وضعیت صنعت بدتر می‌شود

جهان صنعت نیوز| فریال مستوفی- وضعیت روابط تجاری و اقتصادی ایران با برخی کشورها ماه‌هاست که دچار تغییرات شده است‌‌.  در حال حاضر صنایع کشور از بعد بین‌المللی با مشکلاتی نظیر محدودیت انتقال علم و فناوری و محصول روبه‌رو شده‌اند‌‌. تحریم فلزات گرانبها و پتروشیمی، تحریم‌های نفتی و همچنین محدودسازی نقل و انتقالات مالی و پولی و‌. ‌. ‌‌. از جمله چالش‌هایی است که این روزها صنایع کشور را به شدت دچار مشکل کرده است‌‌.

بر این اساس شاهد این هستیم که نه تنها سرمایه‌گذاری در کشور محدود شده بلکه تحریم‌های نفتی باعث شده عایدات ما از فروش نفت و صادرات چنین محصولاتی کاهش پیدا کند؛ موضوعی که با توجه به نفتی بودن اقتصاد ایران منجر به کاهش درآمدهای ارزی و حتی گمرکی شده است‌.

 دردسر بزرگ 

از طرفی شاهد این هستیم که به دلیل تحریم‌ها فاینانس به کلی حذف شده در حالی که فعالان اقتصادی از طریق فاینانس منابع مالی مورد نیاز برای پروژه‌های خود را فراهم می‌کردند‌‌. در این میان با توجه به اینکه بسیاری از صنایع کشور به تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای از خارج کشور وابسته هستند، تحریم‌ها باعث شده تامین مواد اولیه و تجهیزات به دردسری بزرگ برای تولیدکنندگان تبدیل شود‌‌.

در واقع در شرایط فعلی با وجود اینکه تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو شده است، حتی امکان به‌روز کردن ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده نیز وجود ندارد‌‌، در حالی که یکی از معضلات قابل توجه صنایع فرسودگی ماشین‌آلات است‌‌. تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در کارخانه‌ها سال‌هاست که فرسوده شده و افزایش قیمت تمام‌شده تولید را برای صنایع کشور رقم زده است‌‌.

این در حالی است که اگر امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدید فراهم باشد، قیمت تمام‌شده کاهش می‌یابد و تولید نیز با افزایش روبه‌رو می‌شود‌‌. اگرچه در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که گفته شد، تولید با کاهش مواجه شده است‌.

افزایش هزینه حمل و نقل

با در نظر گرفتن آنچه گفته شد، صادرات نیز به مشکل خورده است‌‌. اگرچه به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، صادرات به صرفه‌تر شده اما افزایش هزینه‌های تولید باعث شده صادرات نتواند به آن رونقی که انتظار می‌رفت، دست پیدا کند‌‌.

در این میان بخشنامه‌های متعدد صادرات را با چالش مواجه کرده و تحریم‌های بین‌المللی نه تنها کاهش خریدار را به دنبال داشته بلکه منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل و نقل شده است‌‌. بنابراین در حال حاضر صنایع صادراتی کشور با مشکلات کشتیرانی و بیمه نیز روبه‌رو هستند‌.

اما برای مقابله با چالش‌هایی که صنایع کشور را درگیر کرده، چه باید کرد؟ در ابتدا با توجه به اینکه دولت شدیدا به بانک‌ها و پیمانکاران بدهکار است، باید بازپرداخت بدهی‌های خود را در دستور کار قرار دهد‌‌.

تقویت نقش بانک مرکزی 

همچنین لازم است افزایش سرمایه بانک‌ها مورد توجه قرار گیرد تا واحدهای تولیدی بتوانند با مشکلات داخلی و خارجی موجود، سر پا بایستند‌‌. بازار غیرمتشکل ارزی و پولی نیز از جمله بازارهایی است که برای کمک به فعالان اقتصادی باید سر و سامان پیدا کند و نظام‌مند شود‌‌.

در حال حاضر ضرورت دارد نقش بانک مرکزی با استفاده از ابزارهایی نظیر فروش اوراق مشارکت تقویت شود‌‌. نکته مهمتر اینکه باید شفافیت در دستور کار قرار گیرد و دسترسی به اطلاعات آسان شود‌‌، چرا که این فاکتورها می‌تواند منجر به جلب سرمایه‌گذاران شود‌‌.

در شرایط فعلی به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با چالش مواجه هستند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام شود‌‌. به همین دلیل است که انتظار می‌رود روان‌سازی رونق تولید با صادرات انجام و سیاست جذب سرمایه نیز تسهیل شود تا وضعیت صنایع بحرانی‌تر از حال حاضر نشود‌.

عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 31321
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا