چراغ سبز بانک مرکزی به بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: شاخص کل بورس بیش از ۳۹ هزار پله بالا رفت و شاخص هم‌وزن هم بیش از هفت هزار و ۷۰۰ واحد پیشروی کرد. در همین حال ارزش معاملات خرد بازار که طی روزهای اخیر تا سطح سه هزار میلیارد تومان هم پایین آمده بود، روز گذشته مجددا از مرز پنج هزار میلیارد تومان بالاتر رفت تا روزنه تازه‌ای برای بازگشت خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به رشد بازار باشد. نکته جالب توجه در معاملات روز گذشته بازار سرمایه اما درباره نماد طلا بود که با تغییر مسیر سرمایه‌گذاران روبه‌رو و در محدوده منفی معامله شد. طلا تنها نماد منفی میان ۲۰ نماد با بیشترین ارزش معاملات در روز گذشته بوده است. طی روزهای اخیر با افزایش ابهامات سیاسی و اقتصادی، سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به خرید طلا پیدا کرده بودند.

این روند به ویژه با توجه به افزایش چشم‌انداز تورمی و رشد قیمت این فلز گرانبها در بازار طلا و جواهر تقویت شده بود.

شاخص کل بورس روز گذشته ۳۹ هزار و ۵۹ واحد بالا رفت تا با رشد ۵۵/۲ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۴۴ واحد قرار بگیرد. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز با رشد هفت هزار و ۷۳۸ واحدی روبه‌رو بود تا با رشد ۸۴/۱ درصدی در سطح ۴۲۹ هزار و ۱۶۰ واحدی بایستد. روز گذشته همچنین شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب رشد ۳۳/۲ درصدی، ۶۷/۲ درصدی و ۴۰/۲ درصدی را تجربه کردند. روز گذشته نمادهای میدکو،‌ فولاد، فملی، پارس، تاپیکو،‌ ومعادن و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال سآبیک، شستا،‌ شپنا، خودرو، فولاد، شتران و خساپا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بوده‌اند. بورس در این روز شاهد معاملاتی به ارزش ۵ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان بود. در آن سوی بازار، روز گذشته فرابورس هم با رشد روبه‌رو شد و شاخص کل این بازار ۴۱۵ واحد بالا رفت. در این بازار نمادهای بپاس، ‌شگویا، ‌آریا،‌ هرمز،  صبا، ارفع و ومهان بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. در همین حال نمادهای ددانا، فزر، آریا، کرمان، فرابورس، شگویا و شاروم پرتراکنش‌ترین‌های فرابورسی در روز گذشته بودند. فرابورس در این روز شاهد معاملاتی به ارزش ۱۳۷ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان بود که تنها هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان از آن مختص معاملات سهام بوده و مابقی به داد و ستد اوراق و عملیات بازار باز بانک مرکزی اختصاص داشته است.

تحرک مثبت بانک مرکزی در بازار ارز

بانک مرکزی اعلام کرده است که از این پس صادرکنندگان می‌توانند با نرخ توافقی ارز خود را به صرافی‌ها بفروشند. در همین حال از روز یکشنبه، نرخ نیمایی دلار هم اندکی تحرک داشته و به نظر می‌رسد دولت فشارها  بر  فنر ارزی را کاهش داده است. طی هفته‌های اخیر رشد نرخ دلار در بازار آزاد و کنترل دستوری نرخ نیمایی این ارز، فشار زیادی را به صادرکنندگان وارد آورده بود. شکاف بیش از ۳۰ درصدی میان دو نرخ نیمایی و آزاد دلار جذابیت‌های صادرات را به شدت کاهش داده و در مقابل افزایش جذابیت واردات را به دنبال داشت. برخی کارشناسان بازارهای مالی بر این باورند همین سیاست کنترلی دولت یکی از مهم‌ترین عوامل رشد نرخ ارز در بازار آزاد بوده است که به دلیل کاهش ورودی ارز صادرکنندگان رخ داده است. حالا اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی تصمیم گرفته است سیاست تازه‌ای را پیاده کند و با افزایش عرضه ارز صادرکنندگان نه تنها از آزادسازی ذخایر ارزی خود و تکرار سیاست ارزپاشی پرهیز کند بلکه نرخ دلار آزاد را نیز تا حدی تعدیل کند. در همین حال از روز یکشنبه دلار نیمایی توانسته است مجددا وارد کانال ۲۵ هزار واحدی شود تا دست کم امیدها برای کاهش فاصله نرخ نیمایی و آزاد دلار افزایش یابد. به ویژه آنکه روز گذشته نرخ دلار در بازار آزاد هم کاهشی شده بود.

بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار سهام

سیاست جدید بانک مرکزی در قبال بازار ارز به سرعت اثر خود را در بازار سهام نشان داد، به نحوی که روز گذشته بازار سهام با افزایش تقاضا روبه‌رو بود و اغلب سهم‌ها در بیشتر گروه‌های بازار با رشد مواجه شدند. در همین حال ارزش معاملات خرد بازار نیز بالا رفت و بازار شاهد ورود پول حقیقی بود. در بازار روز گذشته،‌ ارزش معاملات خرد مجددا بالا رفت تا در سطح ۵ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان قرار بگیرد. فعالان بازار سرمایه بر این باورند که در صورت تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به وضعیت بازار ارز و کاهش ابهامات سیاسی و اقتصادی، سرمایه‌گذاران می‌توانند استراتژی مشخصی را در نظر بگیرند و بر اساس آن برای ورود نقدینگی به بازار اقدام کنند. روز گذشته بازار سهام شاهد تغییر مالکیت ۳۳۹ میلیارد تومانی حقوقی به حقیقی بود. حقیقی‌ها همچنین نقش پررنگی در دو سوی خرید و فروش ایفا کردند به نحوی که ۷۸ درصد از خریدها و ۷۲ درصد از فروش‌ها را برعهده داشتند. روز گذشته همچنین سرانه خرید و فروش نمادها در بازار افزایش یافته بود. همچنین در میان صنایع با بیشترین ارزش معاملات طی روز گذشته، صندوق‌های سهامی ETF در صدر قرار داشتند. پس از آن نیز هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و فرآورده‌های نفتی قرار گرفتند. گروه آهن و فولاد و خودرویی‌ها نیز در مراتب بعدی قرار داشتند. در همین حال نمادهای شپنا،‌ پالایش، فولاد، شتران و دارایکم بیشترین معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند. روز گذشته همچنین گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و خودرویی شاهد ورود بیشترین پول حقیقی بودند و گروه‌های بانکی، فرآورده‌های نفتی و بیمه و بازنشستگی ورود بیشترین پول حقوقی را ثبت کردند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که ابهامات اقتصادی و سیاسی کاهش یافته و بازار ارز نیز به ثبات نسبی دست یابد، بازار سهام می‌تواند در مسیر رشدی متعادل و ارزنده قرار گیرد و شاهد خروج سرمایه‌گذاران از تردید و ورود آنها به معاملات باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 268176
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا