وضعیت سرخابی‌ها در قاب بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صورت‌های مالی سرخابی‌ها حاکی از عدم درآمدزایی دو باشگاه طی سال‌های اخیر است و به نظر نمی‌رسد با وجود فضای غیرحرفه‌ای حاکم بر فوتبال ایران، بتوان درآمد ویژه‌ای را برای آنها متصور شد. وافعیت آن است که عدم مطابقت شیوه‌های باشگاه‌داری در ایران با استانداردهای جهانی و پشتیبانی مالی دولت از سرخابی‌ها طی دهه‌های گذشته این دو باشگاه را به شرکت‌هایی زیان‌ده تبدیل کرده است. کارشناسان بازار سرمایه سهام سرخابی‌ها را جذاب ارزیابی نمی‌کنند و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تنها برخی از هواداران و پیشکسوتان این باشگاه‌ها در زمره خریداران سهام قرار گیرند.


اثر برند باشگاه‌ها در ارزشگذاری

مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: آنچه در ارزشگذاری دو تیم پرسپولیس و استقلال مشهود بوده، بیشتر‌ مربوط به ارزشگذاری برند این دو تیم است و در صورت‌های مالی این دو تیم جذابیت خاصی که بتواند در کوتاه‌مدت، نویدبخش احتمال به سود رسیدن این دو تیم باشد و سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید سهام این دو باشگاه کند، مشاهده نمی‌شود. وی افزود: نمی‌توان طرفداران این دو تیم را در ارزشگذاری سهام لحاظ کرد اما در ارزشگذاری سهام شرکت‌ها، روشی وجود دارد که بر اساس آن، وجود طرفداران می‌تواند در محاسبه ارزش برند لحاظ شود.

عدم جذابیت سهام سرخابی‌ها برای سرمایه‌گذاری

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در نظر داشته باشید که فعالان بازار سرمایه از جمله صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، حقوقی‌های بزرگ و حتی سهامداران خرد جهت خرید و فروش‌های خود، روشی از جمله تحلیل تکنیکال و بنیادی و بررسی نسبت‌های مالی و… دارند و بر اساس همین تحلیل، اقدام به معامله می‌کنند. وی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز اظهار کرد: در مورد استقلال و پرسپولیس، هیچ‌یک از این تحلیل‌ها جذابیت ایجاد نمی‌کند که بتواند موجب مقبولیت سهام این دو باشگاه برای سرمایه‌گذاران شود.

به عنوان مثال بعید می‌دانم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی بازار تمایلی به سرمایه‌گذاری روی سرخابی‌ها داشته باشند. وی اضافه کرد: البته عده‌ای اعتقاد دارند که سرمایه‌گذاران خارج از بازار سرمایه جذب بازار سرمایه شده و روی این دو تیم سرمایه‌گذاری خواهند کرد، بنابراین شاید هواداران، اشخاصی که قصد نفوذ به هیات‌مدیره این باشگاه‌ها را دارند و شاید هم عده‌ای که به دنبال برخی بازی‌های سیاسی هستند، منابع جدیدی وارد بازار سرمایه کرده تا روی استقلال یا پرسپولیس سرمایه‌گذاری کند.

شمشیر دو لبه ورود باشگاه‌ها به بورس

این فعال سرمایه تاکید کرد: در صورتی که حواشی این دو باشگاه به درستی مدیریت شود، ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه می‌تواند روی کلیت بازار سرمایه هم اثر مثبتی بر جای گذارد، ضمن آنکه اگر قرار باشد حواشی سرخابی‌ها منجر به ابهامات مکرر و توقف‌های طولانی‌مدت نماد این دو باشگاه شود، نه تنها جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت که شاید حتی از مقبولیت بازار سرمایه بکاهد. وی ادامه داد: در مجموع ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه را شمشیری دو لبه ارزیابی می‌کنم که به همان نسبت که می‌تواند موجب شور و نشاط این بازار شود، ممکن است ریسک‌هایی هم به همراه داشته باشد.

ممنوعیت سیگنال‌دهی از سوی مسوولان

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اظهارنظر‌های عده‌ای از چهره‌های غیربورسی در مورد ورود سرخابی‌ها به بازار سرمایه، اظهار کرد: البته که این رفتار مسبوق به سابقه است و در گذشته هم ارکان مختلف نظام و چهره‌های سیاسی و… در مورد بازار سرمایه اظهارنظر کرده‌اند و مردم را به بازار سرمایه فراخوانده‌اند و در نهایت مشکل‌ساز شده‌اند! وی گفت: معتقدم اظهارنظر اشخاص غیرمرتبط به بازار سرمایه، که مجوز سیگنال‌دهی هم ندارند، در خصوص وضعیت بازار سرمایه، نه ‌تنها اخلاقی نیست، بلکه به لحاظ قوانین و مقررات بازار سرمایه هم اشکال دارد یا تخلف محسوب می‌گردد. افنانی در پایان خاطرنشان کرد: طبق قوانین هیچ شخصی بدون مجوز، حق دادن سیگنال خرید سهمی خاص و ترغیب مردم به خرید یا فروش را ندارد. اما مادامی که به قوانین و مقررات بازار سرمایه پایبند نباشیم و اشخاصی از بیرون بازار سرمایه در مورد این بازار اظهارنظر کرده و مردم را ترغیب و تشویق به خرید یا فروش سهم می‌کنند و با آن برخوردی صورت نگیرد، این شرایط تکرارپذیر خواهد بود. وی افزود: ضمن اینکه به نظر می‌رسد عده‌ای بیرون از بازار سرمایه، سعی دارند با ایجاد برخی حواشی مردم را ترغیب به خرید سهام سرخابی‌ها کنند. به هر حال استقلال و پرسپولیس هم از منظر بازار سرمایه نماد محسوب می‌شوند و هرگونه اظهارنظر در مورد این دو نماد، یا سایر موارد باید بر اساس مقررات این بازار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 248756
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا