پیش‌بینی رشد تقاضای فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کرده که تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ با ۴/۰ درصد افزایش به ۸۴/۱ میلیارد تن و با رشد ۲/۲ درصدی دیگر در سال ۲۰۲۳ به ۸۸/۱ میلیارد تن برسد. اما عواقب ناشی از جنگ در اوکراین نشان‌دهنده کاهش انتظارات رشد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ میلادی است. علاوه بر این، تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۲، ۹۵۲ میلیون تن یعنی بدون تغییر نسبت به سال پیش از آن خواهد ماند، زیرا این دولت در تلاش است تا سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت را تقویت کرده و بازار املاک و مستغلات را تثبیت کند.

ماکسینو ودویا رییس کمیته اقتصاد انجمن جهانی فولاد در بیانیه‌ای گفته، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ با ۷/۲ درصد افزایش به ۸۳/۱ میلیارد رسید، زیرا بهبود پس از همه‌گیری کرونا در تعدادی از مناطق قوی‌تر از حد انتظار بود، اگرچه کاهش شدیدتر از حد انتظار در چین وجود داشت. ودویا گفت: چشم‌انداز سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بسیار نامشخص است. انتظار بهبود مستمر و باثبات از این بیماری همه‌گیر به دلیل جنگ در اوکراین و افزایش تورم متزلزل شده است. این انجمن انتظار کاهش رشد تقاضا در سال ۲۰۲۲ را به دلیل تاثیرات جنگ در اوکراین، همراه با خطرات نزولی بیشتر ناشی از ادامه آن، به‌ویژه در چین و نرخ بهره داشت.

چالش اقتصادهای نوظهور

در اتحادیه اروپا و بریتانیا، انتظار می‌رود تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۲ با ۳/۱ درصد کاهش به ۵/۱۶۱ میلیون تن برسد.بیانیه انجمن جهانی فولاد‌ می‌گوید اقتصادهای نوظهور خارج از چین با چالش‌های ناشی از محیط خارجی، جنگ و انقباض پولی ایالات متحده مواجه خواهند شد که منجر به رشد کم ۵/۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۴/۴۸۴ میلیون تن و ۵/۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ می‌شود که نسبت به رشد ۷/۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. در این روند، سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی ایالات متحده به کشورهای نوظهور آسیب‌پذیر مالی آسیب می‌زند.

برترین مصرف‌کننده‌های فولاد

از ابتدای ژانویه تا پایان دسامبر۲۰۲۱ میلادی چین با مصرف ۹۵۲ میلیون تن فولاد در صدر مصرف‌کنندگان این محصول قرار گرفت.
این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی اژدهای زرد همچنان عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده را به خود اختصاص دهد.

هند با مصرف ۱۰۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ایالات متحده آمریکا با مصرف ۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن، ژاپن با مصرف ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، کره‌جنوبی با ۵۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، روسیه با ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، آلمان با ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، ترکیه با ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن، برزیل با مصرف ۲۶ میلیون و۴۰۰ هزار تن و ایتالیا با مصرف ۲۵میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم مصرف فولاد جهان طی سال ۲۰۲۱ میلادی قرار گرفتند.

هفته نزولی بازارهای جهانی فولاد

این در حالی است که گزارش عملکرد بازارهای جهانی فولاد در هفته گذشته از روند کاهشی قیمت محصولات فولادی حکایت دارد. سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از ۱۵۵ دلار به کمتر از ۱۵۲ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. خبرهایی در بازار چین مبنی بر تلاش دولت برای کنترل قیمت این ماده اولیه شنیده شد و بر جو بازار اثر منفی داشت. این در حالی است که اواسط هفته با امید به بهبود چشم‌انداز اقتصادی چین قیمت بهبودهایی داشت.

قراضه

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازارهای قراضه نزولی بودند. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین ۱ و ۲ (۸۰- ۲۰) در ترکیه هفته گذشته روندی نزولی داشت و از ۶۵۴ دلار به حدود ۶۴۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. جو منفی بازار و ابهامات موجود خریداران را عقب نشانده و روند قیمت منفی شده است. قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز هفته گذشته افت داشت و با ۱۲ دلار کاهش به ۵۲۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز از ۶۲۴ دلار یک هفته قبل به ۶۱۹ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید.

بیلت

از سوی دیگر متوسط قیمت بیلت صادراتی سی‌ای‌اس از ۷۷۵ تا ۷۸۰ دلار به ۷۲۸ تا ۷۴۷ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در چین هم بیلت وارداتی از ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار به ۶۶۰ تا ۶۸۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید.

در ترکیه قیمت بیلت وارداتی نزولی بود و از ۹۰۰ دلار به ۷۹۰ تا ۸۱۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز از ۹۲۰ تا ۹۵۰ دلار به ۸۸۰ تا ۸۹۵ دلار هر تن فوب رسید. در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت وارداتی ۵ دلار افت داشت و ۸۰۰ تا ۸۱۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. همچنین هفته گذشته به گزارش متال بولتن، متوسط قیمت بیلت صادراتی ایران نیز از ۷۱۰ تا ۷۳۰ دلار به ۶۸۲ تا ۶۹۵ دلار هر تن فوب کاهش داشت.

ورق

ورق گرم صادراتی سی‌ای اس در ۹۶۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۸۷۲ دلار به کمتر از ۸۵۶ دلار هر تن فوب رسید. در بازار جنوب شرق آسیا آخرین قیمت‌های وارداتی ورق گرم ۹۱۵ تا ۹۲۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد.

در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۳۷ یورو افت هفتگی داشت و ۱۳۵۰ یورو هر تن در کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی آمریکا نیز ورق گرم ۵۰ دلار رشد داشت و ۱۵۰۰دلار هر شورت تن در کارخانه بود. همچنین هفته گذشته متوسط قیمت اسلب صادراتی ایران بنا بر گزارش متال بولتن ۷۶۰ تا ۸۵۰ دلار هر تن فوب شنیده شد که تغییری نداشت. اسلب صادراتی سی‌ای اس نیز از ۸۶۰ تا ۸۷۰ دلار به ۸۵۰ تا ۸۷۰ دلار هر تن فوب رسید.

کاهش قیمت شمش فولادی صادراتی ایران

در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۵/۶۸۸ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۵/۳۱ دلاری، معادل ۴/۴ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۸۰۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، تغییری نشان نمی‌دهد.

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته تغییری نداشت و اسلب در قیمت ۷۶۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۶۸۲ تا ۶۹۵ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ نسبت به قیمت‌های ۱۷ فروردین، حاکی از کاهش ۴/۴ درصدی است.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران که پس از اتمام تعطیلات نوروزی، رکورد تاریخی جدیدی از خود برجای گذاشته بود، در هفته گذشته به کانال ۶۰۰ دلاری عقب‌نشینی کرد که دلیل آن کاهش شدید قیمت بیلت صادراتی روسیه بود. نرخ بیلت صادراتی روسیه به دلیل تحریم‌های موجود و وضع تحریم‌های احتمالی در آینده، کاهش شدیدی را تجربه کرده و بسیاری از مشتریان نسبت به خرید محصولات فولادی روسیه، احتیاط به خرج می‌دهند. تحریم‌ها باعث شده تا فولادسازان روس، در نرخ فروش خود تخفیف‌های بزرگی قائل شوند. این امر باعث شد تا در هفته گذشته، قیمت بیلت صادراتی ایران نیز تحت تاثیر کاهش قیمت‌های فوب دریای سیاه، کاهش قابل‌توجهی را تجربه کند. قیمت بیلت صادراتی منطقه CIS در سواحل دریای سیاه، هفته گذشته کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد و به ۷۲۸ دلار به ازای هر تن رسید.

شایان ذکر است که انتظار می‌رود مصوبه اخیر وضع عوارض صادراتی، کاهش قابل توجه حجم صادرات فولاد ایران را درپی داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 257066
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا