چینی‌ها هم واردکننده تکنولوژی ساخت و سازند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اجرای قانون جهش تولید مسکن و طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال دولت سیزدهم که با عنوان نهضت ملی مسکن این روزها مرحله ثبت نام از متقاضیان این طرح در جریان است، به قدری پروژه‌ای بزرگ محسوب می‌شود که بدون در نظر گرفتن «منابع مالی سنگین غیر تورمی» و نیز سخت افزارها و نرم افزارهای فنی-مهندسی برای این پروژه، احتمال انحراف آن از معیار اولیه، بسیار بالاست.


وزیر راه: بخش خصوصی مسکن می‌سازد نه دستگاه‌های دولتی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار اخیری که با انبوه سازان داشت اعلام کرد: معتقدم بخش خصوصی می‌تواند در ایران مسکن‌سازی کند؛ آنچه با برخی بخش‌های دیگر تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که برای ما اجرا کند به معنای این نیست که کار ساخت را انجام دهند بلکه منظور توزیع مدیریت ساخت است.

وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این طرح دو ابزار تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی از بانک‌های عامل و همچنین اراضی دولتی را در اختیار دارد.

سهمیه هر بانک از وام ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی ابلاغ شد

رستم قاسمی وزیر راه شهرسازی سه شنبه ۹ آذر در نشست بررسی نهضت ملی مسکن با بیان اینکه ۲۰ درصد از سهم تسهیلات بانک‌های کشور به مسکن اختصاص یافته است، توضیح داد: هر سال این رقم متناسب با تورم افزایش خواهد یافت که سهم بسیار خوبی است؛ هم‌اکنون به بانک‌ها ابلاغ شده و سهم هر واحد در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز ابلاغ شده است. این فرصت برای حوزه مسکن در کشور استثنایی است و بانک‌ها نیز در قانون موظف به پرداخت این تسهیلات هستند و در صورت ممانعت مشمول جریمه می‌شوند.

قاسمی با تاکید بر اینکه مجلس و دولت با جدیت تمام به‌دنبال اجرای طرح نهضت ملی مسکن هستند، تصریح کرد: اگر نتوانیم از این فرصت تسهیلات اختصاص یافته به مسکن استفاده کنیم. باید به سرعت کارها را پیش برد تا بتوان دریافت این سهم را عملیاتی کنیم.

زمین ساخت ۲ میلیون واحد تأمین شد

وی در خصوص تأمین اراضی محل اجرای نهضت ملی مسکن نیز با بیان اینکه مسئول هستیم که زمین مورد نیاز برای ساخت ۴ میلیون مسکن را تأمین کنیم، تاکید کرد: این زمین یا متعلق به راه و شهرسازی است که در گام نخست انجام می‌شود و در گام دوم نیز زمین‌های متعلق به دولت است و سومین گام نیز در راستای الحاق زمین‌های ملی به شهرها و شروع ساخت در شهرهای جدید و حتی ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بر اساس آمار، برای ساخت بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی زمین در اختیار داریم، گفت: این آمار در شهرها و استان‌های مختلف، متفاوت است. در برخی از استان‌ها و شهرها با وجود داشتن متقاضی، هنوز اقدامی نشده و در مقابل در برخی از شهرها و استان‌ها مشکل کمبود زمین وجود ندارد.

وزارت راه برنامه دقیقی برای اجرای طرح مسکن سازی دارد؟

با این حال به نظر نمی‌رسد وزارت راه و شهرسازی تا کنون برنامه دقیقی برای اجرای نهضت مسکن سازی تدوین کرده باشد اگرچه به گفته وزیر راه و شهرسازی، از یک میلیون واحدی که در سال قرار است احداث شود، ۲۰۰ هزار واحد آن در روستاهاست و ۶۰۰ هزار واحد را نیز به شهرهای جدید اختصاص داده‌اند؛ اما اینکه سهمیه بافت‌های فرسوده چه تعداد است یا اینکه سهم اجاره داری حرفه‌ای از این طرح چه میزان است، جایگاه ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در کجاست یا اینکه در صورت عدم اختصاص منابع بانکی به این پروژه، مشکل نقدینگی از چه منبعی رفع می‌شود؟، تا کنون گزارشی از آن منتشر نشده است.

چینی‌ها تکنولوژی و سرمایه می‌آورند؟

تا کنون در خصوص ورود شرکت‌های چینی یا ترکیه‌ای به نهضت مسکن سازی ایران در دولت سیزدهم، اظهار نظرهای متفاوتی شده است.

اما آنچه محرز است، یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی بر اساس آنچه یکی از منابع آگاه در وزارت راه و شهرسازی گفته بود، استفاده از سرمایه گذاری و (تأمین مالی) و فناوری‌های شرکتی‌های مسکن ساز چینی برای تسریع در روند اجرای این پروژه است.

وزیر راه: ایران از نظر فناوری‌های نوین ساخت عقب است

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با انبوه سازان درباره ورود چینی‌ها به حوزه ساخت مسکن با بیان اینکه ایران در حوزه صنعتی‌سازی عقب است، توضیح داد: تاکنون رایزنی و توافقی با کسی انجام نشده است اما بخش خصوصی می‌تواند تکنولوژی ساخت را وارد کشور کند.

انبوه ساز: چینی‌ها نمی‌توانند در انتقال تکنولوژی صنعتی سازی مسکن کمکی کنند

واهیک شاهینیان عضو اتاق مشترک ایران و بلژیک درباره استفاده از صنعتی سازی ساختمان اظهار کرد: عبارت «صنعتی سازی ساختمان» در ایران از ۱۳۸۷ و ۳ سال پس از زلزله فاجعه بار بم مطرح شد که مباحثی را در خصوص سبک سازی ساختمان‌ها و مقاوم بودن آنها در برابر زلزله را مطرح کرد.

وی افزود: از همان زمان هم مطرح شده بود که امکان ترویج صنعتی سازی ساختمان در ایران وجود دارد؛ ولی این مباحث نهایتاً در حد مذاکرات زبانی یا نهایتاً چند نمونه ساخت محدود برخی ساختمان‌ها باقی ماند و هرگز به تولید انبوه صنعتی سازی مسکن منجر نشد.

به جای چینی‌ها از سازندگان اروپایی، هم فناوری وارد کنیم هم سرمایه گذار بیاوریم

این انبوه ساز با اشاره به فعالیت گسترده کارخانه‌های تولید صنعتی قطعات ساختمان‌های مسکونی در برخی کشورهای اروپایی از جمله بلژیک و انتقال این قطعات به محل پروژه که منجر به ساخت سریع مسکن می‌شود، اظهار کرد: با وجود چنینی امکاناتی می‌توان در ایران هم شهرک سازی و هم سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی «صنعتی ساز» احداث کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که کارخانجات تولید قطعات صنعتی مسکن در شهرهای مختلف ایران احداث شود، هم تکنولوژی مربوطه از اروپا وارد ایران می‌شود و هم می‌توان با استفاده از سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی انبوه ساز در ایران، مشکل تأمین مالی نهضت مسکن سازی را تا حدودی برطرف کرد.؛ ضمن اینکه این کارخانجات، اشتغال پایدار نیز با خود به همراه دارند.

کاهش شدید فرآیند انبوه سازی با تکنولوژی صنعتی سازی مسکن

شاهینیان با اشاره به امکان استفاده از صنعتی سازی در بلندمرتبه سازی گفت: مهمترین ویژگی صنعتی سازی ساختمان، ارزان بودن این واحدهاست؛ ساخت صنعتی بسیار به صرفه بوده و از سوی دیگر زمان احداث را تا یک چهارم کاهش می‌دهد؛ اگر قرار است پروژه چند هزار واحدی ۲ ساله احداث شود، با صنعتی سازی و فناوری‌های نوین، ۶ ماهه تکمیل می‌شود.

وی افزود: در فرآیند صنعتی سازی، نه ساخت و ساز به صرفه است و نه زمان طولانی آن اجازه می‌دهد تا سرمایه گذار بتواند برای منابع مالی خود برنامه ریزی کند؛ در حالی که با صنعتی سازی، علاوه بر اینکه واحدها ضد زلزله اند، مقرون به صرفه هم هستند.

عضو اتاق مشترک ایران و بلژیک با تأکید بر اینکه نباید بین صنعتی سازی با لوکس سازی مقارنت ایجاد کنیم، گفت: این دو مقوله با هم متفاوت است و ما در صنعتی سازی، واحدهای لوکس نمی‌سازیم؛ به خصوص که مشکل ما در ایران، کمبود شدید واحدهای ارزان قیمت است.

چینی‌ها خودشان تکنولوژی را کپی کرده‌اند

شاهینیان درباره استفاده از تکنولوژی ساخت و ساز چینی بیان کرد: چین نمی‌تواند برای کشوری مانند ایران تکنولوژی وارد کند؛ خود چینی‌ها کپی کاری کرده‌اند؛ باید تکنولوژی ساخت و ساز نوین را از کشورهای اصلی تولیدکننده این تکنولوژی وارد کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 232857
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا