پرداخت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان حق بیمه برای قالیبافان

به گزارش جهان صنعت نیوز: «محمد شریعتمداری» با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص قطع بیمه قالیبافان ، با اشاره به قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی برای قالیبافان و تکالیف پیش‌بینی شده در این زمینه برای دولت، افزود: لازم است که نمایندگان به متن قانون توجه کنند که در آن آمده است پرداخت ۲۰ درصد حق السهم کارفرمایی قالیبافان توسط دولت تأمین می شود و در سال های بعد این حکم در صورت تأمین اعتبار قابل انجام است.

وزیر تعاون با تاکید براینکه خدمات ارائه شده باید در چارچوب منابع باشد ، گفت: سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۹۹، چهار هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان از ذخایر خود را برای قالیباقان هزینه کرد در صورتی که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بود که این بدهی در صورت عدم پرداخت دولت و ادامه این روند، موجب ورشکستگی صندوق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قانون، سازمان تأمین اجتماعی را از هر گونه پرداخت بدون پیش بینی منع کرده، گفت: با وجود عدم تأمین منابع و ایجاد پرونده برای مدیران از سوی دستگاه‌های نظارتی برای قالیبافان، پرداخت مازاد داشتیم تا آن ها با مشکل مواجه نشوند.

شریعتمداری گفت: پس از شیوع بیماری کرونا، بخشنامه‌ای صادر کردیم و اجازه دادیم تا سه ماه بعد از عدم پرداخت بیمه متصل باشد و قطع نشود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد خواهیم کرد.

منابع عرضه شستا، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است

وی درباره هزینه کرد منابع حاصل از فروش شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس، گفت: چگونگی هزینه‌ کرد منابع حاصل از فروش شستا روشن است .

وزیر تعاون افزود: منابع حاصل از عرضه اولیه سهام شستا ۱۲ هزار میلیارد و ۶۶۵ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان است که پنج هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک رفاه، حدود یک هزار میلیارد تومان صرف خرید مجدد سهام شستا از بازار بورس، ۴۰۰ میلیارد تومان صرف کارگزاری بانک رفاه برای بازارگردانی و ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان شده است

وی در ادامه اظهار کرد: هر مجموعه ای که نگهداری دارایی جمعی را بر عهده دارد، یکی از اصول حاکم بر آن این است که به نحوی سرمایه در اختیار خود را مدیریت کند که به طور روزانه آن را بهینه سازی کرده و از ارزش پول در اختیار خود صیانت کند. اگر این قاعده را که برای اداره امور اقتصادی وجود دارد نفی کنیم نمی‌توانیم پاسخگوی این سوال نیست.

شریعتمداری گفت: ما به نمایندگی از بیمه گذاران مکلف به حفظ ارزش دارایی های آنان هستیم و مکلفیم با ایجاد شفافیت و ایجاد شرایط مطلوب، بهترین شرایط را برای اداره فعالیت‌های اقتصادی فراهم کنیم.

وزیر تعاون گفت: در مدتی که در وزارت تعاون حضور داشتم قدم های مثبتی را برای بهبود امور اقتصادی در سازمان تأمین اجتماعی برداشتم و همه مقررات قانونی در عرضه اولیه سهام شستا و هزینه کرد منابع حاصل از آن رعایت شده است.

وی اظهارداشت: در جلسه کمیسیون گفتند که نمی‌شود سهام شستا را عرضه کرد و بعد سهام شرکت‌های زیرمجموعه آن را عرضه کرد؟ باید بگویم که این قاعده در خصوص تمام شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی صدق می کند.

شریعتمداری با اینکه حاصل انجام این اقدامات در مجموعه فعالیت سازمان تامین اجتماعی منجر به صیانت از دارایی‌های این مجموعه شده است، گفت: مجامع شستا اخیرا برگزار شد و ۳۴ هزار میلیارد تومانی حاصل شد و برخی گفتند نتیجه افزایش نرخ ارز است در حالی که محاسبات نرخ ارز نیمایی و ارز دولتی از حدود ۲۹۹ میلیون دلار سود خالص دلاری در ۳۱ خردادماه ۹۷ به رقم  یک میلیارد و ۵۳۳ میلیون دلار با نرخ دلار نیمایی و بانرخ دلار دولتی یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار بود.

وی افزود: این تفاوت یعنی ۲۸ برابر کردن ارزش سود یک شرکت در طول سه سال نتیجه شفافیت و نظارت بر عملکرد است.

وزیرتعاون گفت: در سایت شرکت شستا بیش از ۱۲ هزار اطلاعات بارگزاری شده است و همه افراد می‌توانند با مراجعه به سایت می‌توانند به صورت مستقیم عملکرد شرکت‌های شستا را مشاهده کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 199941
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا