چشم‌انداز روشن سودآوری

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طی ماه‌های گذشته اقتصاد ایران فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و شرکت‌های تولیدی نیز از این تکانه‌ها بی‌نصیب نبوده‌اند. از قطعی برق و گاز صنایع گرفته تا تورم، افزایش نرخ‌ها و بیماری مزمن چندنرخی، همه و همه حاشیه‌های فراوانی را برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آنها ایجاد کرده‌اند که اکنون اثر خود را در گزارش‌های ۹ ماهه نشان می‌دهند.


در این میان وضعیت بازار سهام نیز چندان مطلوب نبوده و شرکت‌ها نتوانسته‌اند به شایستگی در جذب منابع مالی از طریق این بازار موفق عمل کنند. با این حال اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد برخی شرکت‌های تولیدی حاضر در بازار سرمایه چندان هم بد نبوده و توانسته‌اند در بخش تولید و تجارت موفق عمل کنند. یکی از این گروه‌های صنعتی که توانسته است طی ۹ ماهه سال جاری به ویژه از مسیر افزایش نرخ محصولات، عملکرد مطلوبی را رقم بزند، گروه لاستیک و پلاستیک به ویژه تولیدکنندگان تایر هستند. این گروه همچنین از نخستین روز دی ماه با مرحله دوم افزایش قیمت در برخی محصولات مواجه بوده‌اند و از همین رو پیش‌بینی می‌شود بتوانند در پایان ماه جاری و همچنین گزارش‌های آتی تا پایان سال، عملکرد مطلوبی را ثبت کنند. از میان شرکت‌های این گروه، شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد، گزارش‌های خود را منتشر کرده و بر اساس آن، خبر از رشد بیش از ۶۸ درصدی درآمدها طی ۹ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داده است.

افزایش نرخ تایر طی ماه‌های گذشته فراز‌ونشیب‌های زیادی را طی کرد. مردادماه بود که موضوع درخواست تولیدکنندگان تایر برای افزایش حداقل ۱۵ درصدی قیمت تایر خودروها به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه و اعمال این افزایش قیمت از ابتدای شهریورماه مطرح شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. آخرین بار آبان ماه سال ۱۳۹۹ بود که قیمت تایر به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته بود. تولیدکنندگان بر این باور بودند که در حالی افزایش نرخ از آن زمان اعمال نشده است که دست‌کم تا مردادماه مواد اولیه که بخشی از آن نیز از طریق واردات تامین می‌شود با افزایش پی‌درپی همراه بوده است. در همین حال افزایش نرخ ارز طی مدت مذکور نیز هزینه‌های تولید را افزایش داده بود. در نتیجه این استدلال، تولیدکنندگان خواستار افزایش نرخ تایر شده بودند. با این حال اما این درخواست در شهریورماه مورد موافقت قرار نگرفت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به شرکت‌های تولیدکننده تایر، بر ضرورت رعایت وجاهت قانونی، جهت هر گونه افزایش قیمت وفق ضوابط عمومی قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها تاکید کرد. بر همین اساس اکبر تقوی‌شوازی‌- مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- در آن زمان ضمن اعلام‌ این خبر که  افزایش ۱۵ درصدی قیمت لاستیک خودرو منتفی شده است، تاکید کرد: با گرانفروشان قطعا برخورد خواهد شد. با این حال اما تلاش تولیدکنندگان برای افزایش نرخ در نهایت به نتیجه رسید و برخی محصولات این گروه در مهرماه مصوبه افزایش نرخ را دریافت کردند. انجمن صنفی صنعت تایر بیست و ششم مهرماه در نامه‌ای خطاب به شرکت‌های عضو انجمن، اعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعلام کرد. بر این اساس تایرهای سواری رادیال و ون مجموعا ۳۰ درصد افزایش دریافت کردند که در مرحله اول ۲۰ درصد و مرحله دوم ۱۰ درصد رشد قیمت را تجربه می‌کردند. همچنین تایرهای بایاس و رادیال نیمه‌سنگین، سنگین و کشاورزی مجموعا ۴۰ درصد افزایش را تجربه کردند که در مرحله اول ۳۰ درصد و مرحله دوم ۱۰درصد رشد قیمت اعمال می‌شد. در این نامه تاکید شده بود مرحله اول اعمال قیمت‌های جدید از روز دوشنبه مورخ بیست و ششم مهر ۱۴۰۰ و مرحله دوم از تاریخ یک دی ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود. حالا اما اگر چه همچنان گزارش‌های جدید تمامی شرکت‌های عضو این گروه منتشر نشده است اما بررسی عملکرد برخی شرکت‌ها حاکی از اثرگذاری این افزایش نرخ در رشد درآمدهای این صنعت داشته است.

رشد ۶۸ درصدی درآمدهای پیزد

شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد یکی از شرکت‌های گروه لاستیک و پلاستیک حاضر در بازار سرمایه است که طی اطلاعیه‌ای در مهرماه از افزایش دومرحله‌ای نرخ برخی محصولات خود خبر داده بود. بر همین اساس بررسی گزارش‌های ۹ ماهه این شرکت حاکی از رشد مبلغ فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است. این در حالی است که طی این مدت تعداد تولید و فروش برخی  از محصولات با کاهش مواجه بوده است. بر اساس آنچه شرکت در گزارش جدید خود اعلام کرده‌، پیزد در ۹ ماهه امسال، ۲۲ هزار و ۷۶۸ عدد انواع تایر رادیال سیمی، تایر بایاس وتیوب تولید کرده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۵ هزار و ۱۵۹ عدد بوده است. بر همین اساس تولید شرکت طی مدت مورد مقایسه با کاهش مواجه بوده است. در بخش فروش، شرکت توانسته طی ۹ ماهه امسال، ۲۳ هزار و ۳۶۰ عدد از محصولات خود را در بخش داخلی و صادراتی بفروشد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ هزار و ۲۵۱ عدد بوده که تفاوت فاحشی نشان نمی‌دهد. گفتنی است شرکت در ۹ ماهه امسال موفق شده فروش صادراتی خود را تا دو برابر افزایش دهد، اما در بخش فروش داخلی با اندکی کاهش مواجه بوده است. در این میان شرکت طی ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۱۱۲ میلیون ریال از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کرده که افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. شرکت در ۹ ماهه سال گذشته از محل فروش محصولات توانسته بود هفت میلیون و ۹۶۹ هزار و ۴۵۴ میلیون ریال درآمد کسب کند. بر این اساس درآمد‌های شرکت در مدت مورد بررسی  ۷۳/۶۸ درصد رشد کرده که عموما به دلیل افزایش نرخ محصولات تایر رادیال و بایاس رخ داده است. گفتنی است شرکت از ابتدای دی‌ماه نیز مرحله دوم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد که می‌تواند در عملکرد ماه جاری و ماه‌های آتی شرکت مثبت ظاهر شود. شرکت در حالی این روند افزایشی درآمدها برای ۹ ماهه نخست را ثبت کرده که در یک ماهه آذر نسبت به آبان‌ با افت درآمد مواجه بوده است. بر این اساس شرکت در ماه گذشته یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۸۸۹ میلیون ریال از محل فروش محصول درآمد کسب کرده است. این در حالی است که میزان درآمد شرکت در آبان‌ماه یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال بوده است. بر این اساس شرکت طی یک ماهه گذشته ۴۵/۳ درصد افت درآمدی را از محل فروش محصولات تجربه کرده که عموما به دلیل کاهش فروش رخ داده است. مقایسه گزارش‌های ماهانه نشان می‌دهد در حالی شرکت در آذرماه دو هزار و ۴۵۶ عدد از محصولات خود را فروخته که در آبان ماه توانسته بود دو هزار و ۵۶۶ عدد از محصولات را به فروش برساند. با این حال اما عملکرد عمومی شرکت مطلوب ارزیابی می‌شود و به نظر می‌رسد طی ماه‌های آینده نیز به ویژه در صورت ثبات نرخ ارز با افزایش درآمد روبه‌رو باشد.

بورس کالا؛ گریزگاه تایرسازان از نظام دونرخی

مصطفی تنها سخنگوی سابق انجمن تایر در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» چالش‌های صنعت تایر را برشمرده است. او عنوان می‌کند: «کشاکشی که در سال جاری بر سر افزایش نرخ تایر وجود داشت در نهایت به این نتیجه منجر شد که افزایش قیمت برای تایرهای بایاس و رادیال مصوب شود، اما برای تایرهای سواری رشد نرخی صورت نگیرد و بر اساس همان نرخ‌های سابق فروخته شوند. این نتیجه‌ای بود که از چند ماه رفت‌و‌آمد و مستندسازی و بحث و جدال حاصل شد.» تنها تصریح می‌کند: «با این حال اما قیمت‌ها در بازار روند خود را طی می‌کنند. در حال حاضر نرخ بازار تایر در برخی از اندازه‌ها دونرخی است و قیمت بازار آزاد آن بیشتر از نرخ مصوبی است که کارخانه‌ها باید برای فروش رعایت کنند.» او تاکید می‌کند: «این روند فقط سود واسطه‌ها را بیشتر کرده است. آنها هستند که عملا با قیمت دوم و بر پایه عرضه و تقاضا تایر را می‌فروشند، اما کارخانه‌ها مجبور هستند قیمت مصوب را رعایت کنند.» تنها در ادامه بیان می‌کند: «در این میان گریزگاهی که یکی از کارخانه‌ها برای عبور از این شرایط دونرخی پیدا کرده، بورس کالاست. شرکت بارز که بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر کشور است چون امکان و ضوابط لازم را دارد، می‌خواهد بخشی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کند. از این مسیر شرکت می‌تواند از مسیر قانونی وضعیت دونرخی را دور بزند و به رقم بالاتری برای فروش دست یابد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 237633
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا