وقفه ۱۵روزه در تولید کارخانجات صنایع غذایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس آنچه فعالان این حوزه می‌گویند، دولت بدون هیچ مشورتی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تطابق آن با افزایش قیمت‌های جهانی، تصمیم گرفته نرخ خرید گندم از کشاورزان را افزایش دهد و بدون اینکه زیرساخت‌های لازم برای حمایت از صنایع غذایی را فراهم کند، تصمیم خود را نهایی و ابلاغ کرده است. این در حالی است که تصمیم‌گیری ناگهانی و بدون مشورت با اهالی فن، بی‌نتیجه نخواهد بود و عواقب قابل توجهی را به دنبال دارد. از افزایش دست کم دو برابری نرخ ماکارونی گرفته تا گرانی محصولاتی همچون کیک، کلوچه، نشاسته‌، رشته  و… . مهم‌تر از آن اینکه به طور حتم آشفتگی قابل‌توجهی در بازار آرد به وجود خواهد آمد و قیمت نان نیز تحت تاثیر این تحولات افزایش پیدا خواهد کرد.

 در واقع آنچه به شدت مورد نقد تحلیلگران قرار دارد این است که مسوولان دولت رییسی که خود از منتقدان دولت‌های گذشته بودند و مسوولان وقت را به دلیل سوءمدیریت و ابلاغ بخشنامه‌های پی‌در‌پی و ناگهانی مواخذه می‌کردند،‌ عملکرد قابل قبولی ندارند و دست به اقدامات ناگهانی و بی‌پشتوانه می‌زنند که حتی شخصی که به صورت دست و پا شکسته از بازار و اقتصاد سر در می‌آورد، متوجه عواقب آن خواهد شد و به خوبی این موضوع را درک خواهد کرد که اعمال تغییرات در بخشی از زنجیره صنعت، بخش‌های دیگر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در واقع نمی‌توان یک روز از جای خود بلند شد و تصمیم گرفت که نرخ داخلی کالایی همچون گندم و آرد را متناسب با نرخ‌های جهانی تنظیم کرد بدون اینکه دیگر بخش‌های زنجیره غذا تحت تاثیر قرار نگیرند. افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی تولیدات صنایع غذایی و حتی توقف فعالیت برخی کارخانه‌های کوچک و متوسط در این حوزه به دلیل نبود سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه از جمله چالش‌هایی هستند که به راحتی می‌توان آنها را پیش‌بینی کرد.

 همین حالا نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که  برخی شرکت‌ها و کارخانه‌های صنایع غذایی به دلیل شوک بزرگی که دولت به آنها وارد کرده است و همینطور چالشی که در حوزه تامین منابع مالی دارند، برای خرید آرد با قیمت جدید اقدام نکرده‌اند؛ موضوعی که به باور کارشناسان، دست‌کم وقفه‌ای ۱۵روزه را در تولیدات صنف و صنعت به همراه خواهد داشت. در این میان زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت نان مطرح می‌شود و با اینکه به نظر می‌رسد تامین آرد نانوایی‌ها به روال سابق انجام می‌شود، اما شاهد درخواست افزایش قیمت از سوی نانوایان هستیم. البته گرانی و افزایش قیمت روزانه انواع و اقسام کالاهای اساسی و مواد غذایی دیگر به کابوس مردم تبدیل شده اما آنچه از دولتمردان انتظار می‌رود این است که علاوه بر تجدیدنظر در رابطه با این تصمیم که در مورد آن صحبت شد، در ارتباط با دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز مشورت با اهالی فن و فعالان بخش خصوصی و تشکل‌ها را در اولویت کار خود قرار دهند تا دست کم شاهد آشفتگی‌های جدید در بازار کالاهای مختلف آن هم به دلیل اعمال آزمون و خطا از سوی دولتمردان نباشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 258449
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا