پشت پرده شایعه گرانی گوشت قرمز

به گزارش جهان صنعت نیوز: «منصور پوریان» امروز (پنجشنبه) درباره ادعای برخی مبنی بر اینکه کمبود دام زنده علت افزایش قیمت گوشت قرمز است، افزود: طبق آمارهای موجود جمعیت دامی کشور حدود ۷۱ میلیون راس است که می‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.


رییس شورای تامین دام کشور بیان‌داشت: دامداران در ۲ سال اخیر به دلیل شیوع کرونا با انباشت مازاد دام، بالا رفتن وزن دام‌های سنگین و کمبود مشتری با ضررهای جدی روبه‌رو بودند و دولت برای حمایت از دامداران و جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان طبق قانون صادرات دام زنده سبک و سنگین را آزاد کرد، اما میزان صادرات در حدی کم و اندک است که تاثیری بر بازار گوشت قرمز نمی‌گذارد.

وی گفت: پیش از آزادسازی صادرات دام زنده، عده‌ای دلال و قصاب دام را با نازل‌ترین قیمت‌ها از دست دامداران می‌گرفتند و خودشان گوشت قرمز را با قیمت‌های بالا می‌فروختند که در عمل موجب ضرر تولیدکنندگان می‌شد.

پوریان با اشاره به اینکه گوشت قرمز یکی از محصولات پروتئینی مهم در سبد خانوار ایرانی است، تصریح کرد: در ۲ سال اخیر با شیوع کرونا و افزایش قیمت گوشت قرمز، با کاهش جدی مصرف این محصول در کشور روبه‌رو بوده‌ایم.

قیمت دام زنده تغییری نداشته است

وی اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده نر کشتاری چاق ۶۱ هزار تومان و نر ریز ۵۸ هزار تومان است. بنابراین ما تغییر چندانی در قیمت دام زنده نداشته‌ایم، پس چگونه وقتی قیمت دام زنده تغییری نداشته برخی به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز هستند؟

رییس شورای تامین دام کشور افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش مصرف این محصول باعث کاهش مجدد تقاضا در بازار شده است، به‌طوری که دامداران دام را برای فروش به میدان می‌برند و مجدد برمی‌گردانند اما در چنین شرایطی عده‌ای به دنبال فضاسازی جهش مجدد قیمت گوشت قرمز به ۱۸۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان در بازار هستند تا بتوانند راهی برای واردات گوشت قرمز ایجاد کنند.

پوریان اضافه‌کرد: اکنون واردات هر کیلوگرم گوشت لاشه یا تکه شده از مغولستان به ایران بین چهار تا پنج دلار است. 

وی در پاسخ به برخی درخصوص قاچاق دام از مرزهای غربی کشور، اظهار داشت: در سال‌های متمادی به‌ویژه با نوسان نرخ ارز شاهد قاچاق دام زنده از مرزهای مختلف کشور بودیم، این موضوع جدیدی نیست و با آزادسازی صادرات قاچاق کاهش پیدا می‌کند.

به‌تازگی برخی در رسانه‌ها مدعی هستنند اکنون کشور با قاچاق دام زنده از مرزهای غربی کشور روبه‌روست، درعین حال هزینه‌های تولید رو به افزایش است، بنابراین قیمت واقعی گوشت قرمز باید ۱۸۰ هزار تومان باشد تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

این درحالی است که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

طبق آخرین آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 242602
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا