کاهش قیمت نهاده‌های ساختمانی در تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در تابستان ١۴٠١، تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی معادل منفی ٣,۴ درصد بوده است که در مقایسه با فصل قبل (که ٢۶.٣ درصد بود) ٢٩.٧ واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است.


در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «نقاشی ساختمان» با ٩,٩ درصد است و این در حالیست که گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ١۵.۴ درصد کاهش، با بیشترین کاهش تورم فصلی نسبت با سایر گروه ها مواجه شده است.

در فصل مذکور، تورم نقطه به نقطه معادل ٢٩,٣ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در تابستان سال گذشته (۴٣.۴ درصد) ١۴.١ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم نقطه ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ٨٣,٣ درصد بوده و این در حالیست که گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ٠.۴ درصدکاهش تورم نقطه به نقطه مواجه شده است.

در تابستان امسال، تورم سالانه، معادل ٣۶,٧ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (۴۴.٨ درصد) ٨.١ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر، نسبت به همین اطلاع در سال قبل است. در این فصل، در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ٨۵,٢ درصد و کمترین تورم با ١٨.٠ درصد متعلق به گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» بوده است.

طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی از سال ١٣۶۵، به‌صورت شش‌ماهه در سطح شهر تهران توسط مرکز آمار ایران اجرا می‌شود. از تابستان ١۴٠٠، این طرح به‌صورت فصلی اجرا می‌شود. دراین آمارگیری، اطلاعات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی با مراجعه به تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان مصالح ساختمانی و با استفاده از تبلت، جمع ‌آوری می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 303989
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا