چرایی نوسانات بورس

جهان صنعت نیوز|  زمانی که شاهد تنش های حداکثری هستیم و بازار هایی همانند ارز و طلا هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمی دهند این موضوع بیانگر پیش خور شدن تمام اتفاقات سیاسی در بازارهای  مالی کشور است، بنابراین از این بابت تهدیدی متوجه بازار نخواهد بود.

در همین حال، یکی از دلایل قابل توجهی که طی چند روز اخیر معاملاتی منجر به افزایش روند عرضه سهام شرکت های بورسی و به نوعی محدود شدن طرف تقاضا شد به سامانه مدیریت ریسک که سازمان بورس از هفته  گذشته آن را اجرایی کرد باز می گردد.

از همین رو، شاهد برخی مشکلات در روند بازار هستیم به طوری که معامله گران برای خرید سهام شاهد تبدیل (T+2  به T-1) هستند، به این معنی که سهامدار می بایست یک روز قبل از خرید سهام اقدام به واریز وجه کند تا خرید انجام شود.

 در غیر این صورت نیز افراد فقط به میزان اعتبار و یا موجودی قبلی که در کارگزاری داشتند می توانند اقدام به خرید سهام کنند. بر این اساس، یکی از مشکلات عمده و اثرگذار در تغییر روند بازار از  فاز مثبت به فاز منفی طی معاملات چند روز اخیر اجرای سامانه مدیریت رسیک در بازار سرمایه محسوب می شود.

به هر روی، پیش بینی می شود که تاثیر این دستورالعمل جدید به صورت بلند مدت در بازار نخواهد بود چرا که امیدواریم تدابیری اتخاذ گردد که روش اجرایی این مهم دستخوش تغییر شود.

اما به طور کلی بررسی کلان بازار حاکی از این است که مشکل خاصی در جریان داد و ستد سهام صنایع و شرکت های بورسی وجود ندارد.

از طرفی، در حال حاضر وضعیت تولید و فروش ماهانه شرکت ها به عنوان مهم ترین شاخص پیشرو برای آینده بازار ارزیابی می شود و تا زمانی که شرکت ها درحوزه  فروش و فروش مقداری با مشکلی مواجه نشوند می توان بر این نکته تاکید داشت که بازار سهام با رکود فاصله زیادی دارد. در همین حال، نوسانات مقطعی در هر روندی  از بازار چه مثبت و چه منفی روی می دهد.

نقدینگی طبیعتا هیچ زمانی یکجا پارک نخواهد شد و از بازاری به بازار دیگردر حال حرکت خواهد بود. بر این اساس ممکن است در مقطعی یکی از بازار با هجوم نقدینگی رو به رو شود و نوسانات کوتاه مدت قابل توجهی را هم تجربه کند اما در ادامه نیز هم زمان با فروکش کردن روند مثبت، بازار مقداری وارد رکود مقطعی نیز می شود.

در شرایط فعلی پیش بینی می شود که نقدینگی بین تمام بازار ها در حال گردش باقی خواهد ماند منتها بازار هایی همانند ارز و طلا در حال حاضر کشش معاملات قابل ملاحظه توام با افزایش قمیت را ندارند.

با توجه به اتفاقتی که طی یک سال گذشته روی داد مشاهد می شود که به طور معمول افزایش تورم و افزایش قیمت ها تحت تاثیر بازار ارز رخ میداد. بنابراین زمانی که بازار ارز تا حدودی از روند پر شتاب افزایشی خود دست بکشد نقدینگی نیز گزینه قابل توجهی به عنوان هدف سرمایه گذاری نخواهد داشت.

در صورتی که نقدینگی از افزایش قمیت ها ناامید شود خیلی از بازار هایی که با تقاضای سفته بازانه رشد پیدا کردند به طور قطع شاهد خروج نقدینگی و تغییر مسیر آن به سمت بانک خواهند بود.

در همین حال، بازار سرمایه کشور در صورتی که نوسانات شدیدی در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور رخ ندهد،همچنان پتانسیل جذب نقدینگی لازم را خواهد داشت. این در حالی است که سایر بازار های موازی بورس نیز بخش دیگر از نقدینگی را می توانند جذب کنند.

به طور کلی تا زمانی که عملکرد ماهانه صنایع اصلی و شرکت های بزرگ با مشکلی مواجه نشوند بازار سهام کشورنیز مشکلی نخواهد داشت.

 اما در صورتی که شرکت های بزرگ بورسی با کاهش فروش همراه شوند به طور قطع کلیت بازار تحت تاثیر این مهم قرار می گیرند.

سیدیاسر شریعت

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 29375
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا