کاهش ۲۵ درصدی قیمت سیمان در دو هفته گذشته

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «عبدالرضا شیخان» افزود: عرضه‌ سیمان در بورس کالا مطابق «کف عرضه» در نظر گرفته شده برای واحدها در هفته جاری انجام شد، اما برخی متقاضیان به دلیل نداشتن شفافیت ۷۰ درصدی، قادر به خرید سیمان نبودند.


وی توضیح‌داد: مطابق تعریفی که در سامانه جامع تجارت از سوی وزارت صمت انجام شده، تنها افرادی که «شفافیت بالای ۷۰ درصدی» داشتند و به عبارتی فاکتورها را در این سامانه وارد کرده و مشخص شده بود سیمان تحویل مصرف‌کنندگان شده است، می‌توانستند به خرید بپردازند.

این مقام صنفی بیان‌داشت: به این ترتیب، تعداد متقاضیان نسبت به دفعات گذشته کمتر بود، هرچند عرضه معادل هفته‌های گذشته و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انجام شد و قیمت سیمان در کمترین رقابت ممکن تعیین شد و افت متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصدی نسبت به قیمت گذشته داشت.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌با توجه به مذاکرات انجام شده با وزارت نیرو و قول مساعد این وزارتخانه برای تامین برق مورد نیاز تولید ماهانه پنج میلیون تن سیمان، عرضه سیمان همچنان ادامه خواهد داشت و التهاباتی مشابه التهابات چند هفته گذشته را شاهد نخواهیم بود.

شیخان گفت: ‌اکنون با تعاملات کارشناسان وزارت نیرو و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، جداولی برای تامین برق کارخانجات تهیه شده که برق مدیریت شده و بهینه در اختیار واحدها قرار خواهد گرفت و به این ترتیب می‌توان تولید را در حد مورد نیاز انجام داد.

وی یادآور شد: سال گذشته در همین ایام، به دلیل نبود تعامل لازم بین کارشناسان دوطرف، اعلام شده بود که به کارخانجات سیمان و فولاد فقط ۱۰ درصد نیازشان برق داده می‌شود که تبعات روانی سنگینی در بازار بر جای گذاشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 271771
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا