چین و روسیه گوشه رینگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پروژه «ابتکار کمربند و جاده» چین که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است، با هدف احیای جاده باستانی ابریشم دنبال می‌شود و قرار است ۳/۱ تریلیون دلار در زیرساخت‌های حمل‌ونقل و انرژی دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کند. اگرچه چین هنوز در هیچ پروژه مربوط به ایران سرمایه‌گذاری نکرده است، اما تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در توسعه «ابتکار کمربند و جاده» در دیگر کشورها، به ویژه پاکستان و کشورهای آسیای میانه، در نزدیکی مرزهای ایران سرمایه‌گذاری داشته است.

جو بایدن اعلام کرد که آمریکا  طی پنج سال ۲۰۰ میلیارد دلار در قالب کمک‌های مالی، بودجه‌های فدرال و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی به حمایت از پروژه‌های کشورهای با درآمد کم و متوسط اختصاص می‌دهد تا در مدیریت تغییرات اقلیمی و بهبود بهداشت جهانی، برابری جنسیتی و زیرساخت‌های دیجیتال به آنها کمک کند. بایدن گفت: «می‌خواهم شفاف بگویم، این کار کمک یا خیریه نیست. این سرمایه‌گذاری است که برای همه بازده دارد.» او در ادامه گفت این مبالغ سود همکاری با دموکراسی‌های جهان را نشان خواهد داد؛ اشاره‌ای به چین که پرونده تاریکی در زمینه حقوق بشر دارد و از طرفی گزارش‌های زیادی از «تله وامی» چین منتشر شده است.

«تله وامی» اشاره به وام‌هایی است که چین به‌صورت «محرمانه و بدون انتشار جزئیات» به کشورهای فقیر یا در حال توسعه می‌دهد و در صورت عدم بازپرداخت، دارایی‌ها و زیرساخت‌های آن کشور را تحت مالکیت خود در می‌آورد. نمونه آن، وام ۳۶۱ میلیون دلاری سریلانکا از «اگزیم‌بانک» چین و جذب دو شرکت چینی برای توسعه بندر‌ هامبانتاتو است که نهایتا به خاطر عدم بازپرداخت بدهی، سریلانکا این بندر را در سال ۲۰۱۷ به مدت ۹۹ سال به چین اجاره داد؛ موضوعی که به نظریه «تله وامی» مشهور شد.

تاکنون ده‌ها نمونه از چنین وام‌هایی که منجر به واگذاری دارایی کشورها به چین شده، از تاجیکستان گرفته تا آفریقا، در رسانه‌ها و محافل آکادمیک و سیاسی بازتاب یافته است. ونزوئلا مورد دیگری است که نفت خود را در ازای دریافت وام از چین، به این کشور پیش‌فروش کرده است.

طرح چین شامل سرمایه‌گذاری در بیش از ۱۰۰ کشور خارجی می‌شود. هفته‌نامه اشپیگل آلمان پارسال بیش از ۱۰۰ مورد از این وام‌های چین را بررسی کرد که همه آن‌ها محرمانه بوده و کشور طرف مقابل چین مجاز به علنی کردن آن نبوده است. این گزارش می‌گوید چین با دادن وام، حتی کشورهای خارجی را مجبور به طرفداری سیاسی از خود در محافل بین‌المللی می‌کند.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود که صدها میلیارد دلار بودجه مضاعف می‌تواند از بانک‌های توسعه چندجانبه، موسسات توسعه مالی، صندوق‌های ثروت ملی و دیگر مراجع تامین شود.

همچنین اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا در این اجلاس گفت، اروپا در بازه زمانی مشابه ۳۰۰ میلیارد یورو (۳۱۷ میلیارد دلار) به این طرح ابتکاری اختصاص خواهد داد تا گزینه جایگزین پایداری برای طرح «کمربند و جاده» چین ایجاد کند، طرحی که پکن آن را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرده است. تاکنون ایتالیا، کانادا و ژاپن طرح‌های جایگزین خود برای پروژه «ابتکار کمربند و جاده» چین را اعلام کرده‌اند و دیگر کشورهای عضو گروه هفت نیز از این طرح حمایت کرده‌اند.

رهبران ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز درباره برنامه‌های خود سخن گفتند که برخی از آن‌ها از  قبل به صورت مجزا اعلام شده‌اند. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در این جلسه حضور نداشتند، اما این دو کشور نیز در تامین بودجه مذکور مشارکت خواهند داشت.

همچنین آمریکا در کنار اعضای گروه هفت و اتحادیه اروپا ۳/۳ میلیارد دلار کمک فنی به موسسه پاستور در سنگال انجام می‌دهد تا یک تاسیسات چندگانه و منعطف ساخت واکسن در ابعاد صنعتی در این کشور ساخته شود، این شرکت می‌تواند در نهایت واکسن‌های کووید-۱۹ و دیگر واکسن‌ها را تولید کند. آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا نیز در ظرف مدت پنج سال حدود ۵۰ میلیون دلار به صندوق تشویقی مراقبت از کودکان در بانک جهانی اختصاص می‌دهد.

از طرفی بلومبرگ با استناد به پیش‌نویس بیانیه‌ای گزارش داد که کشورهای گروه هفت تا زمانی که جنگ طول بکشد به ارائه حمایت‌های مالی، بشردوستانه، نظامی و دیپلماتیک به اوکراین ادامه خواهند داد. رهبران کشورهای گروه هفت به دنبال استفاده از درآمدها برای کمک به کی‌یف هستند. براساس این گزارش انتظار می‌رود نشست سران گروه هفت در آلمان حداقل چهار بیانیه مشترک همراه با یک سند نهایی را به همراه داشته باشد.

اسب‌سواری پوتین، دستمایه شوخی رهبران گروه هفت

رهبران گروه هفت لحظاتی قبل از گرفتن عکس دسته‌جمعی دست به مزاح زدند و اسب‌سواری ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با بدن برهنه را مورد تمسخر قرار دادند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا جرقه این شوخی را با گفتن این جمله زد: «کت‌های خود را در بیاوریم یا نه؟» این در حالی بود که همه آنها دور میز گردی در چند متری خبرنگاران مشغول نشستن بودند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا موضوع را ادامه داد و گفت «و صبر کنیم تا از ما عکس بگیرند» و باز جانسون ادامه داد: «باید نشان دهیم که از پوتین قوی‌تر و باحال‌تریم» و باز ترودو گفت «بله این حق ماست که لخت سوارکاری کنیم.»

اشاره آنها به عکس مشهور نیمه برهنه ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۹ است که مرد شماره یک کرملین را در حال سوارکاری و نشان دادن آمادگی بدنی‌اش نشان می‌داد. اورزولا فون درلاین، تنها زن این جمع ۹ نفره بدون اشاره به برهنه بودن پوتین به این نکته که «اسب‌سواری بهترین کار» است اکتفا کرد. البته در انتها هیچ کدام از این جمع ۹ نفره کت خود را درنیاورد.

ولادیمیر پوتین که به تصویر ورزشکارانه خود در افکار عمومی اهمیت زیادی می‌دهد، بارها در عکس‌های متعددی که رسانه‌های دولتی روسیه منتشر کرده‌اند، با بالاتنه برهنه مشاهده شده است. او در یکی از این عکس‌ها با بالاتنه برهنه، گردنبند طلا، عینک آفتابی و کفش‌های نظامی بر پشت یک اسب قهوه‌ای سوار است.

رهبران این هفت اقتصاد بزرگ جهان به بررسی اقدامات ممکن برای انزوای بیشتر روسیه به دلیل حمله روسیه به اوکراین پرداختند. انگلیس، کانادا، ژاپن و آمریکا اعلام کردند که قصد دارند واردات طلای روسیه را متوقف کنند.

از طرفی رییس شورای اروپا در نشست گروه هفت گفت، بازی‌های گرسنگی خطرناک روسیه تنها دلیل بحران جهانی غذا است. شارل میشل در کنفرانسی خبری در این اجلاس گفت، کرملین از غذا به عنوان یک سلاح جنگی بی‌صدا استفاده می‌کند. او گفت: «ما باید به شدت با پروپاگاندای روسیه درباره قیمت غذا و کود مقابله کنیم» و افزود، اتحادیه اروپا از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای بازگشایی مسیرهای دریایی به طریقی که نگرانی‌های امنیتی اوکراین را هم برطرف کند، حمایت می‌کند. میشل گفت، طرح‌های ابتکاری جهانی برای امنیت غذایی هم مورد حمایت اتحادیه اروپا قرار دارند و افزود: «این اتحادیه تلاش می‌کند تا حدود ۶۵۰ میلیون دلار را به حمایت از شرکایی اختصاص دهد که بیشترین آسیب را دیده‌اند.»

تحسین بایدن از رهبری شولتس

رییس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار با صدراعظم آلمان در نشست گروه هفت، از او به خاطر رهبری‌اش در بحران اوکراین تشکر و قدردانی کرد. منتقدان از جمله کی‌یف و متحدان غربی‌اش، آلمان را متهم کرده‌اند که در حمایت از اوکراین بسیار کند و آهسته پیش رفته است؛ اتهامی که اولاف شولتس آن را رد کرده است. اما جو بایدن به شولتس گفت، رهبری‌اش در هدایت واکنش اروپا به حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین بسیار مهم و حیاتی بوده است.

او اضافه کرد: می‌خواهم از شما به خاطر اینکه پس از رسیدن به صدراعظمی تلاش‌های بیشتری انجام دادید، تشکر کنم. پوتین از همان ابتدا روی این احتمال که ناتو و گروه هفت به نوعی دچار تفرقه و اختلاف بشوند، حساب کرده بود اما ما دچار تفرقه نشدیم و اتحادمان را حفظ کردیم و دچار تفرقه نیز نخواهیم شد.

بایدن علنا آلمان را به خاطر موافقت با تقویت بودجه نظامی‌اش با یک بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی ویژه و غلبه بر مقاومتی که ناشی از گذشته نازی‌ دردسرسازش بود برای تامین تسلیحات برای اوکراین تحسین کرده است. اما شولتس در داخل آلمان و در شرق اروپا به خاطر تردید کردن نسبت به اینکه چه نوع تسلیحاتی باید به کی‌یف در مبارزه‌اش با نیروهای روسیه در شرق اوکراین ارسال کند، مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که شولتس همیشه این انتقادات را رد کرده است.

شولتس نیز به نوبه خود گفت: این یک پیام بسیار خوب است که ما متحد می‌مانیم و ظاهرا پوتین هرگز انتظارش را نداشت. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبران آمریکا و آلمان در این دیدار درباره امنیت غذایی جهان در پی حمله روسیه به اوکراین و راه‌های رسیدگی به چالش به وجود آمده از سوی چین مذاکره کردند.

شولتس گفت:‌ هدف اصلی نشست گروه هفت ارسال پیامی است دال بر اینکه  تحریم‌های غرب علیه روسیه مقصر افزایش قیمت مواد خوراکی نیست که باعث افزایش قحطی و گرسنگی در جهان جنوب (یعنی آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) شده است.

هشدار جانسون به ماکرون در خصوص روسیه

در این میان، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه در حاشیه نشست گروه هفت در آلمان، درست پس از انتقاد از ماکرون و تمایلش برای پایان دادن زودهنگام به درگیری‌ها در اوکراین با یکدیگر دیدار کردند.

نخست‌وزیر انگلیس به رییس‌جمهوری فرانسه هشدار داد که یک توافق صلح با روسیه باعث بی‌ثباتی پایدار می‌شود و به رییس‌جمهوری روسیه این مجوز را می‌دهد تا جهان را تحت تاثیر قرار داده و آن را دستکاری کند. یکی از سخنگویان دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: این دو رهبر موافقت کردند که ارائه حمایت بیشتر از اوکراین از سوی رهبران غربی ضروری است اما جانسون به ماکرون نسبت به یک سازش مذاکره‌شده هشدار داد. بوریس جانسون و لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس بر این باورند که هرگونه توافق صلحی که اکنون امضا شود، شامل واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه خواهد بود.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس افزود: بوریس جانسون تاکید کرد هرگونه تلاش برای حل درگیری‌های اوکراین در حال حاضر تنها باعث بی‌ثباتی پایدار می‌شود و به پوتین این مجوز را می‌دهد تا کشورهای مستقل و بازارهای بین‌المللی را برای همیشه دستکاری کند. وی افزود: این دو رهبر موافقت کردند تا همکاری نزدیک میان انگلیس و فرانسه را در زمینه‌هایی چون دفاعی و امنیتی ادامه داده و آنها را تقویت کنند.

جانسون و ماکرون همچنین با برگزاری هرچه سریع‌تر نشست انگلیس-فرانسه براساس معاهدات همکاری دفاعی و امنیتی «خانه لنکستر» در سال ۲۰۱۰ میلادی، موافقت کردند. سخنگوی جانسون تصریح کرد: نگرانی نخست‌وزیر انگلیس نسبت به حمایت از یک برنامه صلح بیشتر مربوط به تفسیر آن در رسانه و در جهان است. او اضافه کرد: مذاکرات دوجانبه رهبران و بیان دیدگاه‌هایشان به طور خصوصی هیچ کمکی نخواهد کرد. فکر می‌کنم آنچه که در نشست امسال گروه هفت شاهد خواهید بود، اتحاد آنها در حمایت از اوکراین است.

ماکرون پیش‌تر به ارائه حمایت اندک از اوکراین متهم شده بود و به خاطر باز نگه داشتن پنجره مذاکره با پوتین در جریان این درگیری‌ها، مورد انتقاد قرار گرفته است. وی از اینکه حدودا ۱۰۰ ساعت به گفت‌وگوی تلفنی با پوتین اختصاص داده، با افتخار صحبت می‌کند اما کاخ الیزه این مساله را که فرانسه امیدوار است حمایت از اوکراین را کاهش دهد یا با روسیه در مورد توافقی مذاکره کند، رد کرده است.

تحریم ۱۶۰ شخص دیگر روسی توسط ژاپن

نخست‌وزیر ژاپن در نشست جی۷ در آلمان گفت، دولت توکیو تحریم‌ها علیه اشخاص و صادرات ضد روسیه را گسترش خواهد داد.

شبکه تلویزیونی دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی) گزارش داد که ژاپن قصد دارد دارایی‌های ۷۰ شخص حقیقی و حقوقی روسی را به دلیل وضعیت اوکراین مسدود کند و تحریم‌های صادراتی بیشتری را علیه ۹۰ سازمان روسی دیگر که توکیو فکر می‌کند با صنایع دفاعی مرتبط هستند، اعمال کند.

بسته جدید محدودیت‌ها همچنین خدمات حسابداری و خدمات تراست به روسیه و واردات طلای روسیه را ممنوع می‌کند، همان‌طور که قبلا انگلیس اعلام کرد. مقامات ژاپنی تاکنون بسته‌های متعددی از محدودیت‌ها را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که بیش از ۷۰۰ شهروند روسیه، بلاروس و جمهوری‌های خودخوانده خلق دونتسک و لوهانسک و همچنین بیش از ۲۰۰ شرکت روسی و بلاروسی را در لیست سیاه قرار داده است.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن امروز در نشست جی۷ در ادامه همین سیاست‌های کشورش گفت که دولت توکیو تحریم‌ها علیه اشخاص و صادرات ضد روسیه را گسترش خواهد داد. در مجموع ۱۶۰ فرد و نهاد حقوقی دیگر روسیه هدف گرفته می‌شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 271594
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا