رسیده که هنوز با استاندارد‌های جهانی فاصله زیاد و تلخی دارد.

نائینیان با ذکر این نکته که با این بودجه ده‌ها  اثر تاریخی ایران همچنان بی‌نگهبان و رهاشده باقی می‌مانند به «جهان صنعت» گفت: یک نمونه‌اش دژ دو هزار ساله اَرشکان شهرری است که در ده پانزده سال گذشته به زباله‌دانی و محل زندگی معتادان تبدیل شده و خیلی آسیب دیده است‌. با این پول کم همچنان برنامه‌های بازسازی آثار تاریخی زیادی متوقف خواهد ماند. به عنوان نمونه طبقه پایین آتشکده شهرری که هشتاد سال است در انتظار کاوش است و یا گنبد فخرالدوله شهرری که سال‌هاست در انتظار بازسازی است.

* قیاس ایران با کشورهای گردشگرپذیر

برای فهم بهتر وضعیت ایران در حوزه گردشگری بد نیست که کشورمان را با کشورهای گردشگرپذیر که در این حوزه عملکرد موفقی داشته‌اند مقایسه کنیم. با بررسی آماری تعداد بازدیدکنندگان از کشورهای گردشگرپذیر می‌بینیم که گاهی تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران از جمعیت کشور میزبان بیشتر است.

نائینیان فعال حوزه گردشگری در این خصوص با ذکر مثالی از کشور اسپانیا به «جهان‌صنعت» گفت: این کشور دومین کشور موفق جهان در صنعت گردشگری است. سالانه نزدیک هشتاد و دو میلیون نفر یعنی جمعیتی بیشتر از کشور ما از این کشور اروپایی بازدید می‌کنند.

بودجه سازمان گردشگری ملی اسپانیا هفتصد و هجده میلیون یورو و بودجه انجمن گردشگری اسپانیا دویست و بیست و چهار میلیون یورو هست. اگر این رقم را با بودجه ناچیز وزارت گردشگری ایران مقایسه کنید پی به وضعیت می‌برید.

بنابراین برای نتیجه گرفتن باید سرمایه‌گذاری و تلاش کرد و اسپانیا بی‌‌دلیل کشور دوم جهان در این صنعت کلیدی نشده است.

درآمد این کشور از صنعت گردشگری نزدیک به یک صد و پنجاه میلیارد یورو در سال است.

نائینیان می‌افزاید: در اسپانیا به فعالان صنعت گردشگری به شرط تثبیت موقعیت پیشتاز اسپانیا در جهان گردشگری، استفاده بهینه از آب، استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و مدیریت پسماند، فراهم کردن دسترسی آسان سفر برای معلولان، تولید خدمات و دادن برنامه‌هایی که باعث نگهداری و بهبود محیط‌زیست بشود و  فرآورده‌هایی با ارزش‌افزوده بالاتر، وام کافی با سود بسیار کم داده می‌شود.

این راهنمای گردشگری ضمن اشاره به سطح حرفه‌ای تحصیلات آکادمیک و آموزش در حوزه گردشگری در اسپانیا می‌افزاید: چهارده دانشگاهی که در اسپانیا به صورت تخصصی در زمینه گردشگری آموزش می‌دهند  به صورت پیوسته در حال همکاری با سازمان گردشگری اسپانیا هستند. همچنین دولت اسپانیا کارهایی را برای کاهش قیمت بلیط هواپیماها انجام داده است که از  آن جمله می‌توان به کاهش یا تخفیف مالیات و مدرن‌سازی ناوگان هواپیمایی این کشور اشاره کرد که موجب کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها شده است.

حکومت اسپانیا برای تبلیغات موثر جاذبه‌های گردشگری‌اش در کشورهای مختلف سی و یک دفتر گردشگری دارد که همگی زیرمجموعه سفارتخانه‌های این کشور به شمار می‌روند.

* نگاهی به گردشگری ایران

همان‌طور که اشاره شد در کشورهای موفق به لحاظ جذب گردشگر همچون اسپانیا، دولت نکات و ابعاد مختلفی از صنعت گردشگری را مد نظر قرار می‌دهد.

نائینیان کارشناس حوزه گردشگری در خصوص وضعیت کشورمان به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در کشور ما نگاه به صنعت گردشگری پیش پا افتاده و ناکارآمد هست‌. جایگاه ایران در جذب گردشگران خارجی خودش گویای این موضوع است‌. به نظرم می‌بایست استادان برجسته صنعت گردشگری در تصمیم‌گیری‌ها به صورت موثر نقش داشته باشند و ارتباط وزارتخانه با دانشگاه‌های فعال در گردشگری به صورت برنامه‌ها و پژوهش‌های کاربردی برقرار باشد. مساله دیگر صنعت گردشگری ایران تحریم‌های بانکی و مشکلات گردشگران خارجی برای جا‌به‌جایی یا پرداخت پول هست.  امیدواریم با جدیت دولت امسال این مساله برای همیشه حل شود.

نائینیان می‌افزاید: در کنار نکته‌هایی که گفتم یک مورد بسیار مهم برای موفقیت در صحنه پررقابت جهان گردشگری تبلیغات موثر و پیوسته است. شخصیت‌هایی در ایران هستند که در سطح جهان شناخته شده و معتبر هستند، از جمله علی دایی که در پربیننده‌ترین ورزش جهان دومین گلزن برتر است؛ چه کسی بهتر از ایشان می‌بایست سفیر گردشگری ایران باشد؟

چند سال دیگر باید صبر کنیم تا در کشورمان یک نفر مثل این چهره داشته باشیم که در سراسر جهان شناخته شده و دارای اعتبار باشد؟ باید از این ثروت ملی به خوبی بهره برد.

بیست و شش اثر ثبت جهانی یونسکو در ایران وجود دارد‌. می‌توانیم با ضبط تیزرهای تبلیغاتی از علی دایی در آثار ثبت جهانی‌مان آنها را به بهترین شکل به جهان معرفی کنیم. چنانچه کشورهای دیگر هم از چهره‌های نامدار برای رونق گردشگری خودشان بهره می‌برند.

همچنین‌ باید به متنوع‌سازی خدمات گردشگری توجه کافی داشته باشیم‌. ما شاعران و فیلسوف‌هایی داریم که در همه جای جهان ارزش و اعتبار دارند اما تعداد کمی از مردم جهان از آرامگاه‌هایشان بازدید کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به خیام‌، پور‌سینا و عزالدین نخشبی اشاره داشت. باوجود این سرمایه گرانبها می‌توانیم تور ادبیات پارسی یا تور فلسفه ایران را هم  به گردشگران خارجی ارائه بدهیم.

نائینیان در خاتمه برای افزایش جذب گردشگر در فصول رکود گردشگری ایران پیشنهاد داد: در فصل زمستان که گردشگری ورودی خیلی کاهش پیدا می‌کند می‌توانیم با برگزاری یا گرفتن میزبانی مسابقات آسیایی یا جهانی در ورزش‌های زمستانی برای ورزشکاران بانو و آقا،  در استان‌های اردبیل و چهارمحال و بختیاری گردشگری زمستانی را رونق بدهیم.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 259710
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا