چرم بدون دباغی به ایتالیا صادر می‌شود

جهان صنعت نیوز|  ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره موانع پیش روی توسعه صنعت چرم، گفت: خام فروشی یکی از مشکلات کشور است؛ اگرچه مواد اولیه چرم در کشور موجود است اما برای دباغی، عمل آوری و تبدیل آن به محصول نهایی با کیفیت اقدامی صورت نمی‌گیرد و محصولات خام و بدون ارزش افزوده به سایر کشورها صادر می‌شود.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایتالیا یَد طولایی در فرآوری و تولید محصولات باکیفیت چرم دارد، افزود: چرم بدون دباغی و فرآوری مانند سنگ -که در گذشته خام و به صورت لاشه به ایتالیا صادر می‌شد- به این کشور صادر می‌شود.

وی با طرح این سوال که ترکیه مگر چه مزیتی دارد که بهترین محصولات چرمی را تولید می‌کند، اظهار کرد: پس از صادرات چرم خام به ایتالیا، فرآوری‌هایی مانند پرداخت بر روی چرم صورت می‌گیرد و پس آماده سازی و انجام فرآیندهایی مانند تغییر در رنگ، ضخامت، اندازه و طراحی روی چرم محصولات متنوع و باکیفیت تولید می‌شود و مجددا این محصولات به ایران re-export(صادرات مجدد) می‌شود؛ ارزش افزوده حاصل از این فرآیندها ۱۰۰ برابر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: پوست گاو و گوسفند بدون دباغی و فرآوری ارزش خاصی ندارد و به صورت تناژی فروخته می‌شود اما زمانی که به محصولات چرمی مانند کیف، کفش و.. تبدیل می‌شود دارای ارزش افزوده می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت محصولات چرمی وارداتی به ایران در برخی مواد ۱۰۰ برابر قیمت صادرات چرم خام است، ادامه داد: علیرغم اینکه ایران تولیدکننده چرم است اما به دلیل صادرات چرم خام و واردات محصولات تکمیل شده چرمی، نه تنها ارزی از صادرات چرم به دست نمی‌آورد بلکه ارزبری نیز دارد زیرا واردات محصولات چرمی گرانتر از صادرات چرم خام است.

ملکی با اشاره به تاثیرات نامناسب صادرات چرم خام، تصریح کرد: با صادرات چرم خام کارخانه‌های دباغی چرم، سالامبور، کارخانه های تبدیلی و…بیکار می‌شوند از سوی دیگر کشور نمی‌تواند ارزش افزوده از تولیدات خود به دست آورد و این ارزش افزوده سهم سایر کشورها می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت تکنولوژی صنعت چرم در ایران، گفت: کشور مشکلی در تکنولوژی صنعت چرم ندارد مشکل اصلی در هرم‌های قدرت مربوط به صادرات چرم است. اگرچه  کارخانه‌جات دارای ماشین آلات هستند اما برای فعال شدن باید به روز شوند.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 27038
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا