پشت پا زدن به FATF ایران را غیرهمکار و خطرناک جلوه می‌دهد

جهان صنعت نیوز: محمد نسخه‌چی روز پنجشنبه اظهار داشت: کشورهای جهان در یک دسته‌بندی کلی به چهار گروه همکار، غیرهمکار سفید (هنوز قوانین FATF را پیاده سازی نکرده‌اند)، کشورهای در حال پیاده‌سازی FATF مانند عراق و سوریه و کشورهای خطرناک تقسیم می‌شوند که قرارگیری در هر یک از این گروه‌ها برای آینده اقتصادی ملت‌ها بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: گرچه موضوع پیوستن ایران به سازمان FATF به دلایل مختلف به بن رسیده است، اما محلق نشدن ایران به این سازمان باعث می‌شود تا ایران در هرگونه مبادله مالی و تجاری با کشورهای عضو این سازمان نیز محروم شود.

نسخه‌چی در مورد توصیه‌ و هشدارهای FATF، تاکید کرد: این سازمان بین دولتی به کشورهای غیرهمکار هشدار می‌دهد که اقدامات مالی خودشان را متناسب و موثر با ریسک‌های موجود و منطبق با FATF انجام دهند تا از تحریم شدن توسط کشورهای دیگر مصون بمانند.

این وکیل و کارشناس مباحث حقوق بین الملل تصریح کرد: مخالفان FATF معتقدند که پیوستن ایران به این گروه ویژه نه تنها منفعتی ندارد، بلکه در اصل با نشر اطلاعات مالی از کشور زمینه لازم برای اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی کشورهای قدرتمند را نیز تقویت می‌بخشند، اما مسئله مهم آثار دوری از این سازمان مورد غفلت واقع شده است.

نسخه‌چی با بیان اینکه آثار و تبعات دوری از FATF شرایط نامساعدی برای کشور ایجاد می‌کند، افزود: واقعیت این است که بی‌توجهی به این سازمان بین دولتی و پشت پا زدن به آن، آثاری به مراتب بدتر برای جمهوری اسلامی فراهم کرده و ما را از نظر حقوقی و اقتصادی در شرایط دشواری قرار خواهد داد.

به گفته وی، برای پی بردن به آثار و تبعات این سازمان بین دولتی لازم است به شیوه کارکرد و توصیه‌ نامه‌های آن توجه شود، به طوری که FATF با صراحت تمرکز خودش را بر روی مبارزه با پولشویی، تامین مالی تروریست و اشاعه تسلیحات کشتار جمعی گذاشته و قادر است تا فرآیند مالی هر کشوری را ارزیابی و کنترل کند.

این وکیل پایه یک دادگستری هدف اصلی سازمان FATF را مبارزه با پولشویی و شفاف‌تر شدن فعالیت اقتصادی کشورها دانست و اضافه کرد: پول‌شورها با استفاده از خلاء‌های قانونی به دنبال مخفی کردن منابع درآمدی خود هستند و به همین دلیل قانون FATF هرگونه تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی را با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده را رصد کرده و با آن برخورد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که سود حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی به روش‌های اختفاء، پنهان کردن و دروغ قابل رصد نباشد، به اقتصاد کشور صدمه زده و باعث می‌شود با ورود پول‌های نامشروع و تکنیک‌های پیچیده سیستم بانکی و مالی کشور فلج گردد که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

گروه ویژه اقدام مالی که تحت عنوان FATF شناخته می‌شود، یک سازمان بین دولتی در پاریس است که با هدف تنظیم استانداردها و گسترش اجرای قوانین، معیارهای عملیاتی و جلوگیری از تهدیدات امنیتی نظیر پولشویی در سال ۱۹۸۹ با اجماع هفت کشور جهان تشکیل شد.

در حال حاضر ایران از پیوستن به این سازمان خودداری کرده و FATF نیز به ایران مهلت داده تا بهمن ماه سال جاری به عضویت این سازمان درآید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 63081
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا