پیش‌بینی کارشناسان از قیمت محصولات فولادی داخلی و جهانی در سال ۲۰۲۲

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان درباره قیمت محصولات فولادی داخلی و جهانی در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌گویند قیمت محصولات فولادی در سال جدید میلادی به یک ثبات نسبی خواهد رسید و با ریزش و رویش‌های نسبی این ثبات ایجاد خواهد شد. همچنین در صورتی که یک اتفاق ویژه‌، خاص یا رویدادی جهانی مانند پایان بحران کرونا بیفتد بازارهای جهانی محصولات فولادی با افزایش یا کاهش قیمت مواجه خواهند شد. در این میان برخی از کارشناسان بر این باور  هستند که با ظهور سویه‌های جدید کرونا، بازارهای جهانی همچنان ثبات نسبی خواهند داشت چون همچنان چرخه کمبود تقاضا و کاهش قیمت بر بازار حاکم است و همان سیر قیمتی سال ۲۰۲۰، دست‌کم در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حاکم خواهد بود. اما به طور کلی نمی‌توان به راحتی چشم‌انداز کاهش یا افزایش قیمت را برای محصولات فولادی متصور شد مگر یک اتفاق خاص و ویژه مثل تغییر شاخص‌ها بیفتد تا ثبات ایجاد شود.

این در حالی است که پیش‌بینی قیمت‌ها در داخل کشور هم متاثر از شرایط سیاسی مذاکرات برجام و موضوعات سیاسی دیگر است و اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد، قیمت همه کالاهای پایه‌ای در کشور کاهشی خواهد بود. در این باره گفته می‌شود که شرایط بازار داخل کشور بیشتر «انتظاری» است تا «ایجابی» یعنی فضای سیاسی در مقایسه با فضای اقتصادی در بازار داخل اثرگذارتر است.

احتمال ثبات و یکسان‌سازی قیمت‌ها

در همین خصوص مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: حداقل نتیجه مثبت شدن توافق برجام، ثبات و یکسان‌سازی قیمت‌ها و تداوم عرضه محصولات فولادی در بورس کالاست و ثبات قیمتی کالاها و محصولات امنیت روانی بازار و فعالان اقتصادی را در پی خواهد داشت.

سیف‌‌الله امیری درباره توافق یا عدم توافق برجام و آینده صنعت فولاد افزود: رفع موانع و تحریم‌ها تاثیر مستقیمی بر کالاها‌، از جمله فولاد خواهد گذاشت و حداقل نتیجه برجام ثبات قیمت‌ها و یکسان‌سازی قیمت‌هاست.

وی ادامه داد: با مثبت شدن توافقات، عرضه‌ها در بورس تداوم خواهد داشت، قیمت‌ها هر روز تغییر ندارند و ثبات قیمتی کالاها و محصولات موجب امنیت روانی بازار و فعالان اقتصادی خواهد شد و حتی آنها می‌توانند برای دو ماه، شش ماه و حتی یک سال آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: نتیجه توافقات اگر مثبت باشد برای اقتصاد کشور بهتر است ولی اگر توافق نشود، مشکلات قابل حل است.

امیری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر توقف فعالیت شرکت فولاد خراسان گفت: بحث محدودیت سوخت، انرژی و گاز به‌ویژه در ایام سرد سال شامل تمام فولادسازان کشور است و محدودیت و سهمیه‌بندی گاز برای فولادسازان وجود دارد ولی درباره توقف فعالیت و تعطیلی فولاد خراسان چیزی نشنیده‌ام.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی فولاد خراسان ادامه داد: این شرکت در شرقی‌ترین نقطه ایران قرار دارد و از آنجا که مخازن گازی کشور با این شرکت تولیدکننده فولادی فاصله زیادی دارد افت فشار گاز بیشتر شده ولی قطع نشده است. این مقام وزارت صمت تصریح کرد: پس از قطعی گاز اغلب شرکت‌های فولادی به وزارت صمت مکاتبه و اعلام می‌کنند و ما در ستاد سوخت و انرژی این موضوع را مطرح می‌کنیم و درصدد حل مشکل قطعی گاز برمی‌آییم.

قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند

در این باره همچنین یک فعال صنعت فولاد با اشاره به اینکه توافق در برجام باعث خواهد شد ارزش دلار در کوتاه‌مدت کاهش پیدا کند، گفت: وقتی ارزش دلار کمتر شود و تحریم‌ها نیز برداشته شوند، صنایع فولادی در صادرات پیشرفت خواهند کرد و قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند.

محمدرضا هوشمند بیان کرد: با توجه به تحریم‌های ایران از سوی غرب، اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد، تحریم‌ها برداشته خواهد شد و شرایط تسهیل می‌شوند‌.  در این صورت شاهد کاهش قیمت‌ها ناشی از کاهش ارزش دلار خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ دلار در کشور منجر به کاهش قیمت محصولات در زنجیره فولاد خواهد شد، افزود: قطعا یکی از اتفاقات مثبتی که می‌تواند پس از توافق در مذاکرات برجام برای کشور بیفتد، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش زیرساخت‌ها و صنایع معدنی و مسکن در داخل کشور است که این اتفاق می‌تواند تولید مازاد فولاد در داخل کشور را به سوی خود جذب کند.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: امیدواریم شرایطی پیش بیاید که باعث شود اکثر تولید فولاد کشور به سمت و سویی حرکت کند تا باعث افزایش تولید در کشور شود کمااینکه به دلیل شرایط حال حاضر کشور در بخش صادرات فولاد، قیمت آهن‌اسفنجی هند و ایران به اختلاف ۲۶ درصدی رسیده‌اند. این مساله به دلیل سیاست‌های وزارت صمت به خاطر عدم تقاضای داخل است.

هوشمند گفت: حال که به آینده مذاکرات امیدوار هستیم، دولت باید در نظر داشته باشد تا طرح مسکن ملی را زودتر کلید بزند تا با افزایش تقاضا در فولاد، بتواند تاثیر مثبت روی این صنعت بگذارد تا تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی بتوانند با افزایش تولید خود تاثیر مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور داشته باشند.

عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند

مدیرعامل فولاد سفیددشت  نیز در این رابطه گفت: عرضه و تقاضای محصولات فولادی همواره یکی از معیارهای تعیین‌کننده قیمت در بازارهای داخلی و جهانی است و اگر طرح‌های عمرانی سرعت بگیرند، تقاضا و قیمت نیز روند افزایشی خواهند داشت، اما بازار در حال حاضر وضع مشخصی ندارد.

محمود ارباب‌زاده درباره پیش‌بینی قیمت محصولات فولاد در سال ۲۰۲۲ میلادی افزود: پیش‌بینی قیمت‌ها در سال آینده میلادی برای محصولات فولادی کمی دشوار است چون وضعیت و شرایط سال آینده خیلی روشن نیست.

وی ادامه داد: شرایط بازار داخل دست‌کم با رکود همراه خواهد بود چون درحال حاضر رکود مصرف در کشور وجود دارد و به علت کاهش تقاضا، قیمت‌ها نمی‌تواند خیلی رشد داشته باشد.

این فعال صنعتی تصریح کرد: اگر مصرف محصولات فولادی افزایش پیدا کند و ساخت پروژه‌ها سرعت بگیرد و طرح‌های عمرانی بیشتر شوند، مصرف و قیمت افزایش پیدا خواهد کرد. به این دلیل که اکنون مصرف خیلی پایین آمده است و قیمت‌ها هم افزایشی نخواهد شد و حتی میل به کاهش دارد.

ارباب‌زاده گفت: خوب شدن بازار فولاد و محصولات فولادی بستگی به طرح‌های عمرانی دارد، اگر پروژه‌های عمرانی سرعت بگیرند، تقاضای محصولات فولادی و قیمت نیز روند افزایشی خواهند داشت و بازار هم به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر این تقاضا قرار خواهد گرفت، اما بازار در حال حاضر وضعیت مشخصی ندارد.

وی افزود: عرضه و تقاضا همواره یکی از معیارهای تعیین‌کننده قیمت محصولات فولادی و دیگر کالاها و محصولات است. بازار محصولات فولادی در داخل اگر مصرف نداشته باشد به طور معمول با رکود مواجه خواهد شد و اگر حتی محصولات فولادی همچنان تولید و عرضه شوند تولیدکنندگان در شرایط رکود مجبورند تولیدات خود را با قیمت کف بفروشند.

ارباب‌زاده تصریح کرد: اگر چنانچه بحران اومیکرون و ویروس کرونا در سال آینده پایان بگیرد،  در چنین شرایطی باز هم نمی‌توان تحلیل خاصی ارائه کرد چون بازار تابع عرضه و تقاضا و شرایط است و نمی‌توان تحلیل مشخصی داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 242697
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا