چالشی به نام هسته معاملات

جهان صنعت نیوز| علی صادقین مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه معتقد است که نهاد ناظر نباید در روند معاملاتی بورس دخالتی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برخی از وظایف نهاد ناظر در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: در وهله نخست مهم ترین آیتمی که می توان از لحاظ زیر ساخت در بازار سرمایه فراهم کرد، بهبود زیر ساخت های فیزیکی همانند هسته معاملات است.

به گفته وی، افزایش شفافیت نماد ها برای قشر سرمایه گذار از دیگر عوامل مهم در جریان معاملاتی بازار سهام محسوب خواهد شد.  بنابراین، در صورتی که شرکت قصد انتشار اخبار مهمی را دارد و یا نامه نگاری هایی می بایست صورت بگیرد، وظیفه نهاد ناظر ایجاب می کند که بدون دخالت مستقیم به این شفافیت کمک کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: کمک به شفافیت اطلاعات در راستای بهبود تصمیم گیری سهامداران می بایست صورت بگیرد.

این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه خاطرنشان  کرد: عمده ترین چالش امروز وضعیت هسته معاملات است که امیدواریم با مشکلات جدی در این زمینه مواجه نشویم.

گزارش های مطلوب

وی با تحلیل وضعیت فعلی بازار سهام نیز بیان کرد: بجز گروه خودرو تمامی گزارش هایی که از عملکرد شرکت ها منتشر شده، گزارش هایی هستند که نسبت به  سال گذشته وضعیت مطلوب تری دارند.

خوشبختانه انتظار منفی که در زمینه تحریم ها وجود داشت در بازار سرمایه تحقق پیدا نکرد و اغلب صنایع و شرکت های صادراتی عملا در حوزه فروش از جمله فلزات، متانول، اوره، اتیلن، پلی اتیلن و به طور کلی محصولات  گروه پتروشیمی وضعیت  قابل قبولی را تجربه کردند.

در همین حال، افزایش نرخی که شرکت ها از طریق سامانه نیما به صورت تدریجی گرفتند نیز به رشد فروش و به تبع آن افزایش سودآوری شرکت ها کمک قابل توجهی کرده است. از طرفی، عملکرد ۱۲ ماهه سال گذشته شرکت ها در کنار فروش ماه های فروردین و اردیبهشت نیز مناسب ارزیابی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وضعیت امروز بازار سرمایه منطقی و با تحلیل بنیادی قابل توجیه است.

جبران سودآوری

علی صادقین گفت: بازار سرمایه نسبت به بازار ارز، طلا و سایر بازار های جایگزین عقب تر است و در صورتی که بپذیریم بازده بلند مدت دارایی ها به یک دیگر گرایش پیدا می کند، بازار سرمایه باید با شتاب بیشتری نسبت به سایر بازار ها عملا یک سود قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص دهد.

افزایش همیشگی نیست

این مدرس و پژوهشگر بازار سرمایه  توصیه کرد: سرمایه گذاران می بایست اصلاح بازار را در نظر بگیرند چرا که قرار نیست بازار سرمایه افزایش همیشگی داشته باشد.

در همین حال، سرمایه گذاری در سهام بنیادی با دید میان مدت نیز در شرایط فعلی مناسب ارزیابی می شود، زیرا سهام بنیادی از دیگر سهام های موجود در بازار راه خود را جدا خواهد کرد.

بنابراین، دید بنیادی و میان مدت توام با پرهیز از عجله در خرید و فروش بهترین توصیه به سهامداران است.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 22616
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا