پیامدهای مداخله دولت در پارلمان بخش خصوصی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین رابطه است که بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران به صراحت اعلام می‌کند: یک ‌سال‌ و نیم است که در یک اقدامی رو به عقب، دولت خودش کارت بازرگانی صادر می‌کند. یک سال و نیم است که صلاحیت‌سنجی افرادی که قصد دریافت کارت بازرگانی را دارند توسط وزارت صمت انجام می‌شود. دلیل این کار هم صحبت‌ها و اقداماتی است که در گذشته انجام شده است.

به عنوان مثال یک خانمی در فلان روستا ۱۰۰ تا پورشه آورده است. در سال آخر دولت آقای روحانی، دولت تصمیم گرفت براساس مصوبه ستاد قاچاق فرآیند اهلیت‌سنجی افرادی که می‌خواهند کارت بازرگانی دریافت کنند را از سامانه هوشمند اتاق ایران به سامانه جامع تجارت ببرد. بنابراین، اعضای اتاق بازرگانی در این خصوص مسوولیتی نداشته و تنها کارت چاپ می‌کنند!

وزارت صمت مسوول اهلیت‌سنجی افراد است

عشقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که رییس سازمان مالیاتی اعلام کرده در یکی از روستاهای اصفهان تمامی اعضای روستا کارت بازرگانی دریافت کرده‌اند، می‌گوید: به نظرم ایشان از فرآیندها بی‌اطلاع هستند و لذا توصیه می‌کنم این فرآیندها را مطالعه کنند. اینکه من کارت را صادر کنم یا دولت صادر کند یا سازمان صمت صادر کند هر کدام می‌تواند توام با مخاطراتی باشد. اینکه در یک روستا همه کارت بازرگانی گرفته‌اند را از اساس رد می‌کنم چون اصلا چنین چیزی امکان ندارد. زمانی که وزارت صمت اهلیت افراد را می‌سنجد می‌رویم و محل دفترشان را بازدید می‌کنیم. پس این حرف، حرف بی‌اساسی است و اگر ایشان چنین چیزی گفته‌اند واقعا جای تاسف دارد. البته این را اتاق اصفهان باید دفاع کند ولی این حرف بی‌اساسی است.

نکته دیگر اینکه، امکان دارد اتاق بازرگانی، دولت و وزارت صمت هرکدام دچار اشتباه شوند. اینکه چه کسی کارت بازرگانی دارد اهمیتی ندارد، اینکه حاکمیت چگونه تبادلات پولی را کنترل کند امر مهمی است. آن زمان در خرید و فروش پورشه هم گفتیم که این بنده خدایی که از کارتش استفاده کرده وارد‌کننده پورشه نبوده است. شما باید تبادلات و تراکنش‌هایشان را کنترل کنید. باید ببینید سود به جیب چه کسی می‌رود، شما به عنوان سازمان امور مالیاتی باید نگران این باشید که چه کسی سود می‌برد و او کیست که باید مالیات دولت را بدهد؟ عشقی که با پایگاه خبری تحلیل بازار گفت‌و‌گو کرده، در ادامه صحبت‌های خود تصریح می‌کند: حالا ۳۵۰ نفر در یک روستا کارت بازرگانی گرفته باشند، گرفته‌اند که گرفته‌اند این چه تاثیری دارد؟ باید تراکنش‌ها کنترل شود تا مالیات‌ها گرفته شود. اگر صلاحیت داشتند که کارت بازرگانی بگیرند گرفته‌اند و با آن کسب و کار کرده‌اند. پس حالا شما باید مالیات‌تان را بگیرید، به نظر من این حرف‌ها فرار رو به جلو است.

مداخله با نظارت متفاوت است

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران همچنین با بیان اینکه ورود دولت به بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، روند آن را کند می‌کند، می‌افزاید: حاکمیت باید کنترل کند که افراد از خطوط عبور نکنند. وظیفه حاکمیت مداخله در ارکان بخش خصوصی نیست و حتما دولت در این امر ناکام خواهد ماند.
همه جا، چه در اینجا و چه در یک کشور توسعه‌یافته فعال اقتصادی به دنبال بیشینه کردن سودش است و حاکمیت نیز به دنبال بهینه کردن است. یعنی می‌گوید شما سودتان را در بیاورید اما از خطوطی که برای شما تنظیم می‌کنم، خارج نشوید. آیا موضوع فرارهای مالیاتی فقط در ایران اتفاق می‌افتد؟ خیر، ذات انسان به گونه‌ای است که می‌خواهد کمتر پول دهد و بیشتر کسب ثروت کند. چه این انسان در ایران متولد شود چه در ایالات متحده متولد شود.
به همین دلیل معتقدم، حتما دولت در این امر ناکام خواهد ماند و حتما دولت در این سیاست تجدیدنظر خواهد کرد. به دلیل اینکه متوجه خواهد شد که چه اشتباه بزرگی می‌کند. دولت اگر بخواهد وظایف من را قبضه کند باید سازمان خودش را بزرگ‌تر کند و بزرگ‌تر کردن سازمانش یعنی تنبلی دستگاه، ناکارآمدی، فساد و هزینه! اینکار چه دلیلی دارد؟ شما با تک‌تک مدیران سازمان صمت مصاحبه کنید، از اینکه کارت بازرگانی را اهلیت‌سنجی کنند راضی نیستند چون ناچار شده‌اند به نظام عریض و طویل‌شان عرض و طولی افزون کنند. این کار را با ۴ نفر می‌کردیم در حالی که آنها با ۴۰ نفر باید این کار را کنند که فساد در آن ایجاد می‌شود. بنابراین نباید مداخله را با نظارت قاطی کنیم.

وقتی دولت عریض و طویل می‌شود، وقتی دولت بزرگ می‌شود، وقتی دولت تمام مسوولیت‌های کشور را می‌خواهد به عهده بگیرد (از تامین یونجه، علوفه، دانه روغنی، مرغ و تخم‌مرغ تا آموزش و پرورش، سیاست خارجی، امنیت، بهداشت و درمان و…) طبیعی است که ناکام می‌ماند. تمام مردم باید کارمند دولت شوند و اگر تمام مردم کارمند دولت شدند آیا دولت کارآمد است؟ ابدا این‌طور نیست. کارآمدی در کوچکی است. دولت باید نظارت کند نه مداخله! نظارت با مداخله دو واژه کاملا متفاوت هستند.

برآیند کار دولت سنگ‌اندازی است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دولت عامدانه و با سوء‌نیت به این ماجرا ورود نکرده است، توضیح می‌دهد: دولت قصد سنگ‌اندازی ندارد ولی لاجرم نتیجه کار او سنگ‌اندازی است. وقتی فعالان اقتصادی را نسبت به من بی‌اعتماد می‌کنند من را از کار می‌اندازند. سرمایه عملیاتی ما، سرمایه اجتماعی است. وقتی نشستند و گفتند اینها فساد و دزدی می‌کنند در حقیقت سرمایه اجتماعی ما را از بین می‌برند که این روشن است.

شما فکر می‌کنید هر دقیقه که بگویید در اتاق فساد شده است، آیا اعتماد فعالان اقتصادی را به اتاق از بین نمی‌برید؟ حتما از بین می‌برید!شما مدعی می‌شوید هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول گم شده و بعد هم ۲۲ شرکت می‌گویند هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به اتاق پول دادند. در نهایت مشخص می‌شود که اینها ۳۲ میلیارد تومان پول دادند اما می‌گویند ۶۵۰ میلیارد تومان فقط برای اتاق تهران بوده در حالی که اینها فقط ۳۲ میلیارد تومان پول داده بودند. شما ببینید چقدر حرف در پیرامون فولاد مبارکه زده می‌شود و رسانه‌های معارض چقدر از این موضوع سوء‌استفاده می‌کنند.

مگر بازخورد اجتماعی این را می‌شود پاک کرد؟ اگر تخلفی شده باید ببینیم چه تخلفی شده و اگر کسی متخلف است پدرش را در آورید.

مداخله دولت به معنای تایید فساد نیست

دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید می‌کند: اینکه اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد بخش خصوصی صاحب دارایی است، جای سوال دارد؟ یک دارایی داشتیم هزار تومان که امروز ۱۰ تومان شده است. به نظر شما این خلاف است؟ شما با دارایی‌تان چکار می‌کنید؟ دارایی‌تان را در بانک می‌گذارید و آن را نگاه می‌کنید یا دنبال ارتقای آن هستید؟ ما هم همین کار را می‌کنیم. آیا این یعنی بریز و بپاش؟ اینکه شما مال و منال دارید یعنی بریز و بپاش؟ اتاق تهران با همه عرض و طولش ۴ اتومبیل دارد.

۳ الی ۴ ساختمان دارد از آنها استفاده می‌کند. یک ساختمانی داشتیم که خرابه بوده و آن را به یک دارایی آبرومند تبدیل کردیم و یک ساختمان باشکوه درست کردیم که قدرت و جلال بخش خصوصی است، آیا شما با آن مخالف هستید؟ آن دوستانی که این حرف‌ها را می‌زنند چرا یقه وزارتخانه‌ها را نمی‌گیرند که این همه ساختمان دارند. این همه پروژه نیمه‌تمام در کشور دارد. چرا این ساختمان‌ها را نمی‌فروشد تا آن پروژه‌های نیمه‌تمام را تمام کند؟ ‌دولت می‌خواهد بریز و بپاش من را کنترل کند؟ برود و بریز و بپاش خودش را کنترل کند که بودجه عمرانی بودجه جاری‌اش شده است. مگر بودجه عمرانی بودجه جاری نشده است؟ ساختمانی ساختم و آن را برای آیندگانم گذاشتم آیا این بد است؟ اگر گذشتگان من این ساختمان را نخریده بودند ما الان کجا نشسته بودیم؟ این ساختمان الان صدها میلیارد تومان ارزش دارد. ما اگر دارایی بخش خصوصی را حیف و میل کردیم یقه ما را بچسبید. اینکه سرمایه‌گذاری کردیم کار بدی نبوده اگر حیف و میل شده ما پا به گوشیم. ولی وقتی به دارایی فاخر تبدیل شده همان آقایانی که امروز می‌گویند چرا اتاق بازرگانی ساختمان دارد اگر روسای این اتاق بودند خودشان هم همین کار را می‌کردند. دبیرکل اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه معتقدم حاکمیت نیز قبول دارد در اتاق حیف و میلی صورت نگرفته، می‌گوید: مداخله‌گری حاکمیت به معنای پذیرش اصل فساد در اتاق نیست. دولت مداخله‌گر است چون فکر می‌کند فقط او منافع ملی را تشخیص می‌دهد. دولت مداخله‌گر است چون بخش خصوصی حرفه‌ای تربیت نشده است. دولت مداخله‌گر است چون مجال نداده بخش خصوصی حرفه‌ای تربیت شود. لذا بخش خصوصی که امروز در این طوفان‌ها و در این جاده سنگلاخ فعالیت می‌کند مداخله‌گری راهش را کندتر کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 285455
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا