پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اعمال سقف قیمت گاز روسیه

به گزارش جهان صنعت نیوز: تشدید بن بست میان روسیه و اتحادیه اروپا، ممکن است باعث شود قیمت گاز در اروپا سر به فلک بکشد و هزینه های انرژی که دولتهای اتحادیه اروپا پرداخت می کنند تا مانع از انحلال شرکتهای نیرو شوند را سنگینتر می کند.


پیشتر، رئیس کمیسیون اروپا گفته بود کمیسیون اروپا  تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، به همراه تدابیر دیگر از جمله کاهش اجباری استفاده از برق در ساعات اوج مصرف و سقف درآمد تولیدکنندگان نیروی غیرگازی را پیشنهاد خواهد کرد.

اروپا روسیه را متهم کرده است به تلافی تحریمهای غربی بر سر جنگ در اوکراین، از تامین انرژی به شکل سلاح استفاده می کند اما روسیه، تحریمها را عامل مشکلات عرضه گاز خوانده است.

با بالا گرفتن تنشها، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اظهاراتی که در یک مجمع اقتصادی در شهر ولادی‌وستوک داشت، تهدید کرد اگر سقف قیمتی تعیین شود، روسیه عرضه نفت و گاز را متوقف خواهد کرد. وی درخواست اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه را احمقانه خواند و اعلام کرد اگر غرب سقف قیمت برای صادرات روسیه تعیین کند، روسیه قراردادهای عرضه را کنار می گذارد.

پوتین به غرب هشدار داد در معرض خطر یخ زدن مثل دم گرگ در افسانه معروف روسی، قرار دارد.

وزیران انرژی اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه برای بحث درباره چگونگی واکنش به کاهش عرضه گاز روسیه و افزایش قیمتها که مصرف کنندگان و شرکتها را در زمان افزایش تقاضا در ماههای سرد زمستان تحت فشار قرار می دهد، دیدار کنند.

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: ما سقف قیمت برای گاز روسیه را پیشنهاد خواهیم کرد. ما باید درآمدهای روسیه که پوتین از آنها برای تامین مالی جنگ در اوکراین استفاده می کند را کاهش دهیم.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: هلند که همواره مخالف سقف قیمت گاز بوده است، از پیشنهادی که گاز روسیه را هدف می گیرد، حمایت خواهد کرد.

با این حال، جوزف سیکلا، وزیر بازرگانی جمهوری چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اعلام کرد این پیشنهاد از نظر من سازنده نیست و بیشتر راهی برای تحریم روسیه است نه راه‌کاری برای بحران انرژی در اروپا. وی گفت: جمهوری چک خواستار حذف این پیشنهاد از دستورکار دیدار فوق العاده روز جمعه وزیران انرژی اتحادیه اروپا است.

پوتین چنین اقدامی را پیش بینی کرده و اعلام کرد روسیه، اقدام متقابل خواهد کرد. وی گفت: اگر برخلاف منافعمان باشد، هیچ چیزی عرضه نخواهیم کرد. ما گاز، نفت، زغال سنگ، نفت کوره عرضه نخواهیم کرد. وی همچنین توافقی که با میانجی گری سازمان ملل متحد برای صادرات غله از اوکراین صورت گرفته است را زیر سوال برد.

 اروپا پیش از جنگ اوکراین، معمولا حدود ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ درصد از نفت خود را از روسیه وارد می کرد.

یورالکتریک که نهاد نماینده صنعت برق اروپایی است، از طرح سقف قیمت ۲۰۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت برای قیمت برق تولیدکنندگانی که از گاز استفاده نمی کنند، انتقاد کرد.

با این حال، سهام نیروگاههای اروپایی پس از انتشار این خبر صعود کرد زیرا تحلیلگران، سطح قیمت مذکور را برآیند بهتر از حد مطلوبی برای این صنعت می بینند.

بحران انرژی پیش روی اروپا، با اقدام شرکت گازپروم روسیه در توقف عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ به مدت نامعلوم، شدت گرفت. این شرکت اعلام کرد در طول تعمیرات هفته گذشته، نشت نفت در یک موتور را شناسایی کرده است.

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: تحریمهای آلمانی و غربی روی تامین قطعات تاثیر گذاشته و عامل فلج شدن فعالیت این خط لوله بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت گاز، شرکتها را وادار کرده است تولیدشان را کاهش دهند و دولتهای اروپایی، میلیاردها یورو برای حمایت از مصرف کنندگان در برابر افزایش هزینه های انرژی، اختصاص دهند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 287830
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا