کاهش ۴۰ درصدی قیمت خودرو در بازار

جهان صنعت نیوز: با وجود این میزان کاهش تولید ، فعالان خودرو در بازار معتقدند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت به طوری که قیمت‌ها به فروردین ماه امسال و یا اسفند سال گذشته نزدیک می‌شود. به اعتقاد آنها افزایش عرضه، نبود تقاضا و اقدامات کنترلی از جمله جلوگیری از فروش عمده و کارتکسی در کنار ثبات نرخ ارز منجر به کاهش قیمت‌ها شده و واسطه‌ها را از بازار خارج کرده است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با تاکید بر ادامه دار بودن روند کاهشی نرخ خودرو در ماه‌های اخیر می‌گوید: در چند وقت اخیر کاهش نرخ خودرو به حدود ۴۰ درصد رسیده که دلیل این روند، تغییرات انجام شده در خودروسازی‌ها و ثبات نرخارز از سوی دیگر بوده است.

وی جلوگیری از عمده فروشی و فروش کارتکس و خرید انصرافی را از دلایل کاهش نرخ خودرو در هفته‌های اخیر می‌داند و می‌افزاید: ثبات نرخ ارز در روزهای اخیر و کاهش نسبی آن از اصلی‌ترین دلایل کاهش نرخ در چند هفته اخیر بوده به طوری که بر نرخ خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی تاثیرگذار بوده و هنوز نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به نبود خریدار در بازار نیز اظهار می‌کند: نبود تقاضا در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند، قیمت‌ها به نقطه فروردین ماه نزدیک شود به طوری که در فروردین ماه هر دستگاه پژو ۲۰۰۸ در حدود ۲۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد اما درحال‌حاضر به ۳۰۲ میلیون تومان رسیده که این رقم نشان می‌دهد هنوز شاهد حباب ۲۰ میلیون تومانی در نرخ این خودرو هستیم که ضرورت کاهش بیشتر را نشان می‌دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران ادامه می‌دهد: در همین حال سانتافه نیز در فروردین امسال با نرخ ۷۰۰ میلیون تومان معامله شد در حالی که هم اکنون نرخ این خودرو به ۷۶۰ میلیون تومان رسیده که باید کاهش یابد اما در عین حال نرخ سراتو و النترا تقریبا به نرخ ابتدای امسال رسیده است.

موتمنی با بیان این که در صورت ادامه روند کاهشی، قیمت‌ها به اسفند سال گذشته و فروردین امسال نزدیک خواهد شد، می‌افزاید: افزایش نرخ خودرو در دوره استارت خودرو که دوره نخست به روزهای آخر دی ماه بر می‌گردد که در اسفند ماه این روند نزولی شد و افزایش قیمت‌ها فروکش کرد و از ۲۰ اسفند تا ۲۵ فروردین ماه قیمت‌ها به محدوده منطقی رسید و از این تاریخ تا نیمه‌های تیرماه شاهد افزایش نرخ چشمگیر خودروها تا سقف صددرصد بودیم در اواخر مردادماه با ورود هیات‌های نظارتی و عدم درج نرخ خودرو بر روی سایت ها، قیمت‌ها فروکش کرد.

وی در ادامه با اشاره به ممنوعیت فروش خودروهای کارتکسی و خرید انصرافی و همچنین عمده در کنار نبود تقاضا منجر به روند کاهشی قیمت‌های منطقی شده است در خصوص نرخ خودروهای وارداتی نیز تصریح می‌کند: همزمان با افزایش نرخ خودروهای داخلی، نرخ خودروهای وارداتی نیز در بازار افزایش می‌یابد اما هم اکنون سرمایه گذارانی که وارد بازار خودرو شده بودند، نسبت به ترک این بازار اقدام کرده و هیجان موجود در بازار از بین رفته و تنها خریداران واقعی در بازار باقی مانده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در خصوص پیش‌بینی خود از بازار در نیمه دوم سال نیز می‌افزاید: با ادامه روند فعلی حباب قیمتی برخی از خودروها نظیر پژو پارس و پژو صندوقدار که در حدود ۱۲ میلیون تومان بوده از بین رفته و به نرخ واقعی و منطقی نزدیک می‌شود. در خودروهای وارداتی نیز با وجود عدم عرضه به دلیل ممنوعیت واردات اما به دلیل خروج واسطه‌ها از بازار و افزایش عرضه به دلیل سرمایه گذاری‌های انجام شده نرخ خودروها در بازار پایین تر از نرخ کارخانه‌ها است و با این حال خریداران حاضر به فروش خودروی خود با نرخ پایین تر از خرید هستند.

با این اظهارات باید در انتظار برای کاهش بیشتر خودروها باشیم. نرخ هایی که حتی تا صددرصد افزایش را تجربه کرد و خریدارانی که با هدف سود بیشتر به این حوزه وارد شده بودند را با ضررهای هنگفتی مواجه کرد. اما به گفته فعالان بازار خودرو همین خروج واسطه‌ها منجر به بازگشت آرامش به بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها شده است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 46386
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا