کاهش تولید فولاد با بهانه افزایش قیمت در بازار

جهان صنعت نیوز|  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه کارخانه‌های فولادسازی به جای اینکه ورق موردنیاز شرکت‌های خودروسازی و ماشین‌سازی را تامین کنند میل‌گرد و تیرآهن برای ساخت و ساز تولید می‌کنند چراکه تولید این محصولات سود بیشتری دارد، گفت: نمی‌توان این ادعا را تایید کرد؛ کارخانه فولادی که ورق تولید می‌کند نمی تواند خط تولید را تغییر داده و میلگرد تولید کند اما ممکن است کارخانه‌ای که میلگرد و ورق فولادی تولید می کند، خط تولید ورق را تعطیل کرده یا از ظرفیت آن کاسته و به میزان تولید میلگرد بیافزاید.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: کارخانه‌های فولادسازی نمی‌توانند بدون تغییر در خطوط تولید میلگرد به جای ورق فولادی تولید کنند و در صورتی که به دنبال اجرایی کردن این موضوع باشند تغییر تنظیم خط تولید امری زمانبر است چراکه کارخانه‌ای که اسلب تولید می‌کند، نمی‌تواند سریع و بدون ایجاد پیش شرط‌ها ورق تولید کند.

وی اظهار کرد: ممکن است کارخانه فولادسازی به جای تولید ورق موردنیاز خودروسازی‌ها ورق دیگری تولید کنند اما تغییر کلی خط تولید و ساخت میلگرد به جای ورق موضوع دور از انتظاری است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ممکن است کارخانه‌هایی که ظرفیت تولید میلگرد و ورق فولادی دارند میزان تولید ورق را کاهش و به میزان تولید میلگرد به دلیل صرفه اقتصادی بیافزایند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارخانه‌های فولادسازی از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند در واقع علیرغم اینکه از بیت‌المال هزینه سنگینی برای ساخت کارخانه‌ها صرف شده استفاده بهینه ای از این کارخانه ها صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مواد افرادی که خبره و کارشناس مسایل مربوط به فولاد نیستند در راس کارخانجات قرار می گیرند، ادامه داد: اگرچه برخی از کارخانه‌های تولید فولاد درآمدهای بسیاری دارند اما به حیات خلوت مسئولان تبدیل شده‌اند بنابراین مدیرانی در این کارخانه ها منسوب می‌شوند که “بله قربان‌گو” باشند و نافرمانی نکنند.

وی تصریح کرد: زمانی که مدیر کارآمد و توانمند را برکنار کرده و به سراغ افراد ناآگاه برای مدیریت در کارخانه‌های فولاد می روند این فرد نمی‌توانند از ظرفیت کامل کارخانه استفاده کند.

موسوی لارگانی بیان کرد: در برخی موارد معادن مواد اولیه موردنیاز کارخانه های فولاد را به موقع در اختیار آنها قرار نمی دهند.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: مدیران کارخانه‌های فولادسازی با دلایلی مانند افزایش قیمت فولاد، عرضه این کالا به بازار را کاهش می‌دهند تا در بازار عطش ایجاد کنند در چنین شرایطی به درستی از ظرفیت کارخانه ها استفاده نمی‌شود در نتیجه قیمت تمام شده تولید فولاد افزایش پیدا می‌کند.

موسوی لارگانی گفت: قیمت تمام شده تولید فولاد و آهن در ایران از قیمت فولاد خریداری شده از چین بیشتر است در حالیکه چین، سنگ آهن را خریداری کرده و مراحل تولید و انتقال آن به ایران را انجام می‌دهد؛ باید به دنبال علت این موضوع بود.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم دقت تولیدکنندگان باعث کاهش کیفیت تولید می‌شود، ادامه داد: علیرغم برخورداری از نعمت سنگ آهن و نیروی کار ارزان به دلیل سوءمدیریت و جزیره‌ای فکر کردن تولید آهن در ایران گران است.

اقتصاد کلان
شناسه : 32391
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا