کالاهای اساسی ماه رمضان با چاشنی گرانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در اسفندماه سال گذشته قیمت گوشت روندی صعودی گرفت و علی‌اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کرد این افزایش قیمت تحت تاثیر کاهش عرضه دام و افزایش قیمت نهاده‌ها بوده و در صورتی که قیمت نهاده‌ها کنترل نشود این روند افزایشی ممکن است ادامه پیدا کند.


در این باره همچنین محمدرضا حسینا رییس مجمع فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» این پیش‌بینی را مطرح کرد که با وجود مشکلات فعلی در حوزه سیاستگذاری و بازار نهاده دامی، قیمت گوشت تا نیمه دوم امسال به ۴۰۰ هزار تومان خواهد رسید. وی در اواخر سال گذشته اعلام کرد که اثرات کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۱ بیشتر خودش را نشان خواهد داد. نکته جالب توجه این است که حسینا اوایل سال ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی کرده بود که قیمت گوشت به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان برسد. اگرچه در آن زمان کسی فکرش را هم نمی‌کرد که قیمت‌ها در بازار گوشت چنین مسیری را طی کند‌. این در حالی است که در شرایط فعلی شاهد این هستیم که هر کیلو گوشت در برخی مناطق شهرهای بزرگ همچون تهران تا کیلویی ۲۴۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

اجحاف در حق مردم

در همین خصوص عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس ضمن انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز، لبنیات و برنج طی یک ماه اخیر گفت: این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در حالی که در ایام ماه رمضان نیز قرار داریم، اجحاف در حق مردم است و انتظار داریم دولت قیمت‌ها را کنترل کند. رحمت‌اله نوروزی ضمن ابراز نگرانی و انتقاد از افزایش قیمت گوشت قرمز، لبنیات و برنج طی یک ماهه اخیر گفت: روزهای آخر سال گذشته قیمت گوشت حدودا کیلویی ۱۶۵ هزار تومان شده بود و اکنون به ۱۹۰ هزار تومان رسیده و حتی در برخی مناطق تهران کیلویی ۲۴۰ هزار تومان هم نیز گزارش شده است.

وی ادامه داد: از وزیر جهاد کشاورزی و دولت انتظار داریم تا در این خصوص تدابیری بیندیشد و قیمت‌ها را کنترل کند.

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس تصریح کرد: این افزایش قیمت‌ها به بحث ساماندهی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مرتبط نیست و هنوز این موضوع اجرایی نشده است و ما شاهد عدم کنترل بازار هستیم. با توجه به اینکه دغدغه مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و دولت بحث تامین معیشت مردم است، باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود.

تورم گریبانگیر همه کالاهای اساسی شده است

مشاهدات میدانی در حالی حکایت از گرانی دوباره گوشت قرمز در ماه رمضان دارد که منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور معتقد است افزایش قیمت گوشت نه به دلیل کمبود دام، بلکه به دلیل تورمی است که گریبانگیر همه کالا‌های اساسی شده است. گفته می‌شود هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در فروشگاه شرکت پشتیبانی امور دام ۱۹۷ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که این شرکت مسوولیت تنظیم بازار را بر عهده دارد.

منصور پوریان با بیان اینکه قیمت هر کیلو دام زنده در حال حاضر به پایین‌تر از ۷۰ هزار تومان رسیده است، گفت: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در بخش عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد، زیرا عرضه زیاد، ولی تقاضا به دلیل گرانی کم است. با وجود این قیمت‌ها خودسرانه بالا می‌رود. این در حالی است که جهش قیمت گوشت قرمز ناشی از کمبود نیست، زیرا اگر کمبودی بود اتفاقات دیگری می‌افتاد.

پوریان ادامه داد: گرانی قیمت گوشت قرمز محصول رکود تورمی در بازار است. قیمت سایر کالا‌ها هم بدون اینکه تقاضای واقعی وجود داشته باشد؛ به صورت جهشی جلو می‌رود، ولی این ناشی از شرایط بازار است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر فاصله قیمت گوشت گرم و منجمد ۵۰ هزار تومان است؛ در حالی که باید ۱۰ هزار تومان باشد و این فاصله قیمتی نشان از رکود تورمی است.

 رییس شورای تامین دام کشور  افزود: کل نیاز کشور به گوشت قرمز در سال در بالاترین میزان، یک میلیون تن است؛ در حالی که در سال گذشته میزان تولید گوشت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود. این آمار نشان می‌دهد گوشت زیادی هم در بازار مانده با وجود اینکه دام زیادی هم کشتار نشده و بخشی از دام به فصل بهار منتقل شده است؛ بنابراین بحث جهش قیمتی نشان از سودجویی است.

مافیای گوشت اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهد

در این باره همچنین مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: میانگین قیمت دام زنده کیلویی ۷۰ هزار تومان است این در حالی است که قیمت گوشت به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان هم رسید. مافیای گوشت اجازه نخواهند داد که قیمت گوشت پایین بیاید و دولت هم اقدام به واردات می‌کند. اما پرسش اصلی این است که چرا با وجود واردات باز هم نرخ گوشت قرمز در بازار بالاست؟

افشین صدردادرس با بیان نرخ گوشت در بازار، گفت: در روزهای نخست سال ۹۷ قیمت گوشت رو به افزایش رفت و در طول بهار و تابستان افزایش پیدا کرد و مسوولان برای تعادل بازار اقدام به واردات گوشت کردند و بیشترین حجم وارادات صورت گرفت. این در حالی بود که دام به میزان کافی در کشور وجود داشت اما به نظر می‌رسید دولت توانایی کنترل بازار را نداشت.

وی با اشاره به تکرار تجربه واردات گوشت در سال ۱۴۰۰، گفت: واردات گوشت در حالی انجام می‌شود که میزان مصرف گوشت در کشور به دلیل افزایش نرخ آن کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی اولویت‌بندی در زمینه تخصیص نهاده‌های دامی را غیرکارشناسانه دانست و افزود: سهمیه‌بندی نهاده‌ها باعث افزایش قیمت تمام‌شده گوشت و در نتیجه حذف گوشت از سفره مردم شد. فشار حذف گوشت بر مرغ و تخم‌مرغ تحمیل شده و در نتیجه شاهد چالش در این بخش نیز بودیم.

صدردادرس با بیان اینکه سخن‌ها درباره حذف ارز ترجیحی متناقض است، گفت: هنوز دستورالعمل مشخصی به وزارت کشاورزی ابلاغ نشده است که بخواهند در این زمینه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند و بخواهند به ما ابلاغ کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم که در نهایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص تولید دام اجرا شود.

ماست ۵۰ هزار تومان شد

در این میان شاهد این هستیم که شرکت‌های لبنیاتی به صورت چراغ خاموش از ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت محصولات خود را افزایش دادند. بررسی‌ها حاکی از آن است که به عنوان مثال قیمت ماست چکیده ۱۵۰۰ گرمی به اسم یونانی به قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

در این باره سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اواخر سال گذشته از درخواست این انجمن در راستای افزایش پنج درصدی قیمت تمام‌شده محصولات لبنی به دلیل افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها خبر داده بود. سیدمحمدرضا بنی‌طبا اعلام کرد: اگر دولت قیمت‌ها را اصلاح نکند، شرکت‌ها ضرر و زیان هنگفتی خواهند دید.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده افزایش ۵۷ درصدی دستمزد بیش از پنج درصد بر قیمت محصولات لبنی اثر می‌گذارد.

روند ادامه‌دار گرانی برنج

همچنین برنج که بعد از نان جزو قوت غالب ایرانی‌ها به شمار می‌آید، طی سال‌های اخیر و در جریان شیب تند افزایش قیمت‌ها، از برخی کالاهای دیگر سبقت گرفته است. در چند سال گذشته افزایش شدید قیمت برنج در بازار موجب شد که بخشی از مردم برای تامین این کالای اساسی، به واسطه ناتوانی در خرید، به مصرف برنج‌های نیم‌دانه یا به اصطلاح شکسته روی آورند.

آخرین گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص تورم اقلام خوراکی در پایان سال ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که برنج در میان کالاهای اساسی رکورددار تورم بوده است. طبق این گزارش تورم برنج ایرانی در پایان اسفند ماه، با رشد ۷/۱۰ درصدی همراه بوده است.

اما گویا قرار نیست فعلا پایانی برای روند رشد قیمت این محصول متصور شد، موضوعی که از سوی حسن تقی‌زاده، رییس اتحادیه برنج‌فروشان عنوان شده است. او با تاکید بر اینکه دولت به دنبال آن بود که در ماه‌های پایانی سال گذشته با اعلام نرخ دستوری، تعادل را در بازار ایجاد کند، گفت: «این سیاست موجب شد که فروشندگان به دلیل آنکه قیمت خریدشان بالاتر بود، از عرضه این محصول خودداری کنند.» به گفته تقی‌زاده بدون شک باید در انتظار آن بود که قیمت برنج در نیمه دوم سال جاری افزایش بیشتری یابد.

توزیع ۲۰۰ هزار تن برنج و شکر با قیمت مصوب

گفتنی است مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ۱۰۰ هزار تن برنج وارداتی و ۱۰۰ هزار تن شکر در ماه رمضان امسال برای ثبات قیمت‌ها و حفظ آرامش بازار در سطح کشور عرضه می‌شود.

سعید راد در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور اعلام کرد: در ماه رمضان ۱۴۰۱ مجددا ۱۰۰ هزار تن برنج از انواع هندی و پاکستانی و ۱۰۰ هزار تن شکر سفید برای مصرف خانوارها و صنف و صنعت از محل ذخایر راهبردی، متناسب با موجودی انبارها به منظور عرضه در سطح کشور تخصیص یافته و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته است. وی افزود: برنج هندی ۱۱۲۱ در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان، برنج پاکستانی در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج تایلندی در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلویی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کشور عرضه می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 255070
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا