پیشنهاد برای فروش نفت کاغذی

جهان صنعت نیوز: معاون اسبق وزیر نفت با بیان اینکه تامین مالی در شرایط تحریم برای شرکت‌های داخلی سخت است، ‌ گفت:‌ برای حل این مشکل می‌توان به هر شرکتی که با آن قرارداد توسعه میادین بسته می‌شود امکان انتشار اوراق فروش نفت در آینده را داد تا هم تامین مالی صورت گیرد و هم معاملات نفت کاغذی در ایران بوجود آید.


«سید مهدی حسینی» با بیان این مطلب ادامه داد:‌ در تمام دنیا تامین مالی انجام پروژه‌های نفت و گاز از طریق درآمد آتی میدان انجام می‌شود اما این امر برای شرکت‌های داخلی تا کنون مغفول بوده و در این شرایط که امکان جذب سرمایه از خارج از کشور سخت شده است، ‌می‌توان با فروش نفت کاغذی با توجه به پیش‌بینی تولید میدان، این کار را انجام داد.

وی افزود:‌ در بیشتر پروژه‌های نفتی در قالب قراردادهای مختلف همیشه درآمد آتی را می‌فروشیم و اگر تضمین شرکت ملی نفت ایران برای این اوراق وجود داشته باشد، می‌توان سرمایه سرگردان مردم را به این مسیر جذب کرد.

حسینی تاکید کرد: برای آنکه این اوراق از کاهش قیمت نفت در امان باشد، ‌ شرکت نفت باید قیمت امروز اوراق را تضمین کند.

به گفته حسینی، ‌ در این صورت اگر قیمت‌ها بالاتر رفت سود شامل حال خریدار خواهد شد و اگر پایین بیاید اوراق با قیمت امروز تسویه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتشار این اوراق علاوه بر آنکه تامین مالی را در شرایط تحریم ممکن می‌کند، ‌تمرینی برای برای بازار آینده خواهد بود، ‌گفت:‌ در حال حاضر معاملات آتی نفت در ایران نداریم اما با رونق اینگونه معاملات نفت کاغذی خرید و فروش می‌شود که باعث گردش پول و رونق خواهد شد و می‌توانیم از این طریق تحریم را پشت سر گذاریم.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بابیان اینکه در ایران مشکل قرارداد نداریم بلکه مشکل سیاسی داخلی و خارجی مانع از حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است، ‌ادامه داد:‌ شرایط تحریم دشوار است و علاوه بر آنکه فروش نفت به سختی انجام می‌شود تضمینی برای بازگشت پول به کشور نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدل‌های مختلف قراردادی در صنعت نفت ایران تعریف شده، افزود:‌ کمبودی از نظر مدل قرارداد نداریم و به همین دلیل هم بعد از برجام و حل مشکل تحریم، شاهد هجوم شرکت‌ها و کشورها برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بودیم و این کشورها در بالاترین سطوح خود حاضر شدند.

حسینی ادامه داد:‌ با بازگشت تحریم‌ها، ‌این شرکت‌ها از ایران رفتند و همکاری با شرکایی مانند روسیه و چین نیز آینده روشنی ندارد.

وی تاکید کرد:‌ در هیچ کجای دنیا سرمایه پروژه‌های نفتی را خود کشورها تامین نمی‌کنند و همه بر دوش شرکت‌های نفتی گذاشته می‌شود زیرا این شرکت‌ها می‌توانند در ریسک پول بسازند و از صدور خدمات فنی و مهندسی درآمد داشته باشند.

معاون اسبق وزیر نفت به تایید صلاحیت چند شرکت ایرانی برای انجام پروژه‌های توسعه و اکتشاف در صنعت نفت اشاره کرد و گفت:‌ اگربخواهیم شرکت‌های داخلی در شرایط تحریم کار کنند باید چارچوب قرارداد را در بخش مالی قضیه اصلاح و آسان کنیم زیرا شرکت‌های خارجی با نرخ پایین، پول را به پروژه‌های نفتی تزریق می‌کنند اما شرکت‌های ایرانی اگر بخواهند از منابع بانکی استفاده کنند با بهره بالای ۲۰ درصد مواجه هستند.

حسینی با بیان اینکه عده‌ای برای تامین مالی به سراغ صندوق توسعه ملی می‌آیند، ادامه داد:‌ اما ظرفیت این صندوق به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده بنابراین لازم است تا نرخ بازگشت سرمایه شناور شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 47645
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا