پشت پرده ریزش مداوم بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:   در همین راستا عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: یکی از موضوعات تاثیرگذار بر بازار سرمایه بی‌نتیجه بودن سفر رییس‌جمهور به نیویورک بود، که هیچ چشم‌انداز مثبتی از امکان مذاکره ارائه نشد و حتی اندک امید احیای برجام هم در دو تا سه‌ماهه آینده را از بین برده است. وی افزود: در این ‌بین موضوع مالیات هم بی‌تاثیر نیست؛ دولت همیشه به دنبال انتخاب راه آسان می‌گردد که آن هم افزایش نرخ خوراک گاز و موارد مشابه آن است. به نظر می‌رسد دولت در سال آینده به سمت فعالیت‌های مالیات بر سوداگری زمین و مسکن برود، ولی توصیه می‌شود که حداقل تولید را به حال خود رها کند.


سپرده‌گذاری در بانک‌ها

‌حقانی‌نسب با اشاره به جو بی‌اعتمادی حاکم بر بورس ادامه داد: در کل شرایط به نحوی است که بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سرمایه با اتفاقات اخیر تشدید شده است. متاسفانه از متولیان بورس هیچ انتظاری نمی‌رود که اقدامی انجام دهند، شرکت‌ها همچنان منابع خود را در بانک‌ها سپرده کرده‌اند و این منابع با شرایط موجود به سمت حمایت از بازار سرمایه نمی‌آید.

مسدود شدن راه ورود پول

این کارشناس بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: مشکل اصلی خروج جریان نقدی نیست، بلکه ورود آن است. در یک سال گذشته جریان نقدی زیادی از بازار سهام خارج‌شده است، اما با شدت کم، ولی بی‌اعتمادی حاکم بر بازار سهام مانع ورود جریان نقدی شده است.
چراکه با بررسی اقداماتی که انجام‌شده نتیجه می‌گیریم که تمایلی برای جذاب نشان دادن بازار سرمایه وجود ندارد که خود مشکل بزرگی است. وی افزود: به دلیل وجود اوراق بدهی که دولت سهم بیشتری در این حوزه دارد اهمیت ویژه به اوراق می‌دهد، به‌نحوی‌ که بازار سرمایه غیرجذاب باقی می‌ماند تا در مقابل بازار بدهی قرار بگیرد.

افزایش ارزندگی با الزام بانک‌ها به رعایت نرخ سود قانونی

ابراهیم سماوی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در خصوص تاثیر معرفی بانک‌های متخلف در زمینه نرخ سود سپرده به هیات انتظامی بانک‌ها، بر بازار سرمایه‏ اظهار کرد: نرخ بهره بانکی یکی از ابزارهای مهم سیاست‌های پولی بانک مرکزی به حساب می‌آید و به همین منظور دولت می‌تواند اقداماتی در راستای اتخاذ سیاست‌های انقباضی و انبساطی انجام دهد. او افزود: در ایران تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند نرخ سود علی‌الحساب سپرده را مطابق مصوب ابلاغی شورای پول و اعتبار رعایت کنند،‏ اما برخی از بانک‌ها و موسسات اقدام به رقابت ناسالم و تخطی از سقف مصوب ابلاغی جهت جذب منابع نقدینگی کرده‌اند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ سود سپرده بانکی مدت‌دار از دو منظر برای بازار سرمایه اهمیت دارد. نخست آنکه بازار پول یکی از رقبای بازار سرمایه به حساب می‌آید، از همین رو نرخ اوراق بدهی و صندوق‌های با درآمد ثابت به صورت مستقیم با نرخ سپرده بانکی قیاس می‌شود که کاهش نرخ سپرده بانکی در بانک‌های متخلف، می‌تواند بخشی از حجم نقدینگی را به سمت این ابزارهای بورسی سوق دهد. سماوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار کرد: کاربرد دیگر نرخ سپرده بانکی به عنوان نرخ بهره بدون ریسک در تحلیل‌های بنیادی است که کاهش نرخ‌های خارج از چارچوب مصوب‌شده شورای پول و اعتبار، می‌تواند به کاهش نرخ تنزیل و به تبع آن افزایش ارزندگی سهام بینجامد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این راستا آگاه‌سازی سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز می‌تواند بخشی از حجم نقدینگی را به سمت صندوق‌های درآمد ثابت که امکان سودآوری بیشتری نسبت به سپرده بانکی دارد را فراهم سازد.

درجازدن اقتصاد

علی حیات‌نیا کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشور از جمله نرخ تورم، رشد اقتصادی، نرخ ارز و… به عوامل متعدد اقتصادی و سیاسی خصوصا سیاست خارجی بستگی دارد، اظهار کرد: چنانچه تحولات جدیدی در عرصه سیاست خارجی کشور رخ ندهد، شاخص‌های اقتصادی نیز تقریبا به روند سابق پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود نیمه دوم سال شیب تورم تا حدودی افزایش یافته و تورم حدود ۵۰ درصدی را تا پایان سال شاهد باشیم که عمدتا نیز ناشی از انتظارات تورمی جامعه و مسائل پایان سال از جمله افزایش تقاضا خواهد بود. این کارشناس مسائل اقتصادی پیش‌بینی کرد، رشد اقتصادی کشور نیز در نیمه دوم سال بین صفر تا حداکثر دو درصد باشد.

حیات‌نیا درباره وضعیت نرخ ارز در نیمه دوم امسال نیز عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت ارز با شیب ملایمی روند صعودی داشته باشد و بین ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان در نوسان قرار بگیرد. وی اضافه کرد: چنانچه نرخ ارز روند افزایشی داشته باشد، قیمت طلا و سکه نیز به تبع آن تا حدودی بالا خواهد رفت.
این کارشناس مسائل اقتصادی درباره وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان کرد: چشم‌انداز چندان مناسبی پیش ‌روی بورس نیست و طی چند وقت اخیر نیز شاهد بودیم که این بازار وضعیت چندان مناسبی نداشته است. حیات‌نیا با اشاره به اینکه خروج حجم عظیمی از نقدینگی از بازار سرمایه که عمدتا ناشی از دست دادن اعتماد سهامداران بازار است باعث شده وضعیت بورس چندان مناسب نباشد، خاطرنشان کرد: بسیاری از سهامداران خرد اعتماد خود را به بازار سرمایه از دست داده‌اند و همین امر منجر به خروج سرمایه‌های مردم از بورس شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 292498
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا