چرا قیمت دلار نیمایی برای بورس مهم است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نرخ دلار نیمایی با قیمت بازار آزاد متفاوت است. سامانه نیما جایی که دلار حاصل صادرات و واردات به آنجا می آید و با همان نرخ نیما معامله می شود. اما در این بین برخی کارشناسان معتقدند اختلاف زیاد بین دلار نیما و بازار آزاد می تواند ایجاد رانت و فساد کند. پیش از این همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با روزنامه جهان صنعت گفته بود: « اگر فاصله قیمت دلار نیما و بازار آزاد همچنان زیاد باشد با پدیده ای مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی روبرو خواهیم بود.»

با این همه ببینیم دلار نیما چه اثری روی شرکت های بورسی دارد.

تجارت نیوز در یان باره می نویسد: برخی از صنایع بورسی تحت تاثیر قیمت دلار نیمایی قرار دارند و محصولات خود را در زمان فروش در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت این دلار معامله می‌کنند.

بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تأثیری در شرایط قیمتی این شرکت‌ها ندارد و تنها به صورت روانی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که به علت افزایش نرخ ارز آزاد، شاخص‌ها در بورس هم افزایشی شوند. زیرا بزرگترین این شرکت‌ها تحت تأثیر ارز نیمایی هستند که ارزی کنترل شده و در اختیار دولت است.

معمولا قیمت ارز نیمایی با تغییرات زیادی روبه‌رو نیست؛ زیرا تحت نظارت کامل دولت است.(منظور از تغییرات زیاد افزایش هزار تا ۴ هزار تومانی قیمت در یک روز است.) در صورتی که ارزی که در بازار آزاد عرضه می‌شود چندان در اختیار دولت قرار ندارد.

در همین حال یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در بازار سرمایه، وضعیت درآمدی این شرکت‌های بورسی است که البته درآمد آن‌ها نیز وابسته به نرخ ارز نیمایی است.

بسیاری از سهم‌های بورسی یا دولتی هستند یا با قیمت ارز نیمایی معامله می‌شوند. در نتیجه قیمت دلار نیمایی تاثیر مستقیمی در ترازنامه آن‌ها خواهد داشت و این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت نماد و سودآروی آن داشته باشد.

قیمت دلار به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. نخست به‌صورت بلندمدت است که تقریبا می‌تواند چشم‌انداز رشد بعدی (دور بعدی حرکت تورم) را برای بورس مشخص کند. یعنی بورس اتفاقات پیش‌ روی خود را می‌تواند پیش‌خور کند و به نوعی سودآوری آن در گزارش‌ها مشخص می‌شود.

دومین تاثیر نیز کوتاه‌مدت و شاید روزانه است که ناشی از یک تاثیر روانی است. قیمت دلار با هر نوسان خود جوی از ترس یا امیدواری در دل سهامداران ایجاد می‌کند و این ترس یا امیدواری اگر با درصد بیشتری اتفاق بیفتد رفتارهای هیجانی نیز در بازار بیشتر می‌شود؛ در چند هفته اخیر هم دیدیم که هیجانات بازار افزایش یافته بود.

اما به طور کلی می‌توان گفت دلار نیمایی یک ملاک و معیار برای بازار سرمایه به حساب می‌آید. با افزایش قیمت دلار صنایع سودده و با کاهش آن زیان‌ده می‌شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 309290
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا